1394/12/18 |
10:24 |
شناسه خبر: 30649

گفت‌وگو اختصاصی ایسنا با جعفری‌جلوه در خاطره‌انگیزترین ساختمان تلویزیون

نمی‌شود خیلی هم پرید و جهید!

در انتهای خیابان الوند، ساختمانی قدیمی واقع شده است که زمانی تنها مقر تلویزیون محسوب می‌شد؛ بعد از شکل‌گیری مرکزیت صداوسیما در محوطه جام جم، ساختمان الوند صداوسیما مشخصاً در اختیار شبکه دو قرار گرفت تا با یادگارهایی که برغم بازسازی نسبی ساختمان، هنوز بر در و دیوارش به چشم می‌خورد، هر مراجعه‌کننده‌ای را به سال‌های دور ببرد. سال‌هایی از دهه‌ی 50، 60 و اوایل دهه‌ی 70 که تلویزیون دو شبکه بیشتر هم نداشت اما برنامه‌هایی را روی آنتن می‌فرستاد که هنوز هم در ذهن‌ها باقی مانده است.

خاطره‌انگیزترین ساختمان سیما این روزها به محل حضور یکی از شناخته‌شده‌ترین مدیران رسانه ملی بدل شده است.

محمدرضا جعفری جلوه بیش از یک سال است که مدیریت شبکه دو را عهده‌دار شده؛ جالب اینکه در دهه هفتاد ورود این مدیر باسابقه فرهنگی به تلویزیون با همین مدیریت شبکه دو بوده است و حالا بار دیگر به این شبکه بازگشته.

 

خبرنگاران سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا ماه گذشته به ساختمان انتهایی خیابان الوند رفتند تا در گفت‌وگویی با جعفری جلوه رویکردهای جدید این شبکه را به عنوان شبکه اجتماعی تلویزیون جویا شوند.

راهکارهایی که به مدیریت بهتر شبکه دو و اقبال چشمگیر مخاطبان انجامیده است، برنامه‌های جدیدی که با هدف تقویت شبکه دو ساخته می‌شوند، مجموعه نمایشی «محله گل و بلبل»، «نمادو»، «جیوگی»، «مستند مناظره غیر محرمانه»، «از لاک جیغ تا خدا»، «سریال کیمیا» و حاشیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی داشته است، شایعاتی که درباره رفتن محمدرضا جعفری جلوه از مدیریت شبکه دو عنوان می‌شود، ماجرای فیتیله‌ای‌ها و ... از جمله سرفصل‌های گفت‌وگو با مدیر شبکه دو سیما بوده است که خلاصه آن پیشتر در ایسنا منتشر شد.

 

 

شبکه دو از بلاتکلیفی خارج شده

او در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که طی یک سالی که مدیریت شبکه دو را برعهده گرفته به چند درصد از افقی که در بدو امر پیش‌رو داشته، رسیده است؟ بیان کرد: به هر حال بلاتکلیفی‌ها کمی رفع شده و با تدبیر مدیریت جدید رسانه ملی شبکه دو برای خودش تعریفی پیدا کرده و هویت متناسبی را به دست آورده است؛ سال‌ها این شبکه دچار بلاتعریفی، بحران هویت و کاستی مخاطب شده بود و سخت به حاشیه افتاده بود، اما طی سالی که گذشت با تدابیر مختلفی که اکنون در دستور کار قرار دارد این وضعیت در حال بهبود است. آخرین آمارهای مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که در حال حاضر شبکه دو با 73.2 درصد مخاطب در سطح ملی و 76.4 درصد در تهران به بالاترین سطح مخاطب خود رسیده است و این رشد یکساله بسیار موفقی را گواهی می‌دهد.

 

نمی‌شود خیلی هم پرید و جهید!

 

محمدرضا جعفری جلوه سپس با این پرسش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا مواجه شد که پس از طی یک دوره سکون در شبکه دو، فکر نمی‌کنید این شبکه برای بهتر دیده شدن نیازمند یکی دو جهش باشد؟ با لبخند تصریح کرد: بالاخره نمی‌شود خیلی هم پرید و جهید. ولی باید اوج گرفت، با چند گام بلند و متفاوت شبیه برخی از اتفاقات دیدنی ماه های اخیر.

 

او سپس توضیح داد: در یک شبکه اگر تعدادی برنامه دیده‌شدنی باشد و سایر شبکه‌ها هم همین‌طور، سر جمع آن‌ها مخاطبان تلویزیون را راضی می‌کند. ما باید به این هم توجه کنیم که رقابت، صرفا به معنی گرفتن مخاطبان دیگران نیست، بلکه باید بکوشیم سیما در جمع شبکه‌های مختلفش مخاطبان بیشتری را احراز کند؛ لذا یکی از عزم‌هایی که در این دوره مدیریتی وجود دارد این است که شبکه‌ها با هم در یک رقابت مثبت و افزاینده باشند، نه در رقابت کاهنده؛ ضمن اینکه به هر حال این مساله بر کسی پوشیده نیست که رسانه برای تولید و ارائه برنامه‌ها به شدت در مضیقه اقتصادی و مالی است. هفت، هشت سال قبل شرایط بسیار متفاوت بود بودجه برنامه‌سازی وجود داشت و هزینه‌های تولید نیز به مراتب پایین‌تر بود اما در حال حاضر هزینه‌ها به دلایل مختلف افزایش پیدا کرده است. یکی از دلایل آن شیوه‌های مدیریتی بوده است که در این افزایش قیمت‌ها تأثیر گذاشته است، در هر حال چند سالی است قیمت‌های تولید افزایش و متقابلا منابع برنامه‌سازی نیز کاهش پیدا کرده است.

 

وی سپس تاکید کرد: در حال حاضر قطعا بدون جذب منابع و درآمدزایی به ویژه یک بازاریابی و بازرگانی موثر و توانمند، نمی‌توان به نتیجه رسید و پیام‌های فرهنگی مفروض را ارائه داد. رسانه‌های رقیب امروز در رقابت جهانی، بی‌رحمانه سهم مخاطبان یکدیگر را می‌گیرند. در این شرایط ذهن مخاطب از پیام‌ها و نحوه ارائه‌های جدید و جاذبه‌های متنوع لبریز است، بنابراین باید خلاق و متفاوت بود و نمود تازه‌ای به صحنه آورد. و این در حالی است که تولید پیام فرهنگی اصیلِ خلاق و متفاوت نیازمند منابع مکفی است. به عنوان مثال یک کار عروسکی یا انیمیشن هزینه‌های بسیار بالا دارد.

 

مدیر شبکه دو در ادامه صحبت‌هایش به برنامه عموپورنگ اشاره کرد و گفت: همین برنامه «محله گل و بلبل» با هزینه‌های سنگین خاص خود تهیه شده و طبیعی است که صرفاً با مشارکت دستگاه‌های مربوطه‌ای که می‌توانستند سهمی داشته باشند، به ثمر نشسته است.

جعفری جلوه در عین حال یادآور شد: بقیه دستگاه‌ها هم مانند صداوسیما دچار مضیقه‌ مالی هستند و در کشور یک مشکل عمومی از لحاظ بودجه داریم ولی شرایط رسانه ملی بسیار ویژه تر است به هر حال علی‌رغم این شرایط، در کار و تلاش بوده‌ایم و خواهیم بود.

 

نقش حمایت مدیران بر موفقیت برنامه‌ها

جعفری جلوه همچنین خاطرنشان کرد: شبکه دو به تازگی توجه بیشتری به گروه مخاطبان جوان و نخبه داشته است؛ به عنوان نمونه برنامه «جیوگی» که تقریبا شش ماهی است روی آنتن شبکه دو سیماست توانسته در این عرصه تأثیر خاص خود را بگذارد.

او در همین راستا در پاسخ به اینکه چقدر جسارت مدیرانی مثل شما باعث موفقیت برنامه‌ای مثل «جیوگی» می‌شود و چقدر لازم است که یک مدیر پشت برنامه‌سازش بایستد؟ اظهار کرد: بی تردید جز این نمی‌تواند اتفاق بیفتد. وقتی یک برنامه جسور و متفاوت و در عین حال دربرگیرنده، طیف بیشتری از انتظارات را برآورده می‌کند و از طریق گفت‌وگوهای جمعی و در کنار هم نشاندن سلایق مختلف و متفاوت به مسائلی می‌پردازد که ممکن است پیش از این مطرح شدنش از رسانه عمومی مقدور نبوده است، قطعا حمایت مدیران پشت آن برنامه است. این حمایت‌ها از رأس رسانه آغاز می‌شود و در سطوح دیگر تا سطح مدیریتی شبکه می‌آید. در این زمینه حتما نگاه رییس رسانه ملی و همین‌طور معاونت سیما و بنده هم که در شبکه هستم، نقش دارد. قطعا در امتداد این نگاه پشتیبانی‌های خاص و قوت قلب دادن، سطح تحمل را بالا بردن و بالاخره یاری‌های فکری از سوی ما خیلی موثر است؛ به عنوان مثال با تیم برنامه «جیوگی» هر هفته جلسات کاری به شدت فشرده‌ای داریم و خوشبختانه تاکنون هیچ هفته‌ای نداشتیم که این مهم ترک شده باشد. این نشان می‌دهد وقتی یک برنامه اهمیت دارد باید همه دست به دست هم بدهند و اینطور نباشد که تهیه‌کننده برنامه و مدیر گروه فقط فعال باشند، بلکه این برنامه مدیر شبکه را هم کاملا به خودش مشغول و با خود همراه کرده است. «جیوگی» به نوعی آورده‌ی جمعی ماست که در این تجربه بحمدالله موفق شدیم، لکن به این حد نباید راضی بود بلکه باید بسیار فراتر از این رفت که ان‌شاءالله تجربه‌هایی مثل «جیوگی» تکثیر شوند و تدام یابند.

 

مردم باید بیش‌از اینها رسانه ملی را بخواهند

مدیر شبکه دو در ادامه صحبت‌هایش با ایسنا بیان کرد: مردم باید به رسانه ملی بیش از آنچه که طی سال‌های گذشته رجوع کردند و اعتماد داشتند، رجوع و اعتماد کنند. کشور در عرصه سهمگین مواجهات فرهنگی و جنگ نرم قرار دارد. فرهنگ ملی باید بتواند در این آوردگاه سهم موثر خودش را حفظ کند و ارتقاء دهد؛ لذا رسانه ملی باید به مراتب بیش از اینها توسط مردم خواسته و دیده شود و مورد اعتماد قرار گیرد تا ان‌شاالله اثرگذار باشد.

 

شبکه دو نیاز به یک بازتعریف و هویت متناسب داشت

مدیر شبکه دو همچنین درباره تغییراتی که این شبکه طی این سال‌ها داشته، اظهار کرد: شبکه دو زمانی یک شبکه نیرومند فرهنگی اجتماعی، با مخاطب عام و در عین حال همراه با مخاطبان فرهنگی و فرهیخته بود ولی پس از اینکه شبکه‌های جدیدی پا به عرصه گذاشتند، هریک از این شبکه‌ها بخش‌هایی از مأموریت‌های شبکه دو را به خودشان اختصاص دادند؛ به عنوان مثال شبکه سه سیما تعریف جوانان را شامل شد، شبکه چهار قشر فرهیختگان و تحصیلکردگان را دربرگرفت و شبکه پنج مخاطبان شهری را به خود اختصاص داد. به نظرم شبکه دو، سال‌ها بود که نیاز به یک بازتعریف داشت و در این زمینه در چند ساله‌ اخیر تلاش‌هایی هم شده بود اما هیچ یک از تلاش‌ها به نتیجه متناسب و مطلوب نرسید مثل اینکه شبکه دو را به عنوان شبکه اختصاصی کودک و نوجوان تعریف کردند؛ اما عملا علی‌رغم انتقال طیف وسیعی از برنامه‌های متناسب با کودکان و نوجوانان از دیگر شبکه‌ها به شبکه دو و تجمیع عوامل و فعالان این عرصه، این شبکه این جایگاه را برای خود احراز نکرد. به نظرم اصلا این انتخاب، انتخاب دقیقی نبود و باید برای کودک و نوجوان یک شبکه اختصاصی دیگر تعریف می‌شد تبدیل یک شبکه پرسابقه با مخاطبان عام، گسترده و در عین حال مورد اقبال قشر فرهنگی، شبکه کودک و نوجوان طرحی شتابزده بود، که عملا هم محقق نشد حتی بعدها هم که تصمیم گرفته شد این شبکه، شبکه خانواده باشد یا ترکیبی از خانواده و کودک و نوجوان باز هم به نتیجه نرسید. تا اینکه در این دوره بار دیگر شبکه دو به عنوان یک شبکه عام و البته این بار با رویکرد اجتماعی تعریف و هویت یافت.

 

 
وی افزود: طبیعتا وقتی سخن از شبکه اجتماعی می‌شود، همه اقشار جامعه مدنظر هستند؛ البته با توجه بیشتر و محوری‌تر به مسائل اجتماعی و برای گره گشودن از معضلات جامعه و دیگر اموری از این دست و اینکه این شبکه کودکان و نوجوانان را همچون گذشته‌های دور مخاطب خودش ببیند و باید به آنها پاسخگو باشد و در عین حال باید به جوانان توجه کند. همین طور باید به عموم مخاطبان، در همه اقشار جامعه توجه داشته باشد.

مخاطب شبکه دو قبلا فقط برنامه کودک و 20:30 می‌دید

مدیر شبکه دو سپس اظهار کرد: طی این سال‌ها یکی از پربیننده‌ترین و بهترین اخبار تلویزیون، اخبار 20:30 بوده و هست. در گذشته مخاطب اغلب برای تماشای این بخش خبری به شبکه دو می‌آمد و می‌رفت و یا برنامه‌های کودک و نوجوان را به شکل ویژه‌تری پیگیری‌ می‌کرد؛ در نتیجه بقیه برنامه‌ها از مخاطبان محدود و پایین‌تر از متوسط برخوردار بودند. اما با ارتقای برنامه‌های موجود و ارائه‌ی برنامه‌های جذاب‌تر، تجربه‌های بسیار متفاوتی در چینش جدید طی سال گذشته اتفاق افتاد.

 

عموپورنگ فقط برای کودکان نیست

جعفری جلوه در این گفت‌وگو همچنین به تغییر سیاست‌های برنامه‌های کودک و نوجوان شبکه دو اشاره کرد و در این زمینه از «محله گل و بلبل» نام برد و افزود: تاکنون «محله گل و بلبل» به عنوان بهترین برنامه کودک شبکه دو و پرمخاطب‌ترین برنامه سیما در میان کودکان و نوجوانان و همچنین والدین آنها شناخته شده است.

این مدیر سیما در ادامه درباره‌ی مقبولیت برنامه «عمو پورنگ» توضیح بیشتری داد و خاطرنشان کرد: این برنامه نمایشی کاملا جذاب و پربازیگر، به شکلی هدفمند در حال اجراست. خوشبختانه این مجموعه توانسته از عهده‌ی رویکردهای مفروضش در آموزش‌های شهروندی برآید و عملکرد موفقی داشته باشد. جالب است که طبق نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما «محله گل وبلبل» نه تنها یک برنامه کودک و نوجوان موفق با 81 درصد مخاطب در میان کودکان بلکه برنامه‌ای برای خانواده‌ها هم تلقی شده است. 59.2 درصد از والدین مخاطب این برنامه بوده‌اند!! و اتفاقا یکی از هدف‌گذاری‌ها هم این بود که «محله گل و بلبل» با حضور خانواده‌ها تماشا شود که بحمدالله چنین شده است.

 

عموهای فیتیله‌ای برمی‌گردند؟

محمدرضا جعفری جلوه در پاسخ به این سوال که آیا عموهای فیتیله‌ای برمی‌گردند، گفت: "الأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا"، هر امری به زمان و اقتضائاتش نیازمند است.

جعفری جلوه درباره‌ی اشتباه سهوی که در برنامه «فیتیله‌» رخ داد و در نهایت به عذرخواهی رسانه و توبیخ برخی مدیران منجر شد، اظهار کرد: حتی اگر قبول کنیم که خطا جزیی از ذات رسانه است، اما باید به حداکثر مقدور از وقوع آنها پیشگیری کرد؛ چرا که ممکن است بر اثر خطاها چیزی از دست برود که قابل جبران نباشد. در رسانه‌ها لغزش‌های مختلفی دیده می‌شود اما گاهی خطاها تسری اجتماعی‌شان بیشتر است. به هر حال کشور ما دربرگیرنده‌ی رنگ‌های مختلفی از فرهنگ‌هاست یک رنگین کمان تام و تمام قومی و فرهنگی و این تنوع قومی یک فرصت برای کشور ماست، اما گاهی رخدادهایی می‌تواند آسیب‌زا باشد به ویژه اگر این رخداد در رسانه‌های فراگیر رخ دهد و در نسبت با قومی که نقش عظیمی در این سرزمین دارند، واقع شود. ایران بدون هیچ یک از اقوام شکل دهنده‌اش مفهومی نداشته و ندارد. دلگیری هر قومی و هر بخشی از مردم از نظر هر فرد دلسوز و خردمندی ناپذیرفتنی است و مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هوشیاری رسانه در این زمینه باید از آنچه هست نیز فراتر برود. به نظرم اتفاقی که در ماجرای برنامه فیتیله‌ای‌ها برای رسانه افتاد یک تجربه موفق از نحوه اداره کردن بحران‌ها از سوی مدیریت رسانه و البته یک هشدار جدی بود که حتماً باید بیشتر از اینها مراقب باشیم و دقت کنیم؛ البته این موضوع نباید باعث شود که بیش از حد لازم دست به عصا شویم و ریسک‌پذیر نباشیم.

 

 
او سپس درباره احتمال بازگشت فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون، گفت: فیتیله‌ای‌ها به عنوان گروهی از هنرمندان با تجربه کشورمان که سال‌هاست برای بینندگان به ویژه کودکان و نوجوانان برنامه اجرا می‌کنند، از اهالی رسانه‌اند و بالاخره مشکلشان حل خواهد شد فرجه زمانی برای زدوده شدن آزردگی‌ها لازمه کار است تا مشکل حل شود.

 

توجهمان به نوجوانان کافی نبوده

جعفری جلوه در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره کمبود برنامه‌های متناسب با گروه سنی نوجوانان در تلویزیون، توضیح داد: امروز با تکثری که در عرصه رسانه‌ای وجود دارد، واقعا باید به این مساله به عنوان یک ضعف اذعان کنیم که توجه‌مان به نوجوانان کافی نبوده؛ حدودا در سال‌های 75، 76 که بنده برای اولین بار در شبکه دو بودم به یاد دارم که در همان سال‌ها به این ضعف آگاه بودیم، لذا اولین برنامه‌های ویژه نوجوانان از شبکه دو از همان موقع آغاز شد که یکی از معروف‌ترین برنامه‌ها مجموعه پاییزه، زمستانه، بهاره و تابستانه نام داشت. همچنین اندکی پیش از حضور بنده در شبکه یک یعنی سال 77 طراحی اولیه برنامه‌ای تحت عنوان «نیمرخ» شکل گرفت که بعداً با همت دوستان خوبی چون آقایان اسدالله اعلایی و دکتر جواد حاتمی تولید و پخش شد. این برنامه توفیق بارز و مشهودی داشت و هنوز هم در اذهان زنده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه‌ی فکری که برنامه‌هایی نظیر «نیمرخ» را شکل می‌داد، تجربه‌ای که پشت نگاه مدیریتی متمرکز و تخصصی بود، مجموعه عواملی که در بخش‌های مختلف وجود داشت، تهیه‌کنندگان، تولیدگران نوجوان، هنرمندان و مجریان و در نهایت فضای کار در رسانه که ویژه بود؛ لذا همین مجموعه عوامل، توفیقات برجسته‌ای را رقم زد و سال‌ها توانست اثرگذار باشد و قطعا نقش شخصیت‌پرداز ارزشمندی را نسبت به آن نسل از مخاطبان و سال‌های مورد اشاره ایفا کرد. امروز هم به آن فضا و عوامل نیازمندیم که رفته رفته در حال شکل گیری است بویژه در نسبت با مخاطبان نوجوان. به نظرم سن نوجوانی، سن آغاز جامعه‌پذیری و ورود به جامعه است، پس مخاطب حساس و پراهمیت نوجوان باید به شکل ویژه و با نگاه دقیق‌تری مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر هم همین برنامه «محله گل و بلبل» به عنوان یک برنامه شاخص و برجسته در همین حیطه، چند ماهی است که پخش می‌شود. و برنامه «کیف» ویژه دهه فجر آماده پخش شد. کمی قبل‌تر هم برنامه‌های دیگری مثل «شهر به شهر»، «دیده شو»، «چیستا» و ... در این باکس ارائه می شدند که حتما باید این گونه برنامه ها را ارتقاء بدهیم و این تجربه‌ها را تقویت کنیم.

جعفری جلوه اعلام کرد: تیم مدیریتی گروه کودک و نوجوان هم برنامه‌های متفاوتی را در دست تولید دارد که در آستانه ارائه آن‌هاست. خوشبختانه ما در برخی مناسبت‌ها موفق شدیم نمونه‌های متفاوتی از برنامه‌های خوب و ویژه مخاطب نوجوان را عرضه کنیم؛ به عنوان مثال در ایام ماه رمضانی که گذشت، برنامه «نوسفران» را در سحرگاه داشتیم که یکی از بهترین برنامه‌های سحرگاهی بود.

 

 
او یادآور شد: برنامه‌ ویژه محرم تحت عنوان «تن های تنها» هم از برنامه‌های خوب مناسبتی ویژه گروه سنی نوجوان بود پس از سال‌ها که تقریبا برنامه‌های متوجه این ایام و این مناسبت‌های مهم برای مخاطبین کودک و نوجوان دیگر در دستور تولید و پخش نبود اما ما موجی از این برنامه‌ها را داشتیم. اکنون هم در آستانه ورود یکسری برنامه‌های متفاوت و جدید در حوزه نوجوانان هستیم؛ به عنوان مثال پس از دهه فجر برنامه نوجوانانه «بدون توقف» در کنداکتور شبکه دو افزوده خواهد شد و به دنبال آن مجموعه برنامه «مکث» و سری دوم «محله گل و بلبل» و لذا یک روند دیگری از برنامه‌های اختصاصی و خاص مخاطبان نوجوان را در شبکه خواهیم داشت.

 

حذف گروه‌های سریال؛ تضعیف شبکه‌ها؟

محمدرضا جعفری جلوه در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با این پرسش خبرنگار ایسنا مواجه شد که آیا بردن تولیدات نمایشی شبکه‌ها به مراکزی چون مرکز نمایش سیما و مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به نوعی به معنای تضیعف شبکه‌ها، نیست؟ که توضیح داد: به هر حال این یک تجربه جدید و ساختاری است که نسبت به گذشته تفاوت دارد. بالاخره گروه‌های فیلم و سریال در مرکز نمایش سیما متمرکز شدند اما هویت شبکه‌ای خودشان را حفظ کردند و اتصالشان را با شبکه از دست ندادند و این اقدام هوشمندانه‌ای بود. باید به این تجربه فرصت داده شود. من شخصا جزو کسانی بودم که معتقد بودم به این تجربه باید فرصت داد.

 

او اضافه کرد: با توجه به محدود شدن منابع و ضرورت غلبه بر رقابت‌های هزینه ساز، این تمرکزگرایی به صورت مقطعی می‌تواند یک طرح علاج باشد. البته قطعا سلایق و دیدگاه‌ها در این زمینه متفاوت بوده و هست. ممکن است دیگران برداشت‌های خاص خود را داشته باشند اما من بر این باور بودم که این تجربه اگر حُسنی دارد، چرا باید این حُسن حاصل نشود و اگر آسیبی در آن نهفته است چرا آنرا بروز ندهد؟ به نظر من باید این تجربه به حد کفایت مورد حمایت واقع شود و ما هم همراهی خوب و ویژه ای داشتیم؛ به عنوان مثال سریال نوروزی «زعفرانی» در گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید می‌شود که ذیل مرکز نمایش سیماست اما تعاملش با شبکه برقرار است. ما از اینکه میزبان خوبی برای این تولیدات باشیم اصلا دغدغه نداریم. با آغوش باز به این تجربه فرصت می‌دهیم که اگر خیری در آن است خیرش حاصل شود و اگر هم آسیبی در آن نهفته است در مرحله عمل شناخته و مشخص شود. به تعبیری بدون هیاهو، کشمکش و جدال روند لازمه طی شود. فی‌الحال باید آرزو کنیم که ان‌شاءلله منابع مکفی برای این تولیدات ارزشمند فراهم شود تا ریتم و شتاب تولید آثار نمایشی افزایش یابد و مخاطبان به شکل پیوسته‌تری بتوانند با سریال‌های خوب ایرانی همچون «کیمیا» که در حال پخش است، روبه‌رو باشند و در عین حال احساس هویت بهتر کنند و اقناع شوند.

 

چرا برنامه‌های خوب را تبلیغ نمی‌کنید؟

این مدیر تلویزیونی سپس درباره اینکه چرا تبلیغات کارهای تلویزیونی کم است و اینکه چرا مخاطب نباید بفهمد که در رسانه ملی چه اتفاقی می‌افتد و چرا در این راه شبکه‌ها به کمک هم نمی‌آیند؟ خاطرنشان کرد: این واقعیتی است که نمی‌توانیم نادیده بگیریم باید بیشتر و بهتر از این برنامه‌هایمان را تبلیغ کنیم و با هم، همیاری هم داشته باشیم؛ البته گاه مشکلات به عواملی برمی‌گردد که در تدارک کار موثرند و فقدان هر یک موجب می‌شود که برنامه در پخش گاه دچار تأخیر و گاه تعجیل شود و اطلاع رسانی و تبلیغ جا بماند.

 

 
او سپس به مستند مناظره شبکه دو اشاره کرد و گفت: ما در اطلاع‌رسانی برای برنامه‌ای مثل «غیرمحرمانه» اتفاقا از چند هفته قبل‌تر آغاز کرده بودیم اما به دلایلی تدارک بخش‌هایی از این برنامه به خاطر شرایطی که وجود دارد آنگونه که فکر می‌شد انجام نشد. بالاخره مهمانان این برنامه باید در سطح مطرحی باشند و گاه این افراد حتی حاضر به مناظره با هم نیستند و ترجیح می‌دهند مونولوگ‌ بگویند تا دیالوگ. تجربه دیالوگ و گفت‌وگو در کشور ما تجربه مسلطی نیست و ما هنوز از این جهت رنج می‌بریم. ما باید بیش از این با هم گفت‌وگو کنیم و دیالوگ بیشتری در کار باشد. یکی از دلایلی که برنامه «جیوگی» طراحی و عرضه شد، تحقق این امر بود.

جعفری جلوه سپس تصریح کرد: برنامه «غیرمحرمانه» به تازگی پخشش شروع شده است و قطعا در ادامه راه، کار ارتقای کیفیت خواهد داشت و بهتر خواهد شد. این برنامه یک تجربه متفاوت است.

وی در ادامه همین صحبت‌هایش به بحث عفاف و حجاب در برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: طی سال‌های طولانی در موضوع حجاب و عفاف کار جذاب اثرگذاری در رسانه ملی نداشتیم. اما چند ماهی است برنامه‌ای تحت عنوان «از لاک جیغ تا خدا» در شبکه دو پخش می‌شود که شاید برنامه ساده‌ای به نظر برسد اما در عین حال بسیار موثر است و در کمال سادگی توانسته ارتباط موفقی با مخاطبانش بگیرد. این برنامه از طریق گفت‌وگوهای بسیار ساده‌ای که بین افراد صورت می‌گیرد، تجربه‌های زندگی را در این عرصه عیان و بیان می‌کند.

 

ساخت برنامه سینمایی برای شبکه دو؟

جعفری جلوه که پیشتر در سمت معاون سینمایی فعالیت داشته است، در پاسخ به اینکه آیا قصد ارائه برنامه‌های سینمایی در شبکه دو را ندارند؟ اعلام کرد: ما عجله و عطش بیش از ضرورت در این زمینه نداشتیم، هرچند که با توجه به تجربه‌هایی که بنده در سینما داشته ام شاید برخی انتظارشان این بود که شبکه دو ورود خیلی سریعی به مسائل سینمایی داشته باشد و به نحوی به عنوان یک صاحب ادعا وارد شود. اما بنده تلاش کردم در این زمینه بیشتر به عنوان یک مکمل مثبت و موثر به وقت و به هنگام عمل کنم تا اینکه بخواهیم شتابزده کاری انجام دهیم. به هر حال شبکه دو باید با آن رویکرد اجتماعی خودش ایفاگر نقشی در عرصه سینما باشد. سینما یک هنر رسانه مهم، و نافذ است که تأثیر اجتماعی بالقوه ای دارد. یعنی به نحو بالفعل تأثیرات اجتماعی فوق‌العاده‌ای از سینما انتظار می‌رود پس با این نگاه باید به سینما نگریست و این کارکارد را باید در سینما جست ‌و جو کرد و به نحوی سینما را در ایفای این نقش یاری کرد. بر این اساس برنامه‌ای در حال تکمیل است که اتفاقاً به مسئله مهم نسل ها و چالش های فرهنگی و هویتی توجه ویژه دارد هم به پیشکسوتان می پردازد و هم به جوانان و آنهایی که تازه به صحنه آمده‌اند . این برنامه می‌کوشد رابطه استاد و شاگردی را پررنگ کند.

 

 

مدیر شبکه دو درباره اجرای بهروز افخمی در برنامه «هفت» و اینکه چه ارزیابی از این برنامه دارد؟ گفت: به هر حال هر کسی نحوه اجرای خودش را دارد و هر برنامه‌ای در هر شبکه ای طعم و رنگ خاص خود را دارد ما در برنامه‌ سینمایی‌مان تلاشمان این است که زبان خاص مورد انتظار از شبکه دو را دارا باشیم. و از منظری متفاوت به این حیطه بنگریم ان‌شاالله که این بتواند در جایگاه خودش اثرگذار باشد.

رفتن از شبکه دو؟

جعفری جلوه در پایان گفت‌وگویش با خبرنگار ایسنا در باب شایعاتی که در مقطعی درباره رفتن وی از شبکه دو سیما عنوان می‌شد، بیان کرد: مولا علی (ع) می فرماید:«ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین. باید لحظه را دریافت با طرحی برای اکنون و نگاهی به آینده و همواره عرصه خدمت را مغتنم دانست.»

ارسال نظر
captcha