1398/12/20 |
13:13 |
شناسه خبر: 43427

گام دوم از گام دوم می‌گوید

رقیبمان خودمان باشیم

شبکه دو /

 

دکتر ابراهیم سوزنچی: رویان و امثال آن سمبل بخش‌هایی هستند که مثل بقیه جامعه فکر نمی‌کنند و تفکر «ما می‌توانیم از خودمان چیز جدیدی ارائه بدهیم» را دارند. این تفکر باید در همه دانشگاه‌های ما رسوخ کند. 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، بخش دیگری از برنامه گفتگومحور گام دوم با موضوع «بررسی ابعاد بیانیه گام دوم» جمعه شب 9 اسفند ماه سال 1398 روی آنتن این شبکه رفت.

 

مهمانان این برنامه دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی‌شریف و محمد خانی کارشناس بودند و حسن نیلی مجری بود.

 

سوزنجی در ابتدای برنامه گفت: بیانیه گام دوم مانیفستی است که نباید به منحصر به چند صفحه متن خود بیانیه شویم و باید بخش‌های زیادی از آن را با صحبت‌های قبلی مقام معظم رهبری تفسیر کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: رهبری علم را به science تقلیل نمی‌دهند و منظورشان مفهوم گسترده‌تری از علم است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه اظهار کرد: از نظر مقام معظم رهبری فناوری و دانش‌های تجربی و غیر تجربی و فلسفه و علومی که بیشتر تجویزی هستند تا توصیفی نظیر علوم انسانی که راه رسیدن به قله را به ما نشان می‌دهند و بنابراین برای ما تجویز می‌کنند، همگی جزو علوم هستند.

 

وی تصریح کرد: در نگاه مقام معظم رهبری علم فضای معرفتی گسترده‌تری است.

 

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دقت مقام معظم رهبری در انتخابات و کاربرد واژه‌ها تأکید کرد و گفت: رهبری عبارت عقب‌ماندگی را به هیچ‌وجه قبول ندارند. ایشان معتقد است ما عقب نماندیم، بلکه عقب نگه داشته شده‌ایم.

 

وی عوامل عقب نگه داشته شدن ما را قدرت‌های خارجی از طریق ایجاد وابستگی و استبداد و استکبار و اقتصاد نفتی کشور دانست.

 

ابراهیم سوزنچی: بیانیه گام دوم مسیری را نشان می‌دهد که چگونه بتوانیم از عقب نگه داشته شدن در بیاییم

 

سوزنچی تصریح کرد: بیانیه گام دوم مسیری را نشان می‌دهد که چگونه بتوانیم از عقب نگه داشته شدن در بیاییم.

 

وی مطرح کرد: ما با انقلاب اسلامی به استقلال رسیدیم بنابراین قدرت‌های خارجی را که مانع استقلال ما می‌شوند از مرزهای جغرافیایی‌مان عقب رانده‌ایم. با جمهوری اسلامی و نظام اسلامی هم سیستم استعمار و استکبار را به هم زدیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص اقتصاد نفتی که یکی از عوامل عقب نگه داشته شدن ماست اشاره کرد: هنوز نتوانسته‌ایم این عامل را مانند سایر عوامل از بین ببریم. مقام معظم رهبری از سال 1373 بر عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت و جلوگیری از اقتصاد نفتی به رئیس دولت وقت تأکید کردند، اما از سوی دولتمردان نادیده گرفته شد. 

 

خانی اقتصاد نفتی را رابطه علم و استعمار دانست.

 

وی افزود: استعمار غالباً تحقق اهدافش را نه از طریق سیاسی و نظامی بلکه از طریق اقتصادی دنبال می‌کند. یکی از مهم‌ترین پایه‌های استعماری علم اقتصاد وابسته است.

 

 

ابراهیم سوزنچی: شاه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است

 

سوزنچی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حدود یک دهه است سال‌ها را با عناوین اقتصادی نامگذاری و به انحای مختلف بر اقتصاد تأکید می‌کنند، مطرح ساخت: این امر نشان دهنده اهمیت اقتصاد است که اگر نتوانیم مسأله اقتصاد را حل کنیم شاید نتوانیم بقیه مسائل را حل کنیم. ضمن اینکه شاه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است.  

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین ابزارهایی که استعمارگران استفاده می‌کنند ابزارهای اقتصادی و تحریمی است.

 

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری اظهار کرد: اقتصاددان‌های سنتی و کلاسیک معتقدند برای اینکه هر رفتار و حرکتی اتفاق بیفتد انگیزه لازم است و سیستم باید این انگیزه را ایجاد کند.  

 

وی در ادامه افزود: عامل دیگر توانمندی است. ضمن اینکه موانع را هم باید در نظر گرفت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی انگیزه‌ها را کور می‌کردند و جلوی توانمندی‌ها را می‌گرفتند و موانع هم ایجاد می‌کردند.

 

وی با نظر به بیانیه گام دوم خاطرنشان ساخت: در این بیانیه علت اینکه مقام معظم رهبری به جوانان تأکید می‌کنند به خاطر انگیزه، انرژی و توانمندی آنهاست.

 

سوزنچی در ادامه گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی موانع از کشور بیرون رانده شدند، اما کماکان هستند. در عین حال جوانان با انگیزه، انرژی و توانمندی‌شان قادر به رفع این موانعند.

 

محمد خانی: اساساً ما آنچه را که بسته‌بندی و از خارج وارد نشده باشد نمی‌بینیم

 

خانی با اشاره به ذهنیت استعمارزده اظهار تأسف کرد: اساساً آنچه را که بسته‌بندی و از خارج وارد نشده باشد نمی‌بینیم.

 

وی بیان کرد: مدیران و متفکران و بسیاری از مردم دستاوردهای ما را در رویان، هسته‌ای، موشکی و صنایع دفاعی شاخصه پیشرفت در علم و تولید علم نمی‌دانند و تولید علم را در میزان ظرفیت دانشگاه‌ها و تعداد مقالات دانشگاهی می‌دانند.

 

سوزنچی اشاره کرد: رویان و امثال آن سمبل بخش‌هایی هستند که مثل بقیه جامعه فکر نمی‌کنند و تفکر «ما می‌توانیم از خودمان چیز جدیدی ارائه بدهیم» را دارند. این تفکر باید در همه دانشگاه‌های ما رسوخ کند.

 

وی در ادامه گفت: ما باید خودمان رقیب خودمان باشیم و هر روز بهتر شویم.

 

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری در خصوص موانع توضیح داد: موانع شامل موانع فکری و ساختارها و قوانین هستند. برای حذف موانع باید قالب‌شکنی فکری و ساختاری اتفاق بیفتد.

 

وی قالب‌شکنی فکری را تغییر تفکر «ما نمی‌توانیم» به تفکر «ما می‌توانیم» و قالب‌شکنی ساختاری را تغییر قوانین دست و پاگیر در تولید و وضعیت صنعتی کشور و تبدیل کشور از واردکننده و مونتاژکننده به تولیدکننده بیان کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیروی محرک پیشرفت کشور را روحیه جهادی برای شکستن ساختارها و یافتن راه‌های میانبر دانست.

 

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با بیانیه گام دوم به دنبال انقلاب دوم در انقلاب موجود است.

 

سوزنچی در خصوص گام دوم اظهار کرد: گام دوم هم امید می‌دهد و هم هشدار.

 

وی پیرامون هشدار در گام دوم بیان کرد: اگر جوانان واقعی به میدان نیایند و کارها را به دست نگیرند آقازاده‌ها جایشان را خواهند گرفت.

 

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری مرزبندی با دشمن و حفظ استقلال را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و هشدار داد: با توجه به بیانیه گام دوم اگر حواسمان جمع نباشد همین دستاوردها هم از دست می‌روند. چنانچه اگر برای تغییر یک‌سری ساختارها جهادی کار نکنیم به سمت استحاله شدن پیش می‌رویم.

 

خانی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین نکات گام دوم دعوت جوانان است به اینکه خود جوانان وسط میدان بیایند و مسأله را تشخیص بدهند و به راهکارها فکر کنند.        

 

http://www.iribtv.ir/portal/NewsView/31153

ارسال نظر
captcha
مطالب مرتبط
نظرسنجی