«رخ به رخ» با رازهایی از آرامش و صلح درون در گفتگو با سوگل مشایخی:

معرفی

برنامه «رخ به رخ» جمعه ۱۰ دی ماه میزبان سوگل مشایخی پژوهشگر و جامعه شناس بود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو، سوگل مشایخی در این برنامه به رازهای رسیدن به آرامش اشاره کرد و گفت: آرامش در گرو دو نکته است؛ رسیدن به رشد فردی و داشتن خوشحالی آگاهانه. باید متوجه این مساله باشیم که آیا در زندگی داریم تغییر می کنیم و به سمت  بهتر شدن پیش می رویم یا خیر،  نکته بعدی داشتن خوشحالی آگاهانه است که مخصوص انسان بوده و در بقیه موجودات دیده نمی شود. این حال خوب که در اثر شکوفا شدن توانمندی های انسان رخ می دهد یکی از عوامل مهم رسیدن به آرامش درونی است.

 این استاد دانشگاه به داستان های متون ادبی اشاره کرد و گفت: برخی شخصیت ها در مثنوی معنوی در طول داستان تغییر می کنند، از شخصیت مثبت به منفی که در حقیقت ابعاد مختلف وجودی انسان را نشان می دهد. چالشی که میان خوبی و بدی در انسان صورت می گیرد او را جذاب کرده و به انتخاب هایش ارزش می دهد.  
مشایخی ادامه داد: همه آدم ها دوست دارند دوست داشتنی باشند. اما نه به  قیمت اینکه به خاطر دوست داشتنی بودن ارزش ها و باورهای شان را انکار کنند. 
وی افزود: امکان ندارد کسی برای همه دوست داشتنی باشد، درک این نکته بخشی از مسیر موفقیت است.
این رفتارشناس با اشاره به توکل کردن به عنوان یک امر مهم توضیح داد: انسان باید هر لحظه آگاهی هایش را افزایش دهد، با آدم های مناسب مشورت کند، نهایت تلاشش را بکند و سپس نتیجه را با توکل به خدا واگذار کند. اگر این مسیر را برویم و نتیجه هر چه شود آن وقت می توانیم بگوییم حکمتی در کار بوده است.

این محقق شعر فارسی در بخش بعدی با خواندن شعری از اشعار خود به مساله مایه گذاشتن از دل در راه رسیدن به مقصود اشاره کرد و ادامه داد: بزرگی انسان راهی به جز رنج ندارد. اما رنج به معنی بدبختی نیست به معنای قرار گرفتن در چالش ها به منظور تقویت توانمندی هاست.
او در این زمینه به مثالی اشاره کرد و گفت: همان طور که جسم انسان برای ورزیده شدن باید تمرین و ممارست کند و در چالش قرار بگیرد روح انسان هم باید در شرایط رشد قرار بگیرد.
این جامعه شناس ادامه داد: اگر بخواهید به یک دانشگاه درجه یک بروید امتحان های سخت تری را هم باید بگذرانید آیا این اسمش رنج است؟ ما بیشتر تلاش می کنیم تا مدرک معتبرتری کسب کنیم و به درجه بالاتری برویم.
روح انسان هم با چالش های مختلف زندگی ورزیده می شود و به سطوح بالاتر می رود. انسان عارف هم چون می داند شرایط سخت او را بیشتر رشد می دهد، این سختی ها را به جان می خرد و فقط روش مقابله با آن را تغییر می دهد.
دانایی در این بخش از برنامه از مشایخی پرسید رشد تا کجا؟ که وی پاسخ داد: رشد تا رسیدن به آرامش و صلح درون. چون وقتی به صلح درون برسیم به صلح بیرون با جهان هم می رسیم. این مسزر نیز طی نمی شود مگر رسیدن به نقطع شکوفا شدن توانمندی ها و داشتن حال خوبی که آگاهانه رخ داده است.
رشد انسان و خوشحالی آگاهانه روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند.
وی در بخش بعدی به مهارت کنترل ذهن به عنوان یک آموزه مهم و مورد نیاز اشاره کرد و گفت: این مهارت روی همه جنبه های زندگی، تمرکز، توانمندی های مان، تصمیم گیری و حتی چهره ما تاثیر می گذارد. بنابراین به نظرم سرنوشت را باید ذهن نوشت بخوانیم.
مشایخی افزود:افرادی که تحلیل های ذهنی بیشتری دارند و از هوش بیشتری برخوردارند به این مهارت نیاز بیشتری پیدا می کنند.
او در ادامه به انواع افکار ممنوع و مسموم اشاره کرد و گفت: ورود این فکار دست ما نیست اما کنترل کردن شان می تواند اتفاق بیفتد. خاطرات بد، ترس ها، نگرانی ها، سرزنش ها، مقایسه ها، تنفرها و تمرکز روی نقاط منفی اصلی ترین افکار ممنوع است که با مدیریت شان می توانیم ورودشان به ذهن مان را هم کمتر کنیم.
مشایخی در نحوه مواجهه با این افکار منفی توضیح داد: ما می توانیم ذهن مان را تربیت کنیم و به محض ورود یکی از این افکار منفی از خود بپرسیم  فکر کردن به عنوان مثال به این خاطره بد چه دستاوردی برای من دارد؟ چه درسی گرفتم. این گونه نشخوار ذهنی و عمیق شدن در جزئیات بد آن خاطره رخ نمی دهد.
گفت و گو درامای «رخ به رخ» کاریست از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی پور  که جمعه ها حوالی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن شبکه دو می رود و بازپخش آن یکشنبه ها حوالی ساعت ۱۴:۰۰ خواهد بود.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها