مشاهده خبر

پرونده «جام‌جم» برای برنامه‌های خانواده‌محور رسانه‌ ملی

«خ» مثل خانواده

از آنجا که تلویزیون به همه اعضای خانواده تعلق دارد، سال‌هاست تمرکز صدا و سیما بر محور خانواده است و در برنامه‌ها و سریال‌هایی که روی آنتن می‌فرستد، لحاظ می‌کند. از برنامه‌های خانواده‌محور در شبکه‌های صدا و سیما گرفته تا سریال‌هایی که محوریتش خانواده‌ها، دغدغه‌هایشان و به خصوص مادران هستند.

«جام‌جم» برای بررسی برنامه‌های حوزه خانواده و زنان با تهیه‌کننده‌ تعدادی از برنامه‌های شبکه‌های سیما که روی آنتن است و کارشناسان حوزه‌های خانواده و اجتماعی و روان‌شناسان، گفت‌وگویی داشته و گزارشی تهیه کرده که در ادامه، برنامه‌های مربوط به شبکه دو را می‌خوانید.

 

تعامل صمیمانه با مخاطب

مرتضی یعقوبی، تهیه کننده برنامه «کام‌ شیرین» است. برنامه‌ای با محوریت خانواده و زوج‌های جوان که از شبکه دو پخش می‌شود و تولید آن به فصل‌های بعدی رسیده است. در این برنامه شاهد حضور یکی از متخصصان حوزه روان‌شناسی به‌عنوان کارشناس برنامه هستیم که با حضور یک زوج برنامه اجرا می‌شود. مرتضی یعقوبی که مشغول ضبط فصل نهم این برنامه است، در گفت‌و‌گو با جام‌ جم درباره محورهای اصلی برنامه و اینکه تا چه حد به دغدغه‌های روز خانواده در کام‌شیرین پرداخته می‌شود، بیان می‌کند: در برنامه‌های خانواده‌محور مثل «کام‌ شیرین» آنچه که مهم و حیاتی است تعامل گرم و صمیمانه با مخاطبان است. اتفاقی که در برنامه ما افتاده. پیامک‌هایی که از جانب مردم دریافت می‌کنیم، رگ حیات برنامه ماست. آنجاست که می‌فهمیم نیاز مخاطب چیست و چه مواردی را باید هدف قرار دهیم و نقطه‌زنی کنیم. همین باعث می‌شود مخاطب حس صمیمانه‌تری نسبت به برنامه داشته باشد.

وی با ذکر مثالی ادامه می‌دهد: مهارت ارتباط اعضای خانواده با هم یا دخالت دیگران در زندگی زوجین موضوعاتی است که جزو دغدغه‌های خانواده‌های امروز محسوب می‌شود و ما این موارد را از پیامک‌هایی که برای برنامه می‌فرستند متوجه می‌شویم. ما این موضوعات را دسته‌بندی و در برنامه در آیتم‌های مختلف و بخش‌های کارشناسی مطرح می‌کنیم. مثلاً ما مواردی را که در پیامک‌ها دریافت کرده‌ایم مثل: همدلی، جرأت‌ورزی، انتقادپذیری و مهارت گفت‌وگوی فی‌مابین، خاطره مشترک ساختن و همچنین عشق پایدار دسته‌بندی و محوریت و موضوعات برنامه را بر این اساس طراحی می‌کنیم.

یعقوبی همچنین می‌افزاید: زمانی من به‌عنوان برنامه‌ساز می‌توانم بگویم برنامه‌ام مخاطب دارد که او مرا پذیرفته باشد. این را از تعداد و جنس پیامک‌ها متوجه می‌شوم. پیامکی که در آن انتقاد نباشد و بی‌واسطه و صمیمانه و رک و صریح با من صحبت و درددل کند. من به‌عنوان برنامه‌ساز نکاتی را که مخاطب برایم پیامک زده مورد بررسی قرار می‌دهم و در برنامه لحاظ می‌کنم تا آن مخاطب پاسخ سؤالش یا راهکار مشکلش را پیدا کرده و از زبان کارشناس بشنود.

 

عزت نفس در خانم‌ها نکته مهمی است

«از مامان بگو» یکی از برنامه‌های شبکه دو است که با رویکرد توجه به زنان و بانوان ایرانی با حضور مهمانان ویژه و با موضوعات مختلف روانه آنتن می‌شود. مریم نیکانلو، تهیه کننده این برنامه درباره هدف ساخت آن و این‌که از چه منظری به زنان نگاه کرده تا برنامه متفاوتی برای مخاطبانش بسازد، به جام‌ جم می‌‌‌‌گوید: نگاه ما مادرانگی و تجربه‌زیست است. قاعدتاً مهمانانی که به برنامه دعوت می کنیم، خانم‌ها هستند اما در کل هدف ما از دعوت مهمان‌ها از مادر گفتن است و اینکه چه چیزی از مادر به ارث برده‌اند و قرار است به نسل بعدی انتقال بدهند. در این بین یکی می‌گوید من امید را گرفته‌ام و دیگری می‌‌‌‌‌‌گوید من از مادرم صبوری را یاد گرفته‌ام. هر کسی از نگاه خودش یک چیزهایی از مادر برایش ماندگار شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این‌که چگونه باید به دغدغه‌های زنان در این برنامه‌ها پرداخته شود هم عنوان می‌کند: من به‌ عنوان یک زن معتقدم که هر قدر زنان ما عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، قطعاً جایگاه محکم‌تری چه در خانواده و چه در جامعه خواهند داشت. یعنی خانم‌ها یاد بگیرند که خودشان را دوست داشته باشند و همچنین یاد بگیرند خود را باور داشته باشند. پس هر قدر خانم‌ها عزت نفس داشته باشند و بدانند چقدر ارزش دارند، چه در خانه و چه در جایگاه اجتماعی، مطمئناً به باورهای بیشتری‌ می‌رسند.

وی می گوید: نکته‌ای که در برنامه هم مطرح می‌شود این است که ما تقسیم‌بندی نمی‌کنیم و بگوییم خانم‌های شاغل یا خانه‌دار. ما می‌گوییم همه خانم‌ها در هر جایگاهی که هستند، ارزش دارند و مهم هستند. زنان ما باید این مهم و با ارزش بودن را بپذیرند. بنابراین خیلی مهم است خانم‌ها اعتماد به نفس داشته باشند. این نگاه مهمی است که باید در جامعه هم وجود داشته باشد.

 

دغدغه مخاطب ارتقای مهارت‌های فردی است

علیرضا مرتضوی، مجری و کارشناس تلویزیون که در برنامه‌های تلویزیونی از جمله «کام شیرین» حضور دارد در پاسخ به این سؤال که چقدر در برنامه‌های خانوادگی دغدغه‌های روز خانواده‌ها و به خصوص مسائل زنان مطرح می‌شود به جام‌جم می‌گوید: ساختار برنامه‌های تلویزیونی باید بر اساس نیازسنجی مخاطب پیش برود. در فرآیند برنامه‌های آموزشی اولویت، دغدغه مخاطب است. تلویزیون در سال‌های اخیر تلاش کرده خود را به این امر نزدیک کند. با این حال هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی در ادامه می‌افزاید: رسانه باید تلاش کند با نزدیک شدن به نیازسنجی مخاطب، از دغدغه‌های آنان در فرآیندهایی که دارند مثل پیامک و صفحات شخصی در فضای مجازی آگاه شده و بر آن اساس برنامه را طراحی کنند.

مرتضوی عنوان می‌کند: در بخش کارشناسی برنامه‌های تلویزیونی در برخی مواقع به سؤالات و دغدغه‌های مخاطب به صورت جزیی پرداخته نمی‌شود و بهتر است این اتفاق بیفتد.

وی با ذکر مثالی در این باره توضیح می‌دهد: مثلاً در بحث مدیریت اقتصادی یک سری موارد گفته می‌شود که به عنوان مثال ما باید پس‌انداز کنیم و در این زمینه مدیریت مالی داشته باشیم. اما باید راهکار ارائه ‌شود که در شرایط سخت اقتصادی چگونه بتوانیم مدیریت مالی را درست انجام دهیم. در حوزه عاطفی و احساسی هم همین طور است. مثلاً می‌گوییم همسران، همدیگر را دوست داشته باشند و درک متقابل داشته باشند باید بگوییم چگونه باید این مهم اتفاق بیفتد. در صورتی که باید به صورت جزئی راهکارها داده شود.

وی همچنین می‌گوید: فرآیند پاسخ به سؤالات یکی از دغدغه‌های مهم مخاطب محسوب می‌شود که باید در برنامه‌هایی از این دست به آن توجه شود. البته در برنامه‌هایی مثل «کام شیرین» این اتفاق افتاده و اصولاً محتوای برنامه را بر اساس دغدغه‌ها و خواسته‌ها و سؤالات مخاطب طراحی می‌کنند. اما به نظر من هنوز جای کار دارد و در این اندازه کم است.

مرتضوی در ادامه همچنین بیان می‌کند: پرداختن به موضوعات جزئی‌تر و کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر هم از نکات مهمی است که در بحث کارشناسی چنین برنامه‌هایی باید به آن توجه شود. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم باید عرض کنم ما باید برنامه‌های روان‌شناسی را به کارگاه روان‌شناسی تبدیل کنیم. چون اگر چنین برنامه‌هایی کارگاهی شود، به هدف خودش نزدیک‌تر و تاثیرگذاری‌اش هم بیشتر می‌شود. این کارشناس در پاسخ به این سوال که دغدغه‌های امروز خانواده‌ها و زنان چیست تا بتوان در برنامه‌های تلویزیونی به آنها پرداخت، می‌گوید: مسائل اقتصادی و هوش مالی جزو دغدغه‌های اصلی مخاطبان است. همچنین ارتقای مهارت‌های فردی مثل خودآگاهی، حل مسأله، تفکر خلاق، ازدواج مؤثر و... است. به نظرم مسائلی از این دست همواره دغدغه‌های مخاطبان محسوب می‌شود و نیاز است که در برنامه‌های خانوادگی به آنها پرداخته شود تا روی کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد.

 

عناصر لازم در برنامه‌های زن‌محور و خانواده‌محور از دید برنامه‌سازان

۱- آموزش مهارت ارتباط اعضای خانواده با هم

۲- آگاه‌سازی خانواده‌ها

۳- مقابله با باورهای غلط

۴- نمایش چهره واقعی زن و مادر ایرانی

۵- گپ و گفت با کارشناسان

۶- بالابردن اعتماد به نفس و عزت نفس در بانوان

 

الزامات برنامه‌های خانواده‌محور و زن‌محور از دید کارشناسان

۱- پرداختن به آسیب‌های خانواده

۲- ریشه‌یابی مشکلات

۳- ارائه راهکار مدیریت مالی

۴- افزایش شتاب رسانه برای رسیدن به  نسل جدید

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/187385

 

آخرین اخبار

حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع)

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها