سینمایی خداحافظ رفیق

معرفی

خداحافظ رفیق فیلمی سه اپیزودی است که در هر یک از این سه اپیزود به داستانی با محوریت دفاع مقدس و افرادی که به آن فضا تعلق دارند پرداخته می‌شود.

در اپیزود اول شاهد روزهای آخر زندگی یک رزمنده شیمیاییِ به جا مانده از کاروان شهدا هستیم که همسرش او را ترک گفته و او به تنهایی با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کند. در آخرین شب زندگیش او را می‌بینیم که در عالم رؤیا به بهشت زهرا رفته در آنجا با جمعی از دوستان قدیمیش که به شهادت رسیدهاند همراه می‌شود. در نهایت هم روح او از بدن خارج شده و به شهادت می‌رسد.

در اپیزود دوم دو خبرنگار تلویزیونی در حال تهیه مصاحبه در مناطق تفحص شهدا هستند. در لحظات پایانی مصاحبه که خورشید نیز در حال غروب است، دو نوجوان با لباسهای خاکی از آنها می‌خواهند مصاحبه کنند. گزارشگرها موافقت می‌کنند اما به دلیل کمبود نور مصاحبه چندان به طول نمی‌انجامد. فردای آن روز پیکر دو شهید پیدا می‌شود که هم‌نام دو نوجوانی هستند که روز قبل مصاحبه کرده‌اند. گزارشگران با مراجعه به فیلمهایشان اثری از تصویر آنها مشاهده نمی‌کنند و درمی یابند نوجوانان دیروز همین شهدایی بوده‌اند که امروز پیکرشان بعد از سالها پیدا شده. در پایان دو گزارشگر مذکور در اثر اصابت مین به شهادت می‌رسند.

در اپیزود سوم نیز دختری را می‌بینیم که در کنار ایستگاه راه آهن زندگی می‌کند و هر روز چشم انتظار بازگشت پدرش است که روزی با قطار به جبهه رفته. در شبی بسیار سرد و برفی که دختر کنار ریل در انتظار نشسته قطاری از راه می‌رسد و دختر با سوار شدن به آن پدرش را می‌بیند و به آغوش او بازمی‌گردد. ساعتی بعد مادر پیکر سرد و بی‌جان دختر را در کنار ایستگاه می‌یابد.

 

کارگردان: بهزاد بهزادپور

تهیه کننده: سعید سیدزاده

بازیگران: کاوه خداشناس، کاوه مهدوی، بابک اسلامی، جلال خبّاز

ژانر: دفاع مقدس، خانوادگی

سال تولید: 1382

کشور سازنده: ایران

مدت زمان: 80 دقیقه

زمان پخش: شنبه 4 آذر 1402 ساعت 00:25 بامداد

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها