مشاهده خبر

«با هم برای هم»؛ از مردم برای مردم

تولید و پخش برنامه های شهروند- خبرنگار در شبکه دو ریشه ای چهارساله دارد. برنامه هایی مردم محور و تعاملی که محتوای آنها برپایه آثار...

 

تولید و پخش برنامه های شهروند- خبرنگار در شبکه دو ریشه ای چهارساله دارد. برنامه هایی مردم محور و تعاملی که محتوای آنها برپایه آثار ارسالی توسط مردم تامین می شود. «با هم برای هم» که طی ایام ماه رمضان هر روز ساعت 17:30 از شبکه دو سیما پخش می شود، از زمره این برنامه هاست؛ برنامه ای  صد در صد مردمی که به اذعان بسیاری از کارشناسان، ساخت و تولید این گونه برنامه ها نشان دهنده اعتماد حداکثری رسانه به مردم است. ضمن اینکه امروزه تولید برنامه های شهروند- خبرنگار یک انتخاب نیست و تبدیل به یک ضرورت شده است. به گونه ای که در اختیار قرار دادن آنتن یک شبکه به تولیدات مردمی یک ویژگی و امتیاز شمرده می شود و در این زمینه شبکه دو پیشقدم بوده است. محمود فلاح پرویزی؛ تهیه کننده این برنامه در گفت و گویی از اهداف و چگونگی شکل گیری «با هم برای هم» می گوید که در ادامه می خوانید.

  • آقای فلاح پرویزی «با هم برای هم» چگونه شکل گرفته و با چه هدفی تولید می شود؟

«با هم برای هم» برنامه ای تعاملی است که بر پایه آثار فیلم، عکس و دلنوشته های مردمی شکل گرفته است. از سوی دیگر به علت اینکه طرح برنامه «با هم برای هم» قید زمانی یک ماهه ماه مبارک رمضان را بر خود داشت، پیشنهاد برگزاری یک جشنواره مردمی را دادیم که پذیرفته شد و ماحصل آن هر روز با اجرای محمدرضا قدیریان به صورت زنده در شبکه دو سیما قابل مشاهده است.

  • آماری از آثار ارسالی به این برنامه دارید؟

بله، طی هفته اول ماه رمضان بیش از سه هزار قطعه عکس، 80  فیلم، 90 قطعه دلنوشته و 70 اثر دلگویه به دست ما رسیده است. این آثار در مجموع از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و چون برنامه به صورت جشنواره ای رقابتی برگزار می شود آثاری که سطح کیفی بالاتری داشته و به لحاظ مضمون نیز همخوانی بیشتری با ماه مبارک رمضان داشتند برای پخش در برنامه انتخاب شدند.

  • یکی از قسمت های مورد توجه این برنامه آیتم «رادیو- عکس» است، در خصوص این قسمت توضیح دهید.

بله. بخش رادیو-عکس یکی از قسمت های جذاب این برنامه است که مخاطبان زیادی پیدا کرده. این بخش با اجرای محمد بحرانی؛ گوینده توانای برنامه های رادیو و تلویزیونی و نویسندگی امیر سلطان احمدی روی آنتن می رود و هر روز هم در هر دو زمان پخش برنامه قابل مشاهده است.

  • تفاوت برنامه های مردم محور با سایر برنامه ها در چه مواردیست؟ تاثیرگذاری این برنامه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

مهمترین تفاوتی که برنامه های اینچنینی با سایر برنامه های تولیدی شبکه ها دارد؛ خطرپذیری و ریسکی است که گروه برنامه ساز انجام داده و به گروه مخاطب برنامه اعتماد می کند. برای منِ نوعی به عنوان یک برنامه ساز حرفه ای بسیار سهل و آسان تر است که به همراه تیم برنامه ساز دوربین دست گرفته و آیتم تولید کنیم و با یک کیفیت مناسب به پخش برسانیم. اما مساله قابل توجه اینجاست که مانور روی تولیدات مردمی که با هزینه و امکانات شخصی افراد جامعه تولید می شود؛ ریسکی معقول را متوجه شبکه و برنامه ساز می کند که اتفاقا باعث جلب و حفظ مخاطب هم می شود. زیرا مخاطب به دیدن آثار خود در آنتن رسانه ملی علاقه دارد. ضمن اینکه برنامه های شهروند- خبرنگاری یک انتخاب نیست و تبدیل به یک ضرورت شده است. در رقابت با رسانه های خارجی در اختیار قرار دادن آنتن به تولیدات مردمی یک امتیاز است و در این زمینه سابقه دو پیشقدم است.

  • بازخوردهای برنامه به چه صورت بوده است؟

بازخوردهای برنامه تا کنون بسیار مناسب بوده و نشان از مورد توجه قرار گرفتن برنامه دارد. عموما هم از زمان کم برنامه انتقاد شده. ما در زمان حدود 15 دقیقه یک قطعه فیلم از آثار رسیده، یک پارت عکس (شامل 10، 12 قطعه عکس)، خواندن یک دلنوشته به اضافه پخش یک دلگویه صوتی و پلاتوگویی مجری روی هر یک از این آثار را باید بگنجانیم، بنابراین همان طور که می بینید کنداکتور برنامه ثانیه ای و فشرده چیده شده و استفاده بهینه از زمان اختصاص یافته به این برنامه انجام می شود.

  • در خصوص درخواست های مردمی برای افزایش زمان برنامه اقدامی انجام شده است؟

رایزنی هایی در زمینه اختصاص زمان بیشتری به برنامه انجام شده اما کنداکتور پخش شبکه دو در ماه رمضان بسیار فشرده است و تنوع برنامه های این شبکه زیاد است.

 

  • در این زمینه و ساخت برنامه های اینچنینی که استقبال مخاطب را در پی داشته آیا تجربه عینی هم داشته اید؟

در تهیه و تولید برنامه های تعاملی و مردم محور سابقه ای چهارساله و روشن از آنِ شبکه دو است. به عنوان مثال آیتم «یکی بود، یکی نبود» در دلِ برنامه «روز از نو، روزی از نو»، تولید شد که بر مبنای عکس، فیلم و نوشته های مردمی بود. پس از آن احساس شد این آیتم به صورت پخته تر می تواند به صورتِ یک برنامه مستقل پخش شود؛ از این رو برنامه «یک برش زندگی» پدید آمد. این برنامه نیز با استقابل حداکثری مخاطبان حدود یک سال و نیم روی آنتن بود که 11 ماه آن و تهیه کنندگی بیش از 400 قسمت آن  بر عهده من بود. پس از آن نیز «با هم برای هم» ماه رمضان 94 روی آنتن رفت که تولیدش بر همین سبک استوار بود. بخشی از برنامه «شبکه ما» نیز با این رویه تولید می شد و اکنون هم که سری جدید «با هم برای هم» که برای ماه رمضان 95 تدارک دیده شده و در حال پخش است.

  • انتشار فراخوان برنامه به چه صورت بوده است؟

فراخوان جشنواره حدود یک هفته قبل از ماه رمضان اعلام شد. این فراخوان و مقررات جشنواره در قالب پخش تیزر از شبکه دو ، همچنین سایت شبکه یعنی www.tv2.ir و در فضای مجازی اطلاع رسانی شد.

  • داوری و معیار آثار برگزیده در این برنامه چگونه است؟

طبعا چون برنامه در قالب یک جشنواره مردمی تولید شده ، کارهایی که به لحاظ کیفی و محتوایی از سطح مطلوب تری نسبت به سایر آثار برخوردار هستند انتخاب و معرفی می شوند. هر چند ما در این گزینش به محدودیت هایی مثل دوربین های موبایل و یا دوربین های خانگی که در تهیه این آثار مورد استفاده قرار گرفته اند واقفیم و با توجه به این مساله داوری می کنیم.

ملاک هایی چون موضوع اثر، نگاه خلاق به سوژه و کیفیت فنی نیز در انتخاب آثار اهمیت دارند. هر چند مثلا نگاه خلاقه به سوژه به نسبت کیفیت صدا و تصویر در درجه اهمیت بالاتری قرار می گیرد، چون به هر حال ما برای سطح فنی آثار متوسط عموم جامعه را در نظر می گیریم.

 

 

 

آخرین اخبار

«امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو» دورهمی صمیمانه «شب عیدی» در شبکه دو بازگشت «محمد علیزاده» به تلویزیون با تیتراژ «پناه» بیش از 15 ویژه برنامه؛ تدارک ویژه شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز رقابت هنرمندان در مسابقه «شصتادیا» ویژه برنامه های گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان آغاز پخش برنامه «پناه» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «رضا بنفشه خواه» «اقبال واحدی» به مدار بسته شبکه دو می‌آید «سحر نشینی» در شبکه دو سیما «خاله‌ شادونه» چهرۀ سال فضای مجازی ایران شد «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان قم فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 17 و 18 اسفند حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در برنامه «بیا وسط» بانویی کارآفرین از استان سمنان در «کار خونه» این هفته «ماه‌ترین» امروز با حضور متخصص کودکان تغییرات در جدول پخش شبکه دو طراحی لوگوی «پناه» توسط خطاط ضریح مطهر امام رضا(ع) «ماه‌ترین» امروز همراه شما با حضور یک جراح همزمان با آغاز ماه رمضان؛ «رستگاری» به شبکه دو می آید بررسی دیابت بارداری در «ماه‌ترین» امروز حضور یک قهرمان کشتی در «مدار بسته» امشب بررسی دیابت در بارداری با حضور یک کارشناس تغذیه ماه ترین امروز با حضور یک متخصص ژنتیک تقدیر رئیس رسانه ملی از عوامل برنامه ایام و پخش شبکه دو سیمای انتخابات با ویژه برنامه «ایام» از شبکه دو فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 11 اسفند بررسی تاثیر زنان در حکمرانی در برنامه «خط سوم» پاسخی به چالش‌های مادرانه در «ماه ترین» امروز

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها