مشاهده خبر

تهیه کننده نمادو: کارکردهای اجتماعی رمضان را در قاب دوربین نشاندیم

«نمادو» از جمله برنامه های مستند گزارش محوری است که به علت ساختار اجتماعی خود تاریخ انقضا ندارد و ماندگار است.

ناگفته پیداست که در حیطه برنامه های گزارش محور عوامل مختلفی در دیده شدن برنامه دخیلند. مواردی مثل پیگیری نیاز و دغدغه های مخاطب، ارتباط موثر و فعال با مردم، سرعت، دقت و کیفیت انتقال اخبار و حوادث جامعه و از همه مهمتر برخورد تخصصی با ژانر مورد استفاده در برنامه مورد نظر. در همین راستا تیم برنامه ساز برنامه «نمادو» با تشکیل اتاق فکری متشکل از افراد متخصص با دقت و وسواس همیشگی اقدام به انتخاب سوژه ها کرده و پس از آن تیم تولید مطالبق سناریوی نوشته شده که منطبق بر آخرین داده های پژوهشی در حوزه اجتماعی است مرحله تولید محتوا را اغاز می کند.
«نمادو» برنامه ای است که سعی کرده وجوه تمایز خود را در ابعاد مختلف با برنامه های همتای خود حفظ کند. این برنامه به مدت یکسال است که با شعار «دوربین شبکه دو در سراسر کشور» به صورت میان برنامه به روی آنتن می رود. تیم سازنده نمادو معتقد است هر کس در ژانر و تخصص خود باید به فعالیت بپردازد. هرچند این گروه را متخصصین تولید آثار مستند گزارشی تشکیل داده اند و توانسته اند با انتخاب سوژه های خاص و شیوه پرداخت متفاوت طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کنند اما اعضای این تیم معتقدند بنا به دلایل مختلفی از جمله زمان پخش برنامه و پرداختن به نمایشگاه ها و جشنواره ها و ...تا حدودی از چشم انداز برنامه در جذب و همراهی گروه های مختلف اجتماعی فاصله گرفته اند ، اما آن طور که هادی خدادی در صحبت های خود می گوید با تغییرات محتوایی که قرار است در این برنامه رخ دهد و حرکت بیشتر به سمت موضوعات مردمی و پیگیری دغدغه های آنها راه برای تحقق هر چه بیشتر اهداف هموار خواهد شد. با هادی خدادی تهیه کننده این برنامه گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

• تغییرات فرمی «نمادو» در برنامه های مختص ماه رمضان به چه مواردی اختصاص دارد؟
«نمادو» از ابتدای ماه رمضان مثل بسیاری دیگر از برنامه ها شکل وشمایلی تازه یافت. تلاش گروه برنامه ساز بر این بوده که در فضای مستندسازی به صورت تخصصی عمل کند. نمادو با شعار دوربین شبکه دو در سراسر ایران هر روز در ساعت های 12:50 و 22:15 به روی آنتن می رود که می توان گفت نسبت به زمان قبلی آن ساعت خوبی است.
گرافیک و تیتراژ این برنامه متناسب با ایامی که در آن قرار داریم کاملا تغییر کرده و رمضانی شده است. این کار حدود یک ماه و نیم زمان برده و سعی شده از چندین تواشیح در کنار موسیقی های متناسب با حال و هوای رمضان نیز در برنامه استفاده شود.
• آیا در زمینه محتوایی هم این برنامه تغییراتی داشته است؟
سلسله برنامه های «نمادو» که در ماه مبارک رمضان به روی آنتن می رود چند وجه تمایز اساسی با سری قبلی این برنامه دارد. حال وهوای رمضان؛ توجه به ترویج ارزش های اسلامی، تکریم اخلاق درمیان مردم و توجه به بازنگری به سبک زندگی ایرانی و اسلامی درتولیدات را می طلبد . به واسطه اینکه دوربین ما این امکان را دارد که به همه جای کشور سفر کند و برنامه ای نیست که تنها بر ضبط استودیویی استوار باشد؛ برای تحقق این مهم نمایندگان ما در استان ها حال و هوای ماه رمضان را با بهره گیری از مضامین ذکر شده در استان مربوطه با سایر هموطنان به اشتراک گذاشتند.
همچنین دوربین «نمادو» به تصویر کشیدن فضاهای خاص و کمتر دیده شده و گفت و گو با صاحبان مشاغل پر زحمت و مشقت را رسالت خود می داند. به عنوان مثال مرز سیستان و بلوچستان، خرمشهر یا اراضی و جنگل های ترکمنستان که از دورترین نقاط کشور محسوب می شوند از جمله مکان هایی است که نمادو به سراغ آنها رفته و افطار و سحر را با مرزبانان و محیط بانان این مناطق همراه شده است.
مشاغل مختلف در ایام ماه رمضان نیز در «نمادو» تصویر شده است. مثلا راهبانان راه آهن یا نیروهای پلیس راهور و کلانتری ها که بنا به نوع فعالیتشان در بسیاری مواقع زمان اختصاص یافته برای صرف افطار یا سحری ندارند. از این دریچه بحث های اجتماعی پیرامون این مشاغل را نیز به تصویر کشیدیم.
در فضاهای داخلی نیز می توانم از خوابگاه های دانشجویی مثال بزنم که در ایام ماه رمضان حال و هوایی خاص دارند. به طور کلی سعی کرده ایم در این ماه مهمان افراد و مشاغل خاصی باشیم که یا به لحاظ لوکیشن یا کاری که انجام می دهند آنها را متمایز می کند.
• به لحاظ موضوعی ماه رمضان را در گزارش های خود چگونه تصویر کرده اید؟
دومین بحث کلانی که در ماه رمضان مورد توجه گروه تحقیق این برنامه قرار گرفت کارکردهای اجتماعی رمضان با بهره گیری از آموزه های دینی بود. موضوعات اجتماعی موجود در این زمینه از جمله مواردی بود که توسط مردم و کارشناسان واکاوی شد. به عنوان مثال محورهایی چون خوش خلقی و بد خلقی در ایام روزه داری، و
حدت و همدلی مردم در این ایام، روزه خواری و تضییع حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ کار خیر و ... از این جمله است که من باب توضیح برای ترویج کار خیر مثلا به ارائه خدمات پزشکی به مناطق عشایری و روستایی پرداخته ایم و به استان لرستان سفر کرده ایم.
همچنین در حوزه آسیب های اجتماعی نیز چند برنامه با زندانیانی که به واسطه دیون پرداخت نشده پشت میله های زندان به سر می برند یا زندانیانی که با تلاش ستاد دیه آزای خود را به دست آورده اند، داشته ایم.
بحث مناسبت ها، آیین ها، جشنواره های مختلف طی موضوع کلی رویدادهای ملی – مذهبی نیز بخش دیگری است که در نمادو تصویر می شود. مثل نمایشگاه قرآن که در سه برنامه به آن پرداخته ایم.
به مناسبت لیالی قدر نیز مراسم احیا و شب زنده داری را در سراسر کشور به دوربین نمادو آورده ایم و با پیرغلامان اهل بیت (ع) درباره سنت عزاداری در گذشته گفت و گو کرده ایم. همچنین برگرفته از سریال برادر به محورهایی چون کسب روزی حلال، تاکید انصاف و موازین اخلاقی در تجارت و ... پرداخته ایم.
• نیاز مخاطب چقدر در طراحی موضوعات مورد توجه اتاق فکر این برنامه قرار گرفته است؟
نگاه ما همیشه این بوده که از نیاز مخاطب به برنامه سازی برسیم. اتاق فکر ما که عموما از چند جامعه شناس، کارگردان، نویسنده و ... تشکیل شده موضوعات برنامه را طراحی می کند. جنس برنامه از نوع گزارش های مردمی است یعنی هم شنوای حرف مردمیم و هم بخشی از آموزه ها را از مردم گرفته و برای مردم پخش می کنیم. در کنار گزارش های مردمی به فراخور موضوع همیشه یک جامعه شناس یا روانشناس نیز به عنوان کارشناس از منظر و ابعاد دیگری به بررسی محور مورد بحث می نشیند.
• آیا نمادو صرفا نمایش دهنده واقعیات موجود است یا رویکرد آسیب زدایی و پیگیری مسائل را نیز در اهداف خود تعریف کرده است؟
نمادو تلاشش بر این است که به پیگیری مسائل نیز بپردازد هر چند اکنون به بیان مسائل اجتماعی روز اختصاص دارد اما تصمیم ما برای برنامه سازی در بعد از ماه مبارک رمضان، رفتن به سمت پیگیری مسائل مختلفی است که از سوی مردم مطرح می شود. این موضوع به این معناست که یک بازنگری جدی در بحث محتوایی «نمادو» در حال انجام است تا در هنگام وقوع رخدادهای اجتماعی با پرداختن به سوژه های حساس روز همراهی بیشتری با مخاطبان داشته باشیم از این رو ارتباط با بینندگان از طریق شماره پیامک برنامه 30000222 بیشتر شده و موضوعات و دغدغه های مردم از این طریق به اطلاع گروه برنامه ساز می رسد.

 

آخرین اخبار

معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو» دورهمی صمیمانه «شب عیدی» در شبکه دو بازگشت «محمد علیزاده» به تلویزیون با تیتراژ «پناه» بیش از 15 ویژه برنامه؛ تدارک ویژه شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز رقابت هنرمندان در مسابقه «شصتادیا» ویژه برنامه های گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان آغاز پخش برنامه «پناه» از شبکه دو سیما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها