مشاهده خبر

کرونا ساختار برنامه «بچه محل» را به هم ریخت/ انتقاد از بی‌توجهی به حوزه کودک

نویسنده مجموعه «بچه محل» از سختی‌های تولید برنامه در حوزه کودک و نوجوان گفت.

«بچه محل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و نویسندگی محمد درویشعلی‌پور تهیه شده است.

این مجموعه تلویزیونی هر روز ساعت ۱۹ با اجرای داریوش فرضیایی «عمو پورنگ» روی آنتن شبکه دو می‌رود و چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون و بازیگران شناخته شده کمدی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. «بچه محل» فضایی شادی را برای کودکانی که این روز‌ها در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، فراهم می‌کنند.

به بهانه استقبال مخاطبان از این مجموعه، گفت‌و‌گویی با عوامل آن داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد درویش علیپور نویسنده «بچه محل» گفت: قصه این فصل از «بچه محل» برای بازه زمانی است که واکسن کرونا کشف شده، اما هنوز تأثیرات کرونا در زندگی مردم باقی مانده است. قرار بود این فصل به صورت نمایشی با حضور بچه‌ها باشد اما کرونا ساختار برنامه را تغییر داد.

وی ادامه داد: در بچه محل، شخصیت‌های جدیدی به قصه اضافه شدند. در فصل جدید، نوع داستان‌ها از حالت کودکانه صرف، به خانواده ارتقاء پیدا کرده است. 

این نویسنده درباره محور‌های اصلی قصه توضیح داد: در روایت داستان به موضوع تفیک زباله، کاهش پسماند و توجه به محیط زیست تمرکز کردیم. نکته دیگر در نمایش توجه به موضوع ازدیاد جمعیت، معضل تک فرزندی و البته در کنار این‌ها سبک زندگی است.

علیپور افزود: تلاش کردیم بچه‌ها با محیط زیست مهربان باشند؛ حداقل مثل ما نباشند، چون ما با محیط زیست مهربان نبودیم. امیدواریم نسل‌های آینده نگاه بهتری به محیط زیست داشته باشد.

این نویسنده درباره حوزه کودک توضیح داد: متأسفانه کار کودک به دلیل نگاه نادرست مدیریتی از دست رفته است. حوزه کودک جدی گرفته نمی‌شود. بسیاری از بازیگران و کارگردانان کاربلد سینمای ایران ابتدای کارشان را با کودک آغاز کردند. شخصیت‌هایی مثل رضا عطاران، حمید جبلی، ایرج طهماسب و اکبر عبدی با کار کودک وارد این حرفه شدند. برنامه‌ساز، سریال‌ساز و بازیگر کودک و نوجوان برای اینکه بیشتر جدی‌ دیده شود، این عرصه را ترک می‌کند و وارد فعالیت دیگری می‌شود.

نعیمه نظام‌دوست درخصوص حضور خود در «بچه محل» گفت: با وجود اینکه چند سالی است در این مجموعه حضور دارم نمی‌دانم چه شد که احمد درویشعلی پور و محمد درویشعلی پور من را به عنوان مادر عموپورنگ انتخاب کردند.

وی ادامه داد: ابتدا فکر می‌کردم، نقش دیگری را برای من درد نظر گرفته باشند؛ حتی زمانی که درباره نقش مادر عموپورنگ با من صحبت کردند عصبانی شدم. بعد از یک هفته که فکر کردم و با چند نفر از دوستانم مشورت گرفتم، قبول کردم در این مجموعه حضور داشته باشم.

نظام دوست عنوان کرد: از این تجربه پشیمان نیستم واقعاً نقشم را دوست دارم. نقش‌های مقابل من هم بسیار خوب هستند و روی کار من تأ ثیر مثبت می‌گذارند. احساس خوبی با این نقش دارم. عوامل ما شبانه‌روز کار می‌کنند و بدون اینکه نسبت به چیزی اعتراضی داشته باشند، هم دل هستند.

بازیگر فیلم «هزار پا» بیان کرد: اولین روزی که با ما برای بازی در فصل جدید تماس گفته شد، بسیار ترسیدم؛ چراکه ما به عنوان بازیگر نمی‌توانستیم ماسک بزنیم و شرایط خیلی سختی را تحمل کردیم.

نظام دوست بیان کرد: انتظارم از مردم، عوامل سینما، تلویزیون و هنرمندان این است که کار کودک را جدی بگیرند و به عواملی که کار کودک انجام می‌دهند، احترام بگذارند؛ چراکه کودکان آینده سازان کشور هستند و اگر به بچه‌ها اهمیت بدهیم، بی تردید، اتفاقات بهتری در جامعه رخ می‌دهد.

ابراهیم شفیعی درباره حضور در این مجموعه گفت:  حدود ۹ سال پیش با گروه عموپورنگ همکاری داشتم. سال پنجم از همکاری من با بچه محل و قبل‌تر از آن محله گل و بلبل است. با استقبالی که بچه‌ها و حتی بزرگسالان از این برنامه دارند، انرژی می‌گیریم.

وی درباره کار‌های کودک ادامه داد: برنامه ریزی درستی برای کار کودک نشده است، که بودجه و زمان مناسبی برای این گروه سنی اختصاص دهند. البته کار کردن در زمینه کودک واقعا سخت است.

شفیعی اظهار کرد: من در طول فعالیتم همیشه کار کودک انجام دادم. حتی در شروع فعالیتم در شهرستان هم کار کودک کردم. در دوبله هم بیشتر به کار انیمیشن تیپ‌سازی علاقه دارم.

این بازیگر توضیح داد: گروه ما چند سال است که کار می‌کند و از این کار نتیجه می‌گیرند. هر لحظه و ساعت که در پشت صحنه حضور پیدا کنید، همان صمیمیت و شاد بودن را که سال‌های پیش در گروه حاکم بود، مجدد خواهید دید.

فرهاد بشارتی بازیگر نقش گیل خان گفت: سری جدید بچه محل با استقبال خوبی مواجه شده است. تلاش ما این بود که با شرایط کرونا لحظات شادی را برای بچه‌ها و خانواده آن‌ها فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: خیلی خوشحالم در این گروه حضور دارم. چهارمین سال از همکاری من با این گروه است و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار

حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو» دورهمی صمیمانه «شب عیدی» در شبکه دو بازگشت «محمد علیزاده» به تلویزیون با تیتراژ «پناه» بیش از 15 ویژه برنامه؛ تدارک ویژه شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز رقابت هنرمندان در مسابقه «شصتادیا» ویژه برنامه های گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها