در این بازدید مدیر شبکه دو سیما با اشاره به اینکه «محاکات» در پیشینه فرهنگی و ادبی ما مسابقه حکایتگری بوده است؛ اظهار داشت: «محاکات» زنده کردن سنت به حاشیه رفته قصهگویی است و مفهوم حکایتگری را اگر بتوان به درستی به نسل جدید منتقل کرد اتفاق مبارکی است.
جعفری جلوه با بیان اینکه حکایت گفتن با اهداف مختلفی صورت میگیرد؛ توضیح داد: این که قصهای را در شاخههای مختلفی امتداد دهیم، نتایج مختلفی به همراه دارد و طبیعتا تنها عرصههای فرمی و جنبههای ذوقی و شکلی آن مورد توجه نیست بلکه اشکال معنایی آن هم اهمیت دارد. حکایتگری به منظور عبرت گرفتن، نقل حکمت، انتقال تجربه، یادگیری، آرامشبخشی و… همه از اهداف قصهگویی و حکایتگری است.
وی ادامه داد: اگر این مسابقه بتواند به معرفی منابع ادبی ما بپردازد و اهمیت حکایتگری را روشنتر کند گام بسیار بلندی برداشته است. اگر قصه وارد محافل شود میتواند بارها به اشکال مختلف نقل شود چون قدرت تاثیرگذاری دارد.
جعفری جلوه همچنین بیان داشت: تعامل با مردم در فضای مجازی و استفاده از نظرات بینندگان در انتخاب قصههای برتر در کنار نظرات کارشناسان حاضر در برنامه یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این مسابقه است که مشارکت و همراهی مردم را در پی دارد.
وی در ادامه افزود: در قرآن قصههای زیادی نقل شده و به دلیل جامعیت و فراز و فرودهای قصه حضرت یوسف (ع) از آن به عنوان احسن القصص یاد میشود. چرایی این مساله که به چه دلیل در کتاب خدا قصه گفته میشود و خداوند برای صحبت کردن با انسان از قصه گویی استفاده کرده، نشان از اهمیت اهدافی دارد که در حکایتگری نهان است. قصه حضرت موسی (ع) نیز به دفعات در سورههای مختلف نقل شده و هر بار از یک زاویه و با یک موضوعیت خاص بیان شده است.
جعفری جلوه در پایان خاطرنشان کرد: این مهم است که کدام قصه را باید قاب کرد و از زوایای مختلف دید. تدارک مسابقهای با هدف ترویج حکایتگری و نگاهی ژرفاندیشانه به مساله قصهگویی در کنار وجه ایجاد هیجان و سرگرمی در قالب یک مسابقه تلویزیونی از اهدافی است که از تولید این مسابقه انتظار میرود.
«محاکات» مسابقه جدید شبکه دو سیماست که به تهیهکنندگی جواد فرحانی به زودی از این شبکه پخش خواهد شد.