مشاهده خبر

بانوی قصه گوی چند نسل در «دست در دست»: اولین کسی بودم که از بچه‌ها در اجرای رادیویی استفاده کردم

عذرا وکیلی، صدای آشنای کودکی چند نسل: بچه 3 ساله‌ای که شنونده داستان هایم بوده اکنون ۴۸ ساله است

 

 

عذرا وکیلی تهیه‌کننده و گوینده پیشکسوت رادیو در نهمین شب‌نشینی زمستانی «دست در دست» که به صورتی ویژه‌ به مناسبت گرامیداشت مقام مادر و روز زن روانه آنتن شد، مهمان ویژه این برنامه بود.

به گزارش ... ، عذرا وکیلی که صدای او در برنامه رادیویی «سلام کوچولو» برای بسیاری از کودکان دیروز خاطره‌ساز است، در ابتدای برنامه «دست در دست» اظهار داشت: از سال ۱۳۵۲ برای مخاطبِ کودک برنامه‌سازی و اجرای رادیویی کرده ام، صدایم بسیار شنیده شده اما چهره ام تاکنون سه چهار بار بیشتر در تلویزیون دیده نشده است. 
وکیلی با بیان اینکه بچه 3 ساله‌ای که شنونده داستان هایم بوده اکنون ۴۸ ساله است، ادامه داد: اولین کسی بودم که کودکان را وارد استودیو قصه گویی کردم و تا قبل از آن «بچه گوها» نقش کودکان را ایفا می کردند.
وی در ادامه توضیح داد: پس از اینکه از بچه‌ها در اجرای برنامه‌ها استفاده کردم، حتی نظارت به من ایراد گرفت که چقدر ادیت و تپق از دست تان در رفته، من می گفتم مگر بچه ها در حالت عادی اشتباه نمی کنند و بعد توسط بزرگترها اشتباه‌شان اصلاح می‌شود، این طبیعی ترین نوع اجراست و خود زندگیست.
این صدای آشنا با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۰ اولین فرزندم را در چنین شبی به دنیا آوردم، بیان داشت: از ۱۸ سالگی به رادیو آمدم. آن زمان رسم بود وقتی به عنوان تهیه کننده در رادیو مشغول می شدیم باید درتولید همه نوع برنامه‌ای آزموده می‌شدیم وپس از آن بود که مسئولین تصمیم می گرفتند در چه رشته ای می توانیم موفق شویم. علاقه به کودکان همیشه در من وجود داشت و از ابتدا هم  به من گفتند ما فکر می کنیم شما در بخش کودک موفق می شوید.
وکیلی با تاکید بر نادیده نگرفتن توانایی کودکان به خاطره‌ای  در برنامه «دست در دست» اشاره کرد و گفت: آن‌سال‌ها برای حضور همه بچه‌‌ها در برنامه فراخوان دادم و طبیعتا بین بچه‌ها کودک نابینا، معلول و ... هم بود و من نیز همه را وارد برنامه کردم.
گوینده «سلام کوچولو» ادامه داد: در چین مسابقه‌ و جشنواره‌ای با موضوع برنامه های تلویزیونی  برپا بود. من نیز در این مسابقه شرکت کردم وموضوع برنامه‌ام را کودک نابینایی قرار دادم که می خواهد هوا را دردستانش بگیرد. سپس این برنامه را با کمک یک کودک ۴ ساله ساختم و به جشنواره فرستادم. برنامه را پخش کردند و سپس در زمان استراحت هم دوباره برنامه من برای حضار پخش شد، باورشان نمی شد کودک نابینا نقشش را این‌قدر مسلط اجرا کرده باشد. برگشتم ایران و دو روز بعد خبر برنده شدن برنامه را ساعت ۷ از اخبار شنیدم. بنابراین معتقدم توانایی های فررندان را باید شناخت.
وکیلی تاکید کرد: زمانی رادیو در لحظات مختلف زندگی مردم نقش پررنگی داشت و خاطرات بسیاری با برنامه های رادیو در اذهان مردم آن سال ها شکل ‌گرفته. اما این‌روزها بیشترین نزدیکی آدم‌ها با مظاهر تکنولوژی مثل موبایل و تبلت و ... است. شاید به این دلیل است که رادیو نقش پرررنگی مثل آن روزها در زندگی افراد ندارد. هر چند هنوز هم یکی از بهترین‌ دوستان ما آدم‌ها رادیو است.

تنها 20 درصد از زوجین نابارور به تکنیک‌های کمک بارداری نیاز پیدا می‌کنند
دکتر اشرف معینی مهمان بعدی برنامه «دست در دست» بود  که درباره درمان ناباروری در این برنامه صحبت کرد. معینی با اشاره به اینکه بعد از آشنایی با مرحوم دکتر کاظمی وارد موسسه رویان شدم، بیان داشت: عشق خاصی به خواندن داشتم و حتی روزنامه سبزی ها را تمیز می کردم و می خواندم.
او درباره برخورد با مراجعینش توضیح داد: بعضی از مراجعین ما سقط های مکرر داشته و افسرده شده اند بنابراین باید به آنها انرژی مثبت مبتنی بر واقعیت بدهیم. زیرا به مدد جامعه پزشکی و رویان امروز نه تنها بیماری به خارج از کشور برای درمان  نمی رود بلکه از کشورهای دیگر هم بیمار می پذیریم.
معینی افزود: رویان از ابتدا پایه گذاری درستی داشت و درمان همراه پژوهش را در نظر داشت. امروز هم نیروهای جوان و پرتوانی دارد. البته به جز رویان مراکز موفق دیگری مثل مرکز ناباروری یزد را داریم که در روش های مبارزه با ناباروری این مراکز را هم پیش رو می دانم.
دکتر معینی در ادامه به خاطره‌ای اشاره کرد که مانع از هم پاشیدن یک خانواده شده و گفت: ۲۲ سال پیش صبح زود در اطلاعات بیمارستان به من گفتند که 10، 15 نفر اقوام یک بیمار از یکی از شهرستان های دور آمده اند چرا که عروس خانواده بیش از 9 بار سقط داشته و این زوج در معرض جدایی قرار دارند.خوشبختانه کمک کردیم و این شخص باردار شد و دختری به دنیا آوردند. یادآوری این خاطرات همیشه برای من شیرین هستند.
وی ادامه داد: 20 درصد زوج نابارور وجود دارد که به تکنیک های کمک بارداری نیاز پیدا می کنند و ۸۰ درصد در صورت پیگیری باردار می شوند. در سال های اخیر به دلیل افزایش آگاهی مراکز مختلف درمانی و پزشکی تنها زوج هایی با درمان های پیچیده به مراکز خاص هدایت می‌شوند و بقیه برای باروری به روش‌های ساده‌تر مورد درمان قرار می‌گیرند.
معینی با ابراز رضایت ازتوسعه پیشرفت‌های پزشکی در زمینه ناباروری گفت: امروز برخی از مراکز استان ها بیش از دو مرکز ناباروری دارند. پروتکل های درمانی در بسیاری از نقاط دنیا یکی است و همین طور داروهای مصرفی بنابراین در موارد بسیاری نیازی به صرف هزینه زیاد و انتقال بیماران به تهران نیست.
نیره عرب سلیمانی، مهمان جهادی برنامه هم که از مرکز حرفه‌‌آموزی و توانبخشی کوشا خواهد بود که در امر آموزش پسران کم توان ذهنی بالای 14 سال در برنامه حضور داشت، بیان داشت: در این مرکز درصددیم تا توانایی این بچه‌ها را شناسایی کنیم و در زمینه‌های بسیاری آموزش‌های مختلفی برای این دسته از کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم. 
گفتنی است «دست در دست» در ویژه برنامه فصل زمستانی خود تا کنون میزبان ایرج حریرچی،رسول نجفیان، سیاوش طهمورث، امیر کاظمی، مهشید جوادی، فریبا متخصص،پوراندخت مهیمن، مسعود اسکویی و .. بوده و علاوه بر پرداختن به موضوعاتی مثل زمستان و تاثیرگذاری افراد در بزنگاه‌های اجتماعی و تاریخی به موضوع مهم همراهی افراد جامعه در جدیدترین میدان همدلی یعنی دوران  شیوع کرونا پرداخته و در این مسیر هم‌صحبت افرادی می‌شود که گام‌های موثری در یاری رساندن به همنوعان خود برداشته‌اند.
«دست در دست» کاریست از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیه‌کنندگی هادی خدّادی، اجرای سیاوش عقدایی و کارگردانی بهار ارجمند که پنجشنبه و جمعه هر هفته بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت 23:30 روانه آنتن می شود و در ایام دهه فجر نیز طی 10 شب متوالی  در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد.

آخرین اخبار

برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها