مشاهده خبر

«خانه ما»؛ الگوی صحیح برای آموزش مهارت مالی در تلویزیون

مستند مسابقه «خانه ما»، یکی از برنامه های رسانه‌ای می باشد که با رویکرد علمی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود. با توجه به اینکه خانواده ها به عنوان شرکت کننده هستند، یعنی محوریت مسابقه، خانواده است، می توان آن را از جنبه های مختلفی مانند فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... بررسی کرد.

در این یادداشت برصدد آن برآمدیم که صرفاً به جنبه اقتصادی بپردازیم. امروزه با توجه به گسترده و پیچیده شدن اقتصاد در کشور و در جهان، لزوم فراگیری سواد مالی و اقتصادی برای افراد جامعه و به خصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار پررنگ و مشهود شده است. تاکنون تنها آموزشی که در زمینه مالی و اقتصادی به کودکان داده می شد، پس انداز کردن بود که آن هم بدون الگوی صحیح و بدون بیان جزییات ارائه می شد. بحران مالی سال 2008 در جهان، بحران ارزی سال 1391 در ایران و بیشتر از همه اپیدمی ویروس کرونا لزوم آموزش مالی به عموم مردم را مورد تاکید و اهمیت قرار دادند. پس از این بحران‌ها برخی از کشورها مانند روسیه به تدوین برنامه راهبردی در زمینه سواد مالی پرداختند تا از ثمرات تلخ این بحران‌ها جلوگیری کنند.
در کشور ما توجه به این امر بسیار اندک و سطحی می باشد، پس به عنوان یکی از اولین فعالیت های مهم و تاثیر گذار در زمینه سواد مالی به بررسی دقیق برنامه مسابقه «خانه ما» می‌پردازیم.

استاندارد اول: کسب درآمد
درآمد برای بیشتر مردم توسط ارزش بازاری کارشان، که به عنوان دستمزدها و حقوق پرداخت می شود؛ تعیین می شود. مردم می توانند درآمد و فرصت های شغلی شان را توسط انتخاب کسب آموزش بیشتر، تجربه کار و مهارت های شغلی افزایش دهند. در این برنامه یک شبانه روز فرصتی برای کسب درآمد در نظر گرفته شده است. در طول این فعالیت خانواده ها متوجه می شود که کسب مهارت چه میزان اهمیت دارد. در شرایط بیماری کرونا این موضوع برای برخی افراد که به شغل شان آسیب وارده شده است، دوچندان جلوه می کند. نکته قابل توجه اینجاست که هر چه مهارت بیشتر و کارا تر باشد، درآمد بیشتری حاصل می شود. اکثر خانواده ها به دنبال فروش غذا و یا تغذیه های خانگی می روند، البته این امر به نوبه خود نشان دهنده نقش تاثیر گذار زن در خانواده است. اما خانواده هایی که به سراغ مهارت های حرفه ای مانند ساخت زیورآلات دستی یا پولیش کردن خودرو می روند، درآمد بیشتری کسب می کنند.

استاندارد دوم: خرید کالاها و خدمات
مردم نمی توانند همه کالاها و خدماتی را که می خواهند؛ بخرند یا تولید کنند. مردم می توانند با اتخاذ تصمیمات آگاهانه خرج کردن که شامل جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی و بودجه ریزی می باشد؛ وضعیت اقتصادی شان را بهبود بخشند. با توجه به بودجه ای که ابتدای برنامه برای هر خانواده در نظر گرفته می شود، می توان گفت که بودجه ریزی و برنامه ریزی و انتخاب صحیح کالا بسیار حائز اهمیت است. پس یکی از نکات مثبتی که این برنامه دارد، نشان دادن ضرورت بودجه ریزی می باشد. ناگفته نماند که آموزش این امر خالی از لطف نیست و برای تکمیل هدف این برنامه، نیاز است تا آموزش هایی در این زمینه به مردم جامعه داده شود.

استاندارد سوم: پس انداز
پس انداز بخشی از درآمد است که مردم تصمیم می گیرند که برای استفاده آینده کنار بگذارند. شاید در طول سی روزی که برنامه مسابقه خانه ما برگزار می گردد، نتوان ضرورت پس انداز را به نحو احسن نشان داد. اما جنبه مثبتی آن، رتبه بندی و امتیاز دهی خانواده ها بر اساس میزان پس اندازشان است.

استاندارد چهارم: استفاده از اعتبار
اعتبار به مردم اجازه می دهد که کالاها و خدماتی را بخرند که می توانند امروز استفاده کنند و بهای آن کالاها و خدمات را به همراه بهره در آینده پرداخت کنند. شاید نقطه مغفول این برنامه همین مسئله اعتبار باشد. یعنی چنین ویژگی که خانواده ها بتوانند از یکدیگر یا از خود برنامه وام بگیرند و با بهره ای کم آن را باز گردانند. وام گرفتن یکی از ابزارهای تامین مالی برای خانواده ها می باشد. برخی به صورت بی رویه اقدام به اخذ وام می کنند که بازگرداندن وام، آنها را دچار مشکل می کند. پس تصمیم گیری صحیح در اخذ وام بسیار حائز اهمیت است.

استاندارد پنجم: سرمایه گذاری مالی
سرمایه گذاری مالی خرید دارایی های مالی به منظور افزایش درآمد یا ثروت در آینده است. شاید این استاندارد را در یک ماه نتوان به صورت کامل اجرا کرد. اما سرمایه گذاری صحیح یک ابزار بسیار مهم می باشد که خانواده ها می توانند برای افزایش سطح درآمد خود از آن استفاده کنند. این امر در خانواده های ایرانی کم رنگ است، پس باید بیشتر به آن توجه کرد و در سطح خرد به مردم جامعه آموزش داد.

استاندارد ششم: محافظت و بیمه
مردم به منظور حفظ خودشان از ریسک مالی از دست دادن درآمد، دارایی ها، سلامتی یا هویت انتخاب می کنند. آن ها می توانند پذیرش ریسک، کاهش ریسک یا انتقال ریسک به دیگران را انتخاب کنند. آموزش روش انتخاب بیمه صحیح مانند بیمه بازنشستگی، بیمه خودرو، بیمه سلامت و بیمه عمر(که در ایران بسیار کم دیده می شود) می تواند به خانواده ها کمک کند تا در حوادث آسیب کمتری از لحاظ مالی ببینند. که البته در این مدت یک ماهه برنامه بیمه جایگاه چندانی پیدا نمی کند.
سخن پایانی
مسابقه خانه ما را می توان شروعی خوب برای رواج سواد مالی و ارتقا سطح سواد مالی در جامعه دانست. از آنجایی که این برنامه جذاب با محوریت خانواده صورت گرفته است، تاثیر بسزایی در تغییر نگرش اعضای خانواده های ایرانی دارد. پیشنهادی که می توان به دست اندرکاران این برنامه داد، این است که برای ادامه و در مراحل بعدی می توانند بحث آموزش استانداردهای ذکر شده را آغاز کنند تا با یاری خدا، سطح سواد اقتصادی و مالی ایرانیان افزایش پیدا کند و با این اقدام می توان تحولی شگرف در اقتصاد کشور رقم زد.

 

http://www.pana.ir/news/1164691

آخرین اخبار

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها