مشاهده خبر

دیده شدن زنانی که زندگی را با امید گره می‌زنند در «زنان سرزمین آفتاب»

تهیه‌کننده «زنان سرزمین آفتاب»: رونق تولید برای بانوان کارآفرین بزرگترین رهاورد این مستند است


«زنان سرزمین آفتاب» که در حال پخش از شبکه دو سیماست مجموعه مستندی مردم‌نگاری است که با هدف معرفی زنان کارآفرین و استفاده از پتانسیل‌های بکر جغرافیایی مناطق مختلف کشور ضمن نمایش مولفه‌های محیطی و تنوع اقلیمی ایران به تلاش های اقتصادی و کارآفرینانه زنان در سراسر کشور می‌پردازد .
«زنان سرزمین آفتاب» در هر قسمت از برنامه به سراغ یکی از استان‌های کشور می‌رود و از این رهگذر به شناساندن تلاش‌ زنان آن استان با بهره گیری پایدار از منابع طبیعی و فعالیت‌های اقتصادی این بخش مهم از جامعه می‌پردازد.
در خلال این برنامه تنوع پوشش، سبک زندگی محلی، عادات فرهنگی، بومی و اسلامی-ایرانی زنان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تقابل بین شخصیت های اصلی هر قسمت از مستند کلیتی از روابط انسان با طبیعت، تلاش های زنان برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی خود و سایر زنان، زمینه ها و بسترهای فعالیت اقتصادی فراهم شده برای کارآفرینان زن را نمایش می‌دهد.
 
سعیده توکل‌نیا تهیه‌کننده این مجموعه پیرامون شکل‌گیری این مستند توضیح داد: من خودم کارآفرین هستم و از سال 90 و در پی ورود به این حیطه چندین پروژه استارت آپی با اشتغالزایی 50 نفر هم داشته‌ام. طی دورانی که در این پروژه‌ها مشغول فعالیت بودم متوجه سختی‌های مسیر و عدم حمایت برای افراد کارآفرین شدم. در سفر کوتاهی که به جزیره هرمز و هنگام داشتم با زنان کارآفرینی مواجه شدم که به بهترین نحو کار می‌کردند از همان‌جا تصمیم گرفتم تا به عنوان یک زن کارآفرین از این بانوان حمایت کنم و تلاش آنها را به تصویر بکشم تا به نوعی این بخش مهم از جامعه معرفی و شناخته شوند.
توکل‌نیا با اشاره به این نکته که استفاده از امکانات طبیعی هر منطقه توسط این افراد یکی از مسائلی بود که در این مستندها به آن پرداختم؛ بیان داشت: مثلا در هرمز زنان ماهی خشک می‌کنند و می‌فروشند یا از بستر خاک آماده آنجا برای کشت قهوه و آلوئه‌ورا استفاده می‌کنند، محصولاتی که در ایران کاشته نمی‌شوند. یا در یکی از روستاهای دورافتاده کرمان یک بانوی کارآفرین پس از بازگشت از ایتالیا به این روستا که زادگاه پدر همسرش بوده رفته و شروع به احیای قنات‌ها و فعال کردن نخلستان‌ها کرده به نحوی که به مرحله صادرات از خرما و فرآوری‌های آن رسیده است.
وی افزود: یا بانوی دیگری که از سراوان در سیستان بلوچستان به عنبرآبادِ کرمان رفته و همراه دیگر بانوان مشغول تولید سوزندوزی های اصیل ایرانی و صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. به نظرم اینها کسانی هستند که باید دیده شوند چون با کمترین امکانات به کارآفرینی مشغولند.
این تهیه‌کننده در ادامه گفت:«زنان سرزمین آفتاب» در جشنواره زمین منتخب شد و در جشنواره‌های بین‌المللی دیگر هم مستند را شرکت داده‌ایم. اما ارتباطی که من با این بانوان کارآفرین پیدا کردم برایم بیشترین بازخورد معنوی را داشته است. برای پیدا کردن این سوژه‌ها هم از هیچ ارگان و نهادی کمک نگرفتم بلکه به صورت کاملا سنتی اطلاعات  1230 زن کارآفرین را جمع کردم که از بین آنها زندگی 85 نفر به مرحله تصویربرداری رسید. 
توکل‌نیا یادآور شد: در این میان سعی کردم بسیاری از زنان کارآفرین را به مراکز و نهادهایی که به محصولات و تولیدات آنها نیاز داشتند وصل کنم که آورده نقدی و گسترش و رونق تولید را برای هر دو طرف در پی داشته است. این گسترش ارتباطات و تولید برای این کارآفرینان بهترین رهاورد این مستند است.
وی ادامه داد: تخصص اصلی من انیمیشن است. با کارگردان این مجموعه فریبرز آهنین نیز از طریق تدوین یک مستند آشنا شدم و متوجه شدم که فردی خلاق و خوش فکر هستند. این طرح را با ایشان درمیان گذاشتم و قرار شدم مستندی با محوریت معرفی بانوان کارآفرین درمناطق کمتر برخوردار تهیه کنیم که در ادامه با مشارکت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و حمایت‌های شبکه دو سیما این مجموعه که تا کنون نیز با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده، روانه آنتن شد.

آخرین اخبار

«امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو» دورهمی صمیمانه «شب عیدی» در شبکه دو بازگشت «محمد علیزاده» به تلویزیون با تیتراژ «پناه» بیش از 15 ویژه برنامه؛ تدارک ویژه شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز رقابت هنرمندان در مسابقه «شصتادیا» ویژه برنامه های گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان آغاز پخش برنامه «پناه» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «رضا بنفشه خواه» «اقبال واحدی» به مدار بسته شبکه دو می‌آید «سحر نشینی» در شبکه دو سیما «خاله‌ شادونه» چهرۀ سال فضای مجازی ایران شد «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان قم فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 17 و 18 اسفند حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در برنامه «بیا وسط» بانویی کارآفرین از استان سمنان در «کار خونه» این هفته «ماه‌ترین» امروز با حضور متخصص کودکان تغییرات در جدول پخش شبکه دو طراحی لوگوی «پناه» توسط خطاط ضریح مطهر امام رضا(ع) «ماه‌ترین» امروز همراه شما با حضور یک جراح همزمان با آغاز ماه رمضان؛ «رستگاری» به شبکه دو می آید بررسی دیابت بارداری در «ماه‌ترین» امروز حضور یک قهرمان کشتی در «مدار بسته» امشب بررسی دیابت در بارداری با حضور یک کارشناس تغذیه ماه ترین امروز با حضور یک متخصص ژنتیک تقدیر رئیس رسانه ملی از عوامل برنامه ایام و پخش شبکه دو سیمای انتخابات با ویژه برنامه «ایام» از شبکه دو فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 11 اسفند بررسی تاثیر زنان در حکمرانی در برنامه «خط سوم» پاسخی به چالش‌های مادرانه در «ماه ترین» امروز

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها