مشاهده خبر

چرا «بچه زرنگ» مهم است؟

داکیودرام قالبی مهم در سریال‌سازی

دوربین سریالِ داکیودرامِ تلویزیون برای اولین بار از مدافعان حرمی روایت می‌کند که با گذرنامه افغانستانی بار سفر بستند؛ به مثابه آن سخنان معروف «حاج قاسم» در ایام شهادت مصطفی صدرزاده، این سریال را «بچه زرنگ» نامیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون این شب‌ها سریالی را روی آنتن می‌برد که پخش خود را در ایام سالگرد شهید سلیمانی آغاز کرد. قصه اعزام 8 شهید مدافع حرمِ مشهدی که شبکه دو از قالبِ داکیودرام برای ساخت آن بهره برد. قالبی که کمتر در تلویزیون و سینما استفاده می‌شود اما به نظر می‌رسد ساختِ مبتنی بر حقیقت و واقعیت همیشه می‌تواند برای مخاطبین جذاب باشد.

شاید برای بسیاری جالب باشد که «درام مستند» چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ و این که در درام مستند اصالت با درام است یا واقعیت؟ «درام مستند» ژانری است که در آن موضوعات واقعی به شیوه نمایشی بازسازی می‌شوند. در این پژوهش با استفاده از اسناد و مصاحبه شرحی از چیستی و ویژگی‌های این ژانر ارائه می‌کنیم.

در شبکه دو، چهار قسمت با همین قالب داکیودرام روی آنتن رفته، شبِ گذشته مخاطبان شاهدِ داستان اعزام شهید حسن قاسمی‌دانا بود. همان شهید مدافع حرمی که خودش را یک مهاجر افغان ساکن ایران، معرفی کرد و اسم مستعارش را حسن قاسم‌پور گذاشت. او 25 فروردین‌ ماه سال 1393 راهی سرزمین شام شد و 22 روز آنجا بود.

در آخرین عملیات چون هشت نفر بودند، رو به فرمانده عملیات کرد و گفت: اشکالی ندارد چون هشت نفر هستیم اسم عملیات به نام آقا علی بن موسی الرضا(ع) باشد؟ فرمانده بی‌درنگ قبول کرد. اما نمی‌دانست که قرعه شهید شدن به نفر هشتم خواهد رسید که از قضا مشهدی است. او وقتی در برابر داعش و نیروهای تکفیری قرار می‌گرفت، رجز می‌خواند که ما فرزندان علی و زهراییم. رسمی که بعد از شهادتش ادامه پیدا کرد و همرزمانش در هنگام حمله می‌خواندند: «أنا شیعة علی ابن ابی‌طالب».

امشب قرار است در قسمت ششم، داستان یک بچه زرنگ دیگر، شهید محمد جاودانی روایت شود. ماجرای اعزام این شهید با بازی زهرا سزاوار مادر شهید در حالی روانه آنتن می‌شود که از مادر شهید جاودانی نقل است: محمد علاقه زیادی به لشکر فاطمیون داشت به همین دلیل حتی زمانی که به‌ طور رسمی و قانونی و با حمایت سپاه برای مبارزه با داعش به سوریه رفت به انتخاب خودش به لشکر فاطمیون پیوسته بود. شهید جاودانی بالأخره مزد اخلاص و جهاد خود را در عصر تاسوعا و شب عاشورای سال 1396 گرفت و بر اثر اصابت موشک در منطقه دیرالزور به یاران شهیدش پیوست و جاودانه شد.

در شب‌های گذشته به داستان زندگی و شهادتِ مصطفی عارفی، مرتضی عطایی، حسین محرابی، علی اکبر زوار، حسن قاسمی دانا پرداخته شد و دو قسمت دیگر هم داستان زندگی شهیدان بختی و شهید محمدرضا سنجرانی روایت می‌شود. سریالی که در لوکیشن‌های واقعی با افراد کاملاً واقعی ساخته شده است. مادری که نقش خودش را در داستان پسرش شهید حسن قاسمی‌دانا بازی می‌کند و یا امشب که شاهدِ نقش‌آفرینی مادر شهید دیگری خواهیم بود. 4 برادر شهیدی که در نقش برادر خودشان در این مجموعه تلویزیونی هنرنمایی کردند؛ این اتفاقات در نوعِ خودش جالب و منحصر به فرد است. 

نکته جالب توجه در همین ایفای نقش برادران چهار شهید که نقش شهدا را بازی می‌کنند و مادر دو شهید که در نقش خودشان ایفای نقش کرده‌اند. تمامی لوکیشن‌های این هشت قسمت هم منزل واقعی پدر و مادر شهداست. از این جهت این مجموعه مستند داستانی یا داکیودرام ویژگی‌هایی دارد که تاکنون نظیرش ساخته نشده است؛ مثل این که بازیگران تا حد امکان واقعی‌اند و خانواده‌های شهدا در نقش شهدا بازی کردند.

همین نکات است که باعث می‌شود مخاطب این داستان‌ها را راحت‌تر باور کند و اصطلاحاً راهی برای رسیدن به همذات‌پنداری مخاطب است.

تلویزیون به این دست سریال‌ها نیاز دارد؛ همان‌گونه که چندی پیش معاون فرهنگی بنیاد شهید در گفت‌وگویی به خبرنگار تسنیم گفت: ساخت قهرمانان شهید هر استان در دستور کار است، باید به این نکته توجه جدّی داشت که اگر این قهرمانان را معرفی نکنیم، کودک و نوجوان ما به سراغ قهرمانان پوشالی خواهند رفت. همان‌گونه که این فرهنگ غلط از طریق انیمیشن‌ها و فیلم‌های غربی‌ها همراه با پیوست تحریف‌آمیز، تاریخ معاصرمان خصوصاً دفاع‌مقدس و ارزش‌های آن وارد شده و باید این دست کارها به عنوان برنامه ویژه شبکه‌های سیما باشد.

البته سریال «بچه زرنگ» را می‌توان از زاویه‌ای دیگر به حاج قاسم سلیمانی هم منتسب کرد. چرا که او در بخشی از سخنان خود در ایام شهادت شهید مصطفی صدرزاده با این مضمون گفتند که عده‌ای از ایرانیان که گذرنامه افغانستانی گرفتند تا به عنوان مدافع حرم در جبهه جنگ حاضر شوند، خیلی زرنگ بودند. بچه زرنگ این افراد هستند. زرنگ آن کسی نیست که مال اندوزی می‌کند.

آن‌طور که دست‌اندرکارانِ این سریال هم گفته‌اند «بچه زرنگ» برگرفته از صوت حاج قاسم است. با جست وجو در فضای مجازی می‌توان به صدای ایشان که این حرف را زدند دست پیدا کرد. در تیتراژ ابتدایی این مجموعه هم از همین صدا استفاده شده که در آن حاج قاسم دقیق توضیح می‌دهند به نظر ایشان «بچه زرنگ» چه کسی است.

«...می دونید که صدای سیدابراهیم خیلی مردونه بود. من از پشت بی سیم سیدابراهیم رو نمی شناختم. گفتم این کیه؟ این جوان تهرونی از کجا اومده و توی فاطمیون جا گرفته؟ چون راه نمی‌دادیم این جوان بیاید. رفت مشهد و در قالب فاطمیون، به اسم افغانستانی، ثبت‌نام کرد و خودشو رسوند اینجا. زرنگ به این می‌گن. به ما، امثال ما و کسان دیگه نمی‌گن. زرنگ اونی نیست که دنبال مال جمع کردن وگول زدن مردمه. زرنگ و با ذکاوت کسی است که این فرصت‌ها رو این طوری به دست میاره و بالاترین بهره رو ازش می‌گیره. به این می‌گن زرنگ. به این می گن آدم باذکاوت. ان ا...یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص. خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گویی بنیانی آهنین‌اند! خداوند کسی که در راهش جهاد می کنه رو دوست داره. اگه کسی خدا رو دوست داشته باشه، محبتش، عشقش و عاطفه‌اش رو در دل‌ها پراکنده می‌کنه. امثال سیدابراهیم توی خیابونای تهران زیاده. اون چیزی که سیدابراهیم رو عزیز کرد و به این نقطه رسوند، این راهه.» 

به نظر می‌رسد این نوع سریال‌ها باید بخش‌های طولانی‌تر و داستان‌های بیشتری داشته باشند تا بتوانند حضورشان بیشتر جا بیفتد و از طرفی، سازندگان بیشتر مخاطبان را در جریانِ داستان‌های واقعی و تأثیرگذار شهدا قرار بدهند. سبک و زندگی و زمانه‌ای که مورد نیاز خانواده‌های ایرانی خصوصاً کودکان و نوجوانانی است که قهرمانان‌شان را از داستان‌های پوشالیِ غربی‌ها دنبال می‌کنند. خیلی از اتفاقاتی که همچون ماجرای «بچه زرنگ‌ها» جذاب و دیدنی است.

گفتنی است محوریت داستان این سریال درباره 8 تن از مدافعان حرم شهر مشهد است که با روشی متفاوت به مناطق عملیاتی سوریه و عراق اعزام و در نهایت به شهادت رسیدند. سریال «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند شنبه تا چهارشنبه 21:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود و بازپخش آن ساعت 1:30 بامداد، 10 صبح و 16:15 روز بعد خواهد بود.

 

https://tn.ai/2833415

 

آخرین اخبار

اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها