مشاهده خبر

در نشست عوامل برنامه «پاورقی» در امور ارتباط با مخاطبان (162): تولید برنامه «پاورقی» در جریان ناآرامی‌ها ضروری بود

عوامل برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما، سه‌شنبه 27 دی بعد از حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان (162) روابط عمومی صدا و سیما و گفتگو با عوامل در یک نشست خبری حاضر شدند و به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی شبکه دو، جواد فتحی (تهیه کننده و کارگردان)، محمدرضا شهبازی (نویسنده و مجری)، محمدامین میمندیان (نویسنده و مجری) در این نشست، درباره نظرات مخاطبان و روند تولید این برنامه با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند.

تولید «پاورقی» در شرایط فعلی جامعه ضروری بود

جواد فتحی، تهیه کننده و کارگردان «پاورقی» با اشاره به خاستگاه اولیه این برنامه گفت: ما تقریباً زمانی به معنای مرسوم پیش تولید برای این برنامه نداشتیم و برنامه خیلی سریع شکل گرفت و پس از دو هفته از تصمیم برای تولید چنین برنامه‌ای روی آنتن رفت.

وی ضرورت تولید چنین برنامه‌ای را چنین توضیح داد: در جریان ناآرامی‌های اخیر و تلاش دشمنان نظام برای براندازی، شاهد فعالیت گسترده شبکه‌های معاند بودیم که در یک آرایش جنگی دقیق نفرت و دروغ‌پراکنی شدیدی را در پیش گرفته بودند و تولید این برنامه ضرورتی بود که باید انجام می‌شد.

کارگردان «پاورقی» خاطرنشان کرد: برای ما مسجّل بود که آنچه در فضای عمومی جامعه وجود دارد با القائات فضای مجازی متفاوت است و هرآن چه که در فضای مجازی وجود دارد لزوماً انعکاس واقعیت موجود نیست. 

فتحی ادامه داد: برای ما صراحت خیلی مهم بود و می‌خواستیم بی‌پرده حرف‌هایمان را بگوییم. این خواسته مخاطبان بود که امروز هم از آنها شنیدیم که می‌گفتند بدون اینکه حرف‌های دیپلماتیک بزنید، حرف دل ما را می‌زنید.

تهیه کننده «پاورقی» با اشاره به تماس‌های تلفنی مخاطبان و علاقه‌مندی‌‌شان به برنامه اظهار کرد: در تماس‌هایی که امروز مخاطبان با عوامل برنامه داشتند برخی ابراز تأسف کردند از اینکه حرف‌هایشان جایی شنیده نمی‌شود و از اینکه این برنامه نظرات و انتقاداتشان را شنیده و انتقال می‌دهد انرژی می‌گیرند.

وی با اشاره به آیتم «جوالدوز» که بخش زیادی از آن به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است گفت: در این آیتم به موضوعات روز اقتصادی و سیاسی داخلی می‌پردازیم و انتقاداتی هم می‌کنیم. این بخش در جذب مخاطب موفق بوده و در آینده روی این بخش تمرکز بیشتری خواهیم کرد.

«پاورقی» پخش استانی می‌شود

فتحی با تأکید بر رضایت مخاطبان از این برنامه بیان کرد: بر اساس تماس‌های امروز متوجه شدم این برنامه توانسته رضایت و تشکر مخاطبان را با خود همراه کند. از این رو با موافقت معاون سیما به بازپخش آن فکر کردیم.

کارگردان «پاورقی» با اشاره به پخش مجدد این برنامه گفت: فعلاً با پخش این برنامه از شبکه‌های استانی موافقت شده و قرار است در صورت امکان «پاورقی» از شبکه‌های نمایش و سه سیما نیز پخش شود.

وی در ادامه با اشاره به نقدهایی که به این برنامه می‌شود، گفت: تقریباً واکنشی به تهدیدها و نقدها نداشتیم و سعی خود را کردیم تا به کارمان ادامه دهیم. برنامه «پاورقی» بیننده زیادی دارد و یکی از دلایل دیده شدن آن هم همین نقدهاست.

تولید برنامه متوقف نمی‌شود

در ادامه این نشست محمدرضا شهبازی یکی از نویسندگان و مجری برنامه «پاورقی» نیز ضمن تشکر از تماس‌های امروز مردم که سرشار از قدردانی بود، افزود: مخاطبان برنامه در قالب تماس‌های خود نگران بودند که مبادا با فروکش کردن اغتشاشات که سرآغاز راه‌اندازی این برنامه بود پخش آن متوقف شود.

وی ادامه داد: نکته پررنگ در صحبت‌های مردم در امور مخاطبان صداوسیما این بود که جایی برای شنیدن دغدغه‌هایشان پیدا کرده‌اند و انتظار دارند مشکلاتشان در برنامه مطرح شود و ما هم به اندازه توان و ظرفیت‌مان به آن می‌پردازیم.

شهبازی با بیان اینکه فرایند سوژه‌یابی و رصد رخدادها بسیار کار سخت و مهمی است که دوستان از عهده آن به خوبی برآمدند، افزود: سوژه‌یابی اصلی بر عهده آقای میمندیان است و در کنار آن گروه گسترده‌ای از مخاطبان برنامه و دوستانمان شکل گرفته که به ما سوژه می‌دهند. با این حال تلاش می‌کنیم علاوه بر تنوع در بخش‌ها، به سوژه یابی که مقوله مهمی است، بیشتر توجه کنیم.

مجری «پاورقی» ادامه داد: ما سراغ لایه‌های پشت پرده اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود را نمایان می‌کنیم و تلاش داریم مخاطبان به این درک برسند اخباری که در فضای مجازی می‌بینند و می‌شنوند تا چه میزان سندیت دارد و چه اندازه صحت ندارد.

مجری برنامه طنز«حرفشم نزن» راستی‌آزمایی اخبار را هم مهم دانست و گفت: برخی اخبار را باید از چند منبع پیگیری کنیم تا به موثق بودن آن پی ببریم. پیش آمده برخی از اخبار نادرست بوده و کنار گذاشتیم و برخی را نیز با پیگیری مجدد به صلاح ندیدیم که منتشر کنیم.

شهبازی با تأکید بر صراحت گفتار در این برنامه متذکر شد: خیلی از دوستان از بیان صریح ابا دارند و از بیان مواضعشان هراس دارند اما ما از اول گفتیم که با این اغتشاشات مخالفیم، با فریب مردم و با تجمل‌گرایی مخالفیم و حرفمان را بدون خجالت و صریح بیان می‌کنیم. این سبب می‌شود مخاطب تکلیفش را با برنامه روشن کند. یا برنامه را دوست دارد پس آن را ادامه می‌دهد و یا اصلا خط مشی ما را نمی‌پذیرد و برنامه را رها می‌کند.

نویسنده کتاب «ماه بندان» در ادامه با اشاره به خاستگاه طنز در میان نیروهای انقلابی گفت: از هفت سال پیش، گروهی از بچه‌های طنز باشگاه انقلاب، کارشان را با مطبوعات و طنزمکتوب آغاز کردند و کم کم رشد طبیعی کردند. آن‌ها کار مکتوب کردند و آیتم‌های فضای مجازی را ساختند. امیدوارم به این گروه توجه شود و بچه‌هایی که در سایر حوزه‌ها مستقر هستند، فرصت آزمون و خطا داده شود.

مردم «پاورقی» را صدای خود می‌دانند

محمدامین میمندیان از دیگر نویسندگان و مجریان برنامه «پاورقی» هم در این نشست از تجربه خوب حضور در امور مخاطبان رسانه ملی گفت و افزود: در چهل دقیقه حضورم در واحد 162، نکته‌ای که برایم جالب است این بود که مردم برنامه «پاورقی» را صدای خود می‌دانستند و از ما درخواست داشتند صدایشان را در رسانه ملی انعکاس دهیم و این برنامه را محملی برای حل مشکلاتشان می‌دانستند.

او که پیش از این با برنامه «حرفشم نزن» در شبکه افق با محمدرضا شهبازی کار کرده، درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: ما پیش از این کار مشابهی مانند «پاورقی» را در شبکه افق روی آنتن برده بودیم؛ برای همین وقتی آقای فتحی پیشنهاد چنین کاری را داد، آماده بودم اما فکر نمی‌کردم بخواهند کار را با این سرعت روی آنتن ببرند.

میمندیان با اشاره به وجه تمایز این برنامه تلویزیونی با سایر برنامه‌ها اظهار داشت: این برنامه مدل ساده ای دارد و فارغ از هر نوع خودنمایی با نام بردن از نام افراد در هر پست و جایگاهی موجب ایجاد اعتماد میان مخاطبان خود شده‌ است.

وی درباره سوژه‌‌های آینده این برنامه گفت: فعلاً با توجه به حال و هوای روز و موقعیت‌های پیش رو برنامه را جلو می‌بریم اما برای ماه‌های آتی قرار است با همین نگاه برنامه را با موضوعاتی دیگر تولید کنیم. 

نویسنده «پاورقی» با تأکید بر اهمیت راستی‌آزمایی در این برنامه عنوان می‌کند: این نکته که مبادا مطلبی را بنویسم که بعدتر مجبور به اصلاح یا عذرخواهی شوم مجبورم کرده که درباره صحت و درستی خبرها دقت زیادی کنم و در هنگام نگارش از چندین منبع موثق درستی آن را تأیید کنم. با این حال برای رسیدن به این درستی همه باید کمک کنند. به طور مثال چندی پیش مطلبی را نوشتم که از درست بودنش مطمئن بودم اما محمدرضا شهبازی با من تماس گرفت و گفت این آیتم را حذف کردم چون یکی از منابع خبری برنامه به درستی‌اش شک داشته و نکاتی داشته که بهتر بوده کار نشود.

به سوی مردمی شدن قدم بردارید

در ادامه حسین قرایی (مدیر اداره کل روابط عمومی سازمان) عنوان کرد: این برنامه از استانداردهای لازم و ریتم مناسبی برخوردار است و توانسته تأثیر خود را در جامعه بگذارد. 

وی افزود: وقتی بعضی از مسئولان با ما تماس می‌گیرند و به «پاورقی» انتقاد می‌کنند یعنی این برنامه موفق بوده است و جالب اینجاست که این انتقادها بیشتر به مسئولان برمی گردد.

قرایی با اشاره به ویژگی طنز این برنامه و مجری آن عنوان کرد: بخشی از طنز، خنده است و لبه دیگرش موضوعات اجتماعی است که تأثیرگذار است. بسیاری از حرف‌های مهم و جدی را می‌توان با زبان طنز بیان کرد و این نقد در خیلی مواقع می‌تواند راهگشا باشد همان طور که در دهه هفتاد، طنز «گل آقا» را همه مردم دوست داشتند. با زبان طنز و شوخی، نقدها قابل تحمل می‌شود و این اتفاق با حضور محمدرضا شهبازی رخ داده است.

قرایی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنید بیشتر به سوی مردمی شدن قدم بردارید و صحبت‌های مردم را بشنوید و نگاه‌های مردم را ببینید.

در پایان این نشست با اهدای لوح یادبود، از عوامل برنامه «پاورقی» قدردانی شد.

آخرین اخبار

«امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید شب‌های ماه مبارک رمضان «از مامان بگو» دورهمی صمیمانه «شب عیدی» در شبکه دو بازگشت «محمد علیزاده» به تلویزیون با تیتراژ «پناه» بیش از 15 ویژه برنامه؛ تدارک ویژه شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز رقابت هنرمندان در مسابقه «شصتادیا» ویژه برنامه های گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان آغاز پخش برنامه «پناه» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «رضا بنفشه خواه» «اقبال واحدی» به مدار بسته شبکه دو می‌آید «سحر نشینی» در شبکه دو سیما «خاله‌ شادونه» چهرۀ سال فضای مجازی ایران شد «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان قم فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 17 و 18 اسفند حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در برنامه «بیا وسط» بانویی کارآفرین از استان سمنان در «کار خونه» این هفته «ماه‌ترین» امروز با حضور متخصص کودکان تغییرات در جدول پخش شبکه دو طراحی لوگوی «پناه» توسط خطاط ضریح مطهر امام رضا(ع) «ماه‌ترین» امروز همراه شما با حضور یک جراح همزمان با آغاز ماه رمضان؛ «رستگاری» به شبکه دو می آید بررسی دیابت بارداری در «ماه‌ترین» امروز حضور یک قهرمان کشتی در «مدار بسته» امشب بررسی دیابت در بارداری با حضور یک کارشناس تغذیه ماه ترین امروز با حضور یک متخصص ژنتیک تقدیر رئیس رسانه ملی از عوامل برنامه ایام و پخش شبکه دو سیمای انتخابات با ویژه برنامه «ایام» از شبکه دو فیلم‌های سینمایی شبکه دو در 11 اسفند بررسی تاثیر زنان در حکمرانی در برنامه «خط سوم» پاسخی به چالش‌های مادرانه در «ماه ترین» امروز

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها