مشاهده خبر

پرهام دیباج: «دار دو» درخت‌کاری را به صورت ریشه‌ای واکاوی می‌کند

پرهام دیباج مستندساز، کارشناس محیط زیست، تهیه‌کننده و مجری که این روزها به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری اجرای برنامه «دار دو» را روی آنتن دارد، درباره فرهنگ اهمیت به درخت و طبیعت در ایران و حفاظت از محیط زیست توضیحاتی داد و یکی از اهداف «دار دو» را بررسی ضعف‌هایی که در حوزه درخت‌کاری در ایران وجود دارد برشمرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه دو، پرهام دیباج مجری برنامه «داردو» درباره برنامه‌سازی در حوزه محیط زیست و تأثیرگذاری آنها اظهار کرد: برخی برنامه‌های تلویزیون تخصصی هستند و بر حوزه مورد نظر که اینجا محیط زیست است اشراف کامل دارند و عواملشان هم در این حوزه فعالند، اما برخی برنامه‌ها هم بسیار سطحی به موضوع ورود می‌کنند. اگر برنامه‌ای اشراف لازم به موضوع را نداشته باشد شاید نه تنها تأثیرگذار نباشد بلکه کار را خراب‌تر هم بکند. اما برنامه‌های تخصصی، مؤثر بوده و جلوی خیلی از اتفاقات نامناسب را در حوزه حفظ محیط زیست، جنگل‌خواری، نابودی دریاها و تالاب‌ها می‌گیرند و نتیجه مثبت دارند. مواردی بوده که با اطلاع‌رسانی و برنامه‌سازی دقیق جلوی افتادن یک اتفاق بد زیست محیطی گرفته شده و یا مدعی العموم وارد شده و یا اصلاح شده است.

کارشناس برنامه «دار دو» که این روزها از زیر قدیمی‌ترین درخت دنیا ضبط می‌شود، بیان کرد: اجداد ما از 4500 سال پیش درختی مثل سرو ابرکوه را به عنوان کهن‌ترین موجود کره زمین در منطقه کویری یزد نگهداری کرده‌اند و تا امروز مانده است. اما امروز در زمینه حفظ درخت مشکل داریم. جنگل‌های ما در زمینه حفظ مشکل دارند. نصف درختان زاگرس را از دست داده‌ایم. پس این یک پارادوکس است.

این مستندساز حوزه حیات وحش ادامه داد: آیا مشکل از فرهنگ ماست؟ اگر مشکل از فرهنگ ما بود که نزدیک به 4500 سال نمی‌توانستیم از یک درخت محافظت کنیم. در «دار دو» هدف ما این است که بگردیم و ببینیم مشکل کار کجاست؟ اگر بگوییم می‌خواهیم یک میلیارد درخت بکاریم حتی اگر شعاری به نظر برسد و در آن بازه زمانی بتوانیم حتی صد درخت هم بکاریم باز یک موفقیت داشته‌ایم. خیلی‌ها می‌گویند به جای اینکه وقت صرف کنیم یک میلیارد درخت بکاریم همین جنگل‌هایی که داریم را حفظ کنیم. هیچ‌کدام ناقض یکدیگر نیستند.

دیباج ادامه داد: چه کسی گفته اگر می‌خواهیم حافظ جنگل‌های‌مان باشیم لازم است که درخت نکاریم. ما می‌توانیم هم نسبت به حفظ جنگل‌های‌مان حساس باشیم و اگر قاچاق و تخریب می‌بینیم گزارش کنیم و به عنوان یک شهروند و هم درخت بکاریم.

تهیه‌کننده برنامه «طبیعت 360 درجه» درباره برنامه «دار دو» افزود: «داردو» افرادی را پیدا کرده که تکلیف‌شان در این حوزه مشخص است. کارهای جالبی هم در زمینه حفظ محیط زیست و درخت‌کاری انجام داده‌اند. مثلاً ما مهمانی داریم که به خاطر علاقه خودش یک نهال‌ستان راه‌اندازی کرده و تمام گونه‌های بومی ایران را پرورش داده که خیلی‌ها را شاید سازمان منابع طبیعی نداشته باشد که در اختیار شهروندان قرار دهد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: یا جنگل‌بانی را به این برنامه دعوت می‌کنیم که خارج از ساعت کاری‌اش فعالیت مشارکتی و اجتماعی با مردم محل انجام می‌دهد تا اشتغال ایجاد کند برای اینکه درختان قطع نشوند. همچنین یادی می‌کنیم از الگوی جوانی که نامش البرز بود و داوطلب حفاظت از جنگل‌های کشور و در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس که خیلی‌ها با بی مسئولیتی‌شان باعث ایجاد این حریق شدند، جانش را از دست داد.

دیباج با بیان اینکه نام برنامه از «دار» به معنی درخت و «دو» تشکیل شده است، افزود: این برنامه تلاش می‌کند جرقه‌ای روشن کند که همه اقشار جامعه به توسعه درخت‌کاری کمک کنند. با این توضیح که اگر 20 سال دیگر میزان جنگل‌های ما که 7 درصد بوده مثلاً 8 درصد بشود این میزان یعنی اکسیژن بیشتر، کربن کمتر و ذخیره آب بیشتر، سیل کمتر و حتی سرطان کمتر. در این برنامه بر اساس تجربه‌ام، گیاهانی را مثال می‌زنم که در درمان سرطان مؤثرند و ما از آنها غافلیم. از این دست آموزه‌های علمی را هم در «دار دو» داریم. شاید یک برنامه تلویزیونی باید بیشتر سرگرم‌کننده باشد اما قول می‌دهم که اگر کسی وقت بگذارد و این برناهم را ببیند هم وقتش را نگرفته‌ایم و هم حرف بی‌تأثیری نزده‌ایم.

گفتنی است «دار دو» کاری است از گروه دانش و اقتصاد شبکه دو با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کل کشور و تهیه‌کنندگی هادی خدادی که از شنبه 13 تا دوشنبه 15 اسفند حوالی ساعت 22:30 روانه آنتن می‌شود. بازپخش این برنامه روز بعد حوالی ساعت 12:35 خواهد بود.

 

آخرین اخبار

در گفتگو با مهدی طهماسبی تهیه کننده برنامه «مغناطیس»: در مسیر حضور تا ظهور با شما هستیم روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری بوم حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» آغاز فصل چهارم بخش خبری دی بی سی فارسی از شبکه دو سیما «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین(ع) خانواده خلبان «پرواز اردیبهشت» به شبکه دو می آیند سفر هزار و یک داستان با فصل دوم «سندباد» مدرسه ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» آغاز پخش فصل جدید «از مامان بگو» از شبکه دو سیما پخش مجموعه نمایشی «در کنار پروانه‌ها» از شبکه دو سیما نگاهی به مرثیه سرایی عاشورایی در «کوی محبت» شبکه دو نویسنده کتاب اربعین طوبی در «کوی محبت» شبکه دو پشت درهای بهشت با «کوی محبت» شبکه دو نخستین گفتنی های عاشورا برای تو در «کوی محبت» شبکه دو نگاهی به قاب‌های ماندگار شهادت در مجله هنری بوم روایتی دیگر از وقایع ظهر عاشورا در «کوی محبت» شبکه دو همزمان با شب تاسوعای حسینی؛ شرحی بر ایثار علمدار وفا، ساقی آب و ادب در «کوی محبت» شبکه دو شرحی بر فداکاری‌ها و ایثار سالار شهیدان، حسین بن علی (ع) در «کوی محبت» شبکه دو روایت تلاقی عشق و هنر در مستند «مضطر» قصه عشق و ایمان در «کوی محبت» شبکه دو روایتی نو از واقعه‌ای کهن در «کوی محبت» شبکه دو پخش همایش شیرخوارگان حسینی از شبکه دو مجموعه نمایشی «بزم آخر» روی آنتن شبکه دو حسین(ع)؛ از آغاز تا پرواز در «کوی محبت» شبکه دو سیده مارال بابایی به «کوی محبت» شبکه دو می آید «بوم» سیزدهم به خانه حسین(ع) می رود همرزمان حسین (ع) در «کوی محبت» شبکه دو سفر عاشقان اباعبدالله(ع) به «کوی محبت» پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طنین نوای یا حسین(ع) در شبکه دو سیما «حسینیه بهشت» در شبکه دو برپا می‌شود همزمان با آغاز ماه محرم «سفیر» به شبکه دو می آید بازپخش مناظره‌های دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری از شبکه دو سیما اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو پخش شش برنامه پایانی نامزدهای ریاست جمهوری هنر شیعی به روایت استاد «مسعود نجابتی» حضور نماینده امور بانوان دکتر قالیباف در «خط سوم» امروز حضور نماینده امور بانوان حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در «خط سوم» امروز بازپخش برنامه انتخاباتی «مهنا» از آنتن شبکه دو حضور نماینده بانوان دکتر پزشکیان در «خط سوم» امروز پخش مستندهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه دو حضور نماینده بانوان دکتر قاضی زاده هاشمی در «خط سوم» امروز حضور نماینده بانوان نامزدهای ریاست جمهوری در «خط سوم» در آستانه عید سعید غدیر خم؛ «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه دو سیما «جاده دلتنگی» از پا به ماه روی آنتن شبکه دو سیما دیداری تازه با دکتر علی شریعتی از قاب مجله هنری بوم پخش دعای عرفه از شبکه دو

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها