مشاهده خبر

پرونده «جام‌جم» با حضور عوامل سازنده و بازیگران یک سریال تلویزیونی جدید

تب‌وتاب تقابل نسل‌ها

خانواده جزو واژه‌های بسیار مهم است که نباید به راحتی از آن عبور کرد، زیرا خانواده که نمونه جامعه کوچک است باید مستحکم باشد تا بتوانیم یک جامعه بزرگ پویا داشته‌ باشیم. به همین دلیل رسانه‌ ملی هم در تلاش است تا بتواند برای تبیین مفاهیم خانواده، برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کند تا راهگشایی برای حل مشکلات و مسائل میان اعضای خانواده باشد. یکی از اقدامات رسانه‌ ملی تولیدات نمایشی در این حوزه است.

البته درام‌های خانوادگی همیشه مخاطبان پر و پا قرص خودش را داشته و دارد. ضمن این‌ که این موضوع فقط مختص به کشور ما نیست و دیگر مردم سراسر جهان هم از تماشای درام‌های خانوادگی لذت می‌برند و طرفدارش هستند. بنابراین با مرور تاریخچه تلویزیون متوجه درام‌های خانوادگی متفاوت خواهیم‌ شد که همیشه با استقبال مردم روبه‌رو شده‌ است. نمونه بارز چنین درام‌هایی سریال‌های پدرسالار، پاییز صحرا، پس از باران، فاصله‌ها و... است. در هر یک از این آثار نشان داده شده که نبود تعامل میان اعضای خانواده منجر به شکل‌گیری چه تنش‌هایی می‌شود. همه این موارد باعث شد مهدی شفیعی، تهیه‌کننده و داریوش مختاری نویسنده و کارگردان دست به کار شوند و یک درام خانوادگی به نام «تب و تاب» را شکل  دهند. مخاطبان در این سریال شاهد دغدغه‌های معمول زندگی‌شان هستند. اختلافات و تنش‌هایی که ممکن است روزانه برایشان پیش بیاید و با حرف نزدن باعث شود تا تبدیل به یک دمل چرکی گردد. این سریال که هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود، توانسته نظر مخاطبان را جذب کند. همین بهانه‌ای شد تا ما در روزنامه جام‌جم میزبان مهدی شفیعی تهیه‌کننده، داریوش مختاری نویسنده و کارگردان، بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو، فرشته سرابندی، ایوب آقاخانی، حدیث نیکرو و فهیمه مؤمنی بازیگران سریال باشیم.

سریال تب و تاب به مسائل خانوادگی می‌پردازد و در این سریال مسائلی می‌بینیم که مدت‌ها بود در سریال‌های تلویزیونی به این شکل ندیده‌ بودیم؛ مثل صحنه‌های اختلاف بین عروس و مادر شوهر یا نگاه متفاوتی که به هر کدام از عروس‌هایش دارد و بین‌شان فرق می‌گذارد و... شما در این سریال چنین مباحثی را کالبدشکافی کردید. چه شد بعد از مدت‌ها که چنین فضایی مهیا نبود، تصمیم گرفتید چنین کاری ارائه کنید؟ 
 
مهدی شفیعی، تهیه‌کننده: تلویزیون به دلیل این که یک رسانه در دسترس محسوب می‌شود و ذات تلویزیون تکرار است و این طور نیست حرف غیرتکراری بزند. این فاصله به خاطر ذات تلویزیون است؛ زیرا در دسترس قرار دارد و معمولاً در خانه‌ها هست و می‌شود استفاده کرد و حجم زیادی از مخاطبان تلویزیون خانواده‌ها هستند. ضمن این‌که مسائل خانه و خانواده اشکال مختلفی دارد از جمله بخشی از مسائلی را که می‌بینید، تضادهایی است که بین نسل‌ها اتفاق می‌افتد؛ مثل مه‌لقای سنتی با افکار سنتی یا عروس‌هایی که مدرن هستند یا مسائل مدرنی که برای جامعه سنتی رخ می‌دهد؛ مثل عروسی که از شوهرش بزرگ‌تر است یا مسائلی از این دست و بعد وارد حجم بسیار گسترده‌ای از مسائل می‌شوید که هر کدام از عروس‌ها به یک شکل درگیر هستند. تلویزیون و به ویژه شبکه دو که عنوان شبکه خانواده را دارد، باید همواره به این مسائل بپردازد و آنچه تحت عنوان ملودرام خانوادگی است. سریال‌ها و سوژه‌هایی مثل پدرسالار و... همواره باید تکرار شود. 

داریوش مختاری، کارگردان: این نکته در ذیل وظیفه آموزشی تربیتی رسانه قابل تعریف است و شاید مهم‌ترین وظیفه رسانه است، هر چند مغفول واقع می‌شود. هر جامعه‌ در هر برهه تاریخی نیاز به امیدبخشی دارد و جامعه همیشه نیاز دارد وضعیت روحی‌اش بهبود یابد و خانواده به عنوان رکن پایه‌ای جامعه می‌تواند زیر ذره‌بین برود. تلویزیون رسانه خانوادگی است و وقتی خانواده را زیر ذره‌بین می‌برید باید از آسیب‌ها هم بگویید و صرف این‌ که در رسانه گفته شود اوضاع گل و بلبل است، فرآیند امیدبخشی در جامعه رخ نمی‌دهد. بخشی از آسیب‌ها تفاوت‌های نسلی و سلیقه‌ای و سبک زندگی است و همه اینها چیزهایی است که منجر می‌شود به نکاتی که به ظاهر کم‌اهمیت است، اما در ذاتش تبعات مخرب و منفی‌اش را در سطح جامعه به اشکال مختلفی از تنش‌ها می‌بینید و هدفم در سریال تب و تاب این بود. در نشست‌های اولیه که درباره فیلمنامه سریال داشتم، می‌گفتم داستانی راجع به هیچی نوشتم. بزرگ‌ترین حادثه داستان این است که مادری از سفر زیارت آمده و پسر بزرگش به پیشوازش نرفته‌ است. ممکن است چنین اتفاقی در فامیل هر فردی به یک بحران تبدیل شود. تعبیر نوشتن درباره هیچ، یعنی موضوعات به ظاهر و به شدت عادی که تبعات جدی‌اش را در سطح جامعه می‌بینید و هدف این بود. 

شما به موضوع هیچ اشاره کردید اما ممکن است به خاطر همین هیچی بودن، مخاطب در ابتدا ارتباط نگیرد و پس بزند یا یاد سریال‌های دهه ۶۰  یا اوایل دهه ۷۰ بیفتد که آن حال و هوا را داشته‌ باشد و در ابتدا قلاب مخاطب گیر نکند که بخواهد تماشای سریال را ادامه بدهد؟ 

مختاری: این جنبه نوستالژیک بودن را به عنوان امتیاز فرض کردم به ویژه این که این تناوب هم در رسانه خوب اتفاق نیفتاده و فاصله ایجاد شده، به نظرم مخاطب دچار یک نیاز نوستالژیک است و اگر در وهله اول به این نکته برسد وجه آینه‌گون روایت ما خود را بیشتر نشان می‌دهد. البته اگر بپذیریم رسانه باید آینه جامعه باشد. در مواجهه اول با فیلمنامه تعدادی از عوامل و همکاران می‌گفتند اگر این سریال پخش شود در خانواده و فامیل مورد پرسش قرار خواهیم گرفت که چرا موضوعات و اسرار خانوادگی ما را به دوستان‌تان گفتید اما شخصاً من این موارد را به عنوان فرصت می‌بینم.  

در سریال تب و تاب شاهد دیالوگ‌هایی هستیم که در گذشته و در روابط قدیم میان اعضای خانواده رد و بدل می‌شد. به عنوان مثال در صحنه‌های که مه‌لقا خطاب به گیتی که به او سر می‌زند، می‌گوید صفای وجودت یا عطر وجودت.... شنیدن چنین دیالوگ‌هایی برای نسل گذشته جذابیت دارد، چون حس نوستالژی دارد اما جنس دیالوگ‌ها با روابط نسل امروز متفاوت است. نگران نبودید جوان‌هایی که این چیزها را ندیده و نشنیده‌اند و الان هم در خانواده‌ها چنین دیالوگ‌هایی رد و بدل نمی‌شود، با آن ارتباط برقرار نکنند؟ 
 
بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو: این سریال در مرحله اول ربطی به خود متن ندارد و به داریوش مختاری و مهدی شفیعی ارتباط دارد؛ یعنی بعضی مواقع آدم دلش می‌خواهد با افرادی همکاری داشته باشد. همیشه در بحث‌هایی که می‌کردیم، متوجه می‌شدم آنها دغدغه‌هایی دارند که این دغدغه‌ها در هیاهوی سریال‌های اکشن امروز درنمی‌آید. ما جزو معدود نفراتی هستیم که متن اصلی را خواندیم. این دیالوگ‌ها و مدل زندگی مختص تهیه‌کننده و کارگردان است، چون زیست عادی‌شان هم همین شکلی است؛ یعنی هر دو جزو افرادی هستند که به یک مدل از زندگی معتقدند که اساساً در آن هیاهو نیست. سریال تب‌ و‌ تاب راجع به چیزی است که الان همه ما درگیرش هستیم. این یک بحران در خانواده ایرانی است که عموماً خانواده‌های‌مان را نمی‌بینیم و تب‌ و ‌تاب می‌گوید با یک اتفاق خیلی کوچک مثل پیشواز نرفتن چه اختلافاتی شکل می‌گیرد. اوایلی که به من می‌گفتند تب‌ و‌ تاب چیست؟ می‌گفتم یک قصه خاله‌زنکی کاملاً فلسفی است؛ فلسفه خانواده ایرانی که چرا دچار این بحران‌ها می‌شود و چرا سال‌ها آدم‌ها همدیگر را نمی‌بینند؟ به نظرم عمده مشکلات پیش آمده به این دلیل است که حرف زده نمی‌شود، ‌ولی از جایی به بعد که حرف می‌زنند مسأله حل می‌شود. ضمن این‌که جنس دیالوگ‌ها که در پرسش شما بود، مختص تب‌ و‌ تاب و مدل زندگی تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده است؛ یعنی عمدی در آن بود که این مدل از زندگی را نشان بدهیم که شاید به نظر بعضی‌ها در هیاهوی امروز اهمیتی ندارد.

فرشته سرابندی، بازیگر نقش مه‌لقا: به نظرم مسأله بر سر رسوم، رفتار و ادبیات فراموش شده ماست. ما همچنان نشست‌های خانوادگی را داریم، به استقبال بزرگان و عزیزان‌مان می‌رویم و روابط خانوادگی را داریم و این موارد را فراموش کردیم، نه این‌که از ما گرفته باشند یا نداشتیم. برخی از سریال‌ها که ساخته می‌شوند ادبیات لمپنیسم را جایگزین ادبیات زیبای ما کردند و رسانه باید مراقب باشد تا این جنس ادبیات ترویج پیدا نکند. نسل جدید ما از کلمات دیگری استفاده می‌کنند که با آنها بیگانه‌اند. من در این سریال یک کار کلیشه‌ای ندیدم، چرا که خانواده در این مجموعه نمادی از جامعه ایران است، حتی می‌توان گفت که ایران کوچک شده است. به همین دلیل وقتی آدم‌ها نگاه می‌کنند وجهه‌ای از خود را در یکی از اعضای این خانواده می‌بینند. این سریال می‌خواهد تعامل دو نسل را مطرح کند و این‌که یک نسل باید کوتاه بیاید، نه این‌که خود را ببازد و فکر کند چیزی که کسب کرده اصلاً نبوده است. ما باید با نسل جدید تعامل کنیم. نسل جدید چیز دیگری می‌خواهد و چیز دیگری می‌گوید. معنایش این نیست که هر چه اندوخته‌ایم را به نسل جدید ببازیم، ولی بگذاریم کنار چیزی که نسل جدید می‌خواهد به نسل ما ارائه دهد و برخورد این مادر‌شوهر (مه‌لقا) و عروسش (سوده) چیزی از این جنس است. نسل قدیم نمی‌خواهد از رسوم و اعتقاداتش بگذرد و یک قدم به جلو بگذارد و بگوید من می‌توانم با تو هماهنگ شوم و بر همین اساس وقتی فیلمنامه را خواندم نقش مه‌لقا را دوست داشتم و می‌خواستم ببینم این آدم تا کجا می‌تواند پیش برود و بر سر اندوخته فکری و اعتقادیش بایستد و بگوید فقط و فقط همین است که من می‌گویم.

آقای آقاخانی شما وقتی فیلمنامه را خواندید، چطور به شاعرانه بودن دیالوگ‌ها نگاه کردید و چه توجیهی داشتید که آنها را اجرا کنید؟ 
ایوب آقاخانی، بازیگر نقش ایرج: فکر می‌کنم تب‌ و‌ تاب با قاعده‌های ذهن مخاطب نمی‌خواند و ممکن است تصور بسیاری از مخاطبان این باشد که شما در مقام یک گفت‌و‌گوکننده، یک بو و رنگ انتقادی در گوشه‌ای از جملات پنهان کردید که شاید دهه شصتی یا هفتادی به نظر برسد و باید بگویم احتمال این که خیلی‌ها مثل شما فکر کنند بالاست اما تنها جایی که می‌شود از این ریسک‌ها در دنیای پیچیده و سردرگم تولید آثار دراماتیک در ایران کنیم، رسانه است. سهم عمده‌ای از تفکری که در تب‌ و‌ تاب می‌بینیم یا باید در گوشه‌ای از جغرافیای تهران یا در شهرستان‌ها پیدا کنیم که اتفاقاً اینها به نسبت من و شما جامعه کثیرتری هستند. شاید من هم مثل شما سریال مورد علاقه‌ام ضربان و فرکانس دیگری داشته باشد اما این جنس از کارها هم مورد توجه مخاطبان قرار دارد. پس اگر بخواهیم اثر گسترده‌تری روی جامعه‌مان بگذاریم باید آنها را نشانه بگیریم. جامعه مخاطبان واقعی این سریال کسانی هستند که یک فیلم روی‌شان اثر می‌گذارد. جامعه هدف رسانه با توجه به ساختار دولتی‌اش باید آن جنس از افراد باشد. تب‌ و‌ تاب بیشتر از این که درگیر این باشد که معیار و مترهای سریال‌سازی و روایت سلسله‌وار سریالی داستان را چگونه هدایت می‌کند، شاید بد نباشد به این فکر کنیم که تا چه اندازه تصویری است از بخشی از جامعه که دوست دارید یا ندارید. می‌خواهم بگویم حتی شاید بخشی از جامعه ما باشد که یک دختر یا پسر مدرن معاصر دوست نداشته باشد، ولی این که چنین بخشی از جامعه را قیچی کند و دور بریزد اشتباه بزرگ‌تری است. تب‌ و‌ تاب یادآوری می‌کند این بخش جامعه که بخش کثیرتری هستند این‌طور فکر می‌کنند. در مورد شاعرانگی دیالوگ از نظر من تب‌و‌تاب یک فضای فانتزی دارد. با وجود این که گرایش‌اش عمیقاً واقع‌گرایانه است اما به خاطر میزان فاصله‌ای که نسل معاصر از چنین زندگی‌هایی گرفتند بیشتر یک فانتزی است. جهان تب‌ و‌ تاب یک جهان برساخته است؛ برساخته داریوش مختاری است که شاید زیست خودش ریشه‌اش را تغذیه می‌کند، ولی در این جهان برساخته دیالوگ‌ها هر طوری باشد، قابل قبول است؛ همان‌طور که علی حاتمی را با غیر‌واقعی‌ترین دیالوگ‌ها پرستیدیم یا مسعود کیمیایی را با غیر‌واقعی‌ترین رفتارها قبول کردیم و پرستیدیم، حتی در مقاطعی در سینمای ما نقطه‌ عطف شد و تغییراتی ایجاد کرد. اصولاً شاعرانگی، متفاوت بودن و متمایز بودن دیالوگ‌ها و چیزهایی از این جنس نباید برای من مسأله باشد و کار من این است که دیالوگ را طوری بگویم که این‌‌گونه به نظر برسد که مال خودم است و در این مسیر امکان دارد به سمت شعر گرایش پیدا کند یا این‌که چطور می‌توانم ادا کنم که مخاطب بپذیرد چیزی است که به حوزه نقد و نقادی برمی‌گردد اما این‌که باید دیالوگ را از خود کنم، جزو مصادیق حرفه‌ای من است.

حدیث نیکرو: هدف ما نشان دادن مدیریت بحران در سریال تب و تاب است، چون منطق در این مسائل نمی‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. سوده از کودکی در شرایطی بزرگ شده که در هر برهه‌ای از زندگی آن را مدیریت کرده مثل دوران مجردی، خانواده خودش و پدر و مادرش، خاله‌ای که با او زندگی می‌کرد، زندگی اولش با ایرج، بیماری اعصاب و روان و داروهایی که مصرف می‌کرد، همگی نشان‌دهنده این است که چنین شخصیتی توانسته در هر شرایطی خود را کنترل کند، درس بخواند و پزشک شود و زندگی‌اش را ادامه دهد. برای رسیدن به این نقش چالش‌های زیادی داشتیم، صحبت‌های زیادی ‌کردیم و به همراه آقایان مختاری و شفیعی با یکی دو  نفر از پزشکانی که زندگی معمولی غیر از زندگی پزشکی داشتند، حرف زدیم و یکی از سؤال‌هایم از آنها این بود که آیا یک پزشک در زندگی خصوصی‌اش هم مثل همه آدم‌های عادی زندگی می‌کند یا در خانه خودش هم یک پزشک است؟ در مجموع خروجی کار همان شد که الان شما می‌بینید.

شخصیت فریده با چالش‌های زیادی مواجه است مثل مشکل بارداری و... او را هم در موقعیت‌های متفاوت می‌بینیم و چالش‌هایی که با آن رو‌‌به‌روست. نگاه شما نسبت به نقش فریده چگونه بود؟
فهیمه مؤمنی، بازیگر نقش فریده: گروه را خیلی دوست داشتم. قبلا تجربه همکاری با آقای شفیعی را داشتم و در گفت‌و‌گو با آقای مختاری از شخصیت‌شان خوشم آمد وقتی همه نقش را خواندم دیدم که شخصیت فریده خیلی به خودم نزدیک است. در وجود فریده کودک درونی هست که خیلی مواقع خودم آن را در شخصیتم دارم و با نقش ارتباط برقرار کردم، چالش‌هایش برایم جذاب بود و با نقش‌های قبلی که بازی کردم، تفاوت داشت و با کمال افتخار پذیرفتم.

درباره کودک درون فریده در سریال بیشتر توضیح می‌دهید؟
مؤمنی: فریده فردی است که در جمع یا از دید دیگران شاید دختر خیلی موفق، خوش‌برخورد و خوش‌رویی است اما خلوت‌هایی با خودش دارد که در این خلوت حتی می‌تواند با یک عروسک ارتباط برقرار کند و از طرفی دردی را به دوش می‌کشد که‌ آن را هم از آن خود کرده، به آدم‌های اطرافش نمی‌گوید که مشکلی دارد و به شکلی همراه خانواده می‌شود و می‌گوید الان فرصت این‌که بخواهد چالشی به چالش‌های بزرگ‌تر اضافه کند و دیگران را درگیر این مسأله کند نیست و دنیای خودش را دارد.

رنگ‌آمیزی متنوعی از شخصیت‌های زنان را در این سریال می‌بینیم. چگونه به این نگاه رسیدید؟ با توجه به این‌که خانم سرابندی همسر شما هستند، موقعی که فیلمنامه را می‌نوشتید و شخصیت‌پردازی می‌کردید نظرات ایشان را می‌پرسیدید؟
مختاری در پاسخ به این سوال می‌گوید: یادم نمی‌آید از ایشان پرسیده باشم. یک چیز کاملاً درونی بود. یک سال و نیم که درگیر متن بودم ایشان کمترین اطلاعی از وقایع داشتند و فقط در جریان کلیت موضوع بودند. این طرح سال‌ها در سازمان بود اما روزی یکی از مسئولان به من زنگ زد که طرح شما در ذیل پرداختن به خانواده تراز است، آنچه که بخشی از سیاست‌های تربیتی آموزشی در سازمان است. خانواده گسترده چیزی است که در خلال آن توصیه می‌شود خانواده‌ها به سمت موجودیت حداقلی نروند؛ طوری که جامعه نگران بحران جمعیت باشد. الآن فرزندآوری به عنوان یک مسأله مطرح است، تشخیص دادند این طرح زمینه کار دارد. وقتی این تماس با من گرفته شد در بازار سنتی تبریز بودم و فکر می‌کردم چطور طرح اولیه‌ای را که نوشتم بسط و گسترش‌ بدهم؟ محیط کلید را در اختیارم قرار داد؛ یعنی وقتی وارد راسته فرش فروش‌ها شدم یک باره به خودم گفتم باید فرشی ببافم با یک طرح مرکزی و نقش و نگارهایی که با آن در ارتباطند. مفهوم مرکزی می‌توانست بحث خانواده تراز را در خود معنا کند و نحوه ارتباطش با اجزای دیگر می‌توانست گستردگی فامیلی باشد و فراتر از خانواده به فامیل تراز در ذیل رویکرد آموزشی تربیتی فکر می‌کردم. هر کاری می‌کنم تا دیدگاه جدیدی نسبت به رسانه کشف کنم همه‌‌اش به رویکرد آموزشی تربیتی ختم می‌شود؛ یعنی اگر نسبت خودم را با تلویزیون تعریف کنم، جز این رابطه هیچ کشف جدیدی ندارم؛ پس دنبال داستانی پر از رنگ و نقش و نگار و پر از عطر و رایحه بودم تا بنویسم و جهانی خلق کنم، برساخته که بتواند منطق خود را در درون خودش ایجاد کند و واجد چنین مشخصاتی باشد. در ذیل این چتر است که سبک دیالوگ‌های این سریال معنی پیدا می‌کند و می‌شود گفت چرا گفتار به آن سمت رفت و چرا ملزم است یکسری چیزهای فراموش شده را یادآوری کند. قبول داریم که وزن جنس، مناسبات و گفتار جامعه به سمت دیگری رفته و کفه سنگین ترازو را شکل داده؛ اما به این معنی نیست که نگاه حداقلی بر آنچه داشتیم را پاک کنیم. از منظر رسانه‌ای گاهی موظفیم آنها را به عنوان ارزش یادآوری کنیم و چه بسا مثل واکسن عمل می‌کند و اگر به موقع تزریق شود می‌تواند جلوی بسیاری از نابسامانی‌ها را بگیرد. می‌خواستیم کار رویکرد اجتماعی داشته باشد و در کل واقع‌گرا باشد. البته رئالیسم همه واقعیت نیست و در نسبت با سایر مکاتب بیشترین گرایشش به واقعیت است.

تب و تاب در خانواده ایرانی 
سریال‌هایی با موضوع خانواده در سیمای ملی همیشه مخاطبان ویژه‌ای داشته و دارد، مخاطب اصلی این سریال‌ها علاوه بر پدران و مادران، جوانان و نوجوانانی هستند که با الگوپذیری از این قصه‌ها و پذیرفتن برخی راهکارها در هر قسمت می‌توانند انتخاب بهتر و درست‌تری در زندگی روزمره اجتماعی و شخصی‌شان داشته باشند. در سال‌های گذشته با توجه به رشد بی‌رویه وسایل ارتباط جمعی بین اغلب قشرهای جامعه، سبک و سیاق زندگی افراد نیز دچار تحول و تغییر اساسی شده است. در دوران قبل از همه‌گیری کرونا خانواده با نظارت بیشتری بر فرزندان می‌توانست این سطح گسترده از اعتیاد به فضای مجازی کنترل کند ولی در دوران کرونا با اجبار به استفاده قشر جوان و نوجوان برای تحصیل و آموزش از طریق موبایل، تبلت و... راه دیگری برای والدین باقی نماند به جز پذیرش این ابزار و اجازه استفاده شبانه‌روز فرزندان‌شان از این تکنولوژی. سردرگمی و عدم ارتباط درست با فرزندان موضوعی است که والدین را درگیر کرده و از سوی دیگر ارتباط بین زن و شوهر هم در این بین دارای اختلال‌هایی شده است. سریال تب و تاب، مدتی است از شبکه دو در ساعات پایانی شب و در حالی که تقریباً تمام اعضای خانواده کنار هم هستند پخش می‌شود، سریالی با موضوع خانواده و نمایش معضل‌ها و مشکلات زندگی امروزه و بررسی علل آن با داستانی از جنس ارتباطات روزمره خانواده‌های ایرانی. داریوش مختاری، کارگردان این مجموعه در کارنامه خود سریال‌های «اغما»، «پیچ تند»، «بندباز» و... را دارد می‌توان کارگردان و نویسنده‌ای در حوزه خانواده دانست. در سریال تب و تاب شاهد قصه‌هایی از زندگی چند خانواده هستیم که هرکدام به‌ نوعی با یکدیگر مرتبط هستند. سبک زندگی اسلامی با توجه به آموزه‌های دینی و اخلاقی ائمه و بزرگان دین اسلام می‌تواند الگو و نشان راه خانواده‌ها باشد. در این سریال مشکلات و اختلافات همگی نشأت گرفته از سبک اشتباهی است که متأسفانه در جامعه ما رواج پیدا کرده. شروع اختلافات و مشکلات درون خانواده‌ها و اقوام اگر با صلاحدید بزرگان و به اصطلاح ریش سفیدان حل نشود، می‌تواند معضل بزرگ‌تر و غیرقابل کنترلی شود. ارج نهادن به جایگاه پدر و مادر و همچنین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این دست مجموعه‌های پر بازدید می‌تواند بنیان خانواده را تحکیم بخشد، رابطه بین جوانان و نسل‌های گذشته با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک ارتباط با شکاف بزرگی مواجه شده است، یادآوری این‌ که استفاده از تجربه و آگاهی این نسل می‌تواند آسان‌ترین و در عین حال بهترین راه برای رهایی از مشکلات زندگی مشترک و در کنار آن تربیت فرزندان باشد، از دیگر اهداف‌ ساخت این سریال به شمار می‌رود. استفاده از بازیگران جوان و کودکان با استعداد در این سریال از نقاط قوت آن به شمار می‌رود، همچنین حضور بازیگران کهنه‌کار و چهره‌های شاخص مانند محمود پاک نیت که برای بیننده یادآور سریال‌های دوست داشتنی تلویزیون است به بازدید بیشتر این سریال کمک بسیاری کرده است. روند سریال‌سازی در تلویزیون با توجه به نیاز جامعه در رسانه‌ ملی پیگیری و اجرا می‌شود. در این مجموعه نیز با توجه به این موضوع، شاهد داستان‌هایی از جنس زندگی عامه مردم خواهیم بود و شباهت قصه‌ها با شخصیت‌های واقعی در زندگی روزمره ما می‌تواند دریچه‌ای باشد برای بازبینی خودمان در قاب تلویزیون.

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/176643

 

آخرین اخبار

برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها