مشاهده خبر

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده مجله ویژه زنان ایران از شبکه دو

حرکت روی ریل «خط سوم»

موضوع زنان و دغدغه‌های آن، از دسترسی به حقوق برابر تا چالش‌هایی که در بر تن کردن جامه نقش‌های متفاوت در جامعه با آنها روبه‌رو می‌شوند سوژه‌های همواره داغی است که البته اخیراً بیشتر مورد توجه رسانه‌ها با طیف‌های فکری متفاوت قرار گرفته است.

درباره این دغدغه‌ها می‌توان از منظر ساحت‌‎های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... سخن گفت. در این میان تلویزیون هم تلاش دارد با نگاه خود در قالب مجله تصویری ویژه زنان ایران به این دغدغه‌ها بپردازد. این برنامه با عنوان «خط سوم» با تهیه‌کنندگی و کارگردانی هنری سیدیزدان ملک‌آبادی، سردبیری و اجرای سحر دانشور و کارگردانی تلویزیونی مهدی امدادی روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. در گفت‌وگو  با تهیه‌کننده خط سوم درباره جزئیات آن بیشتر پرسیدیم.

برنامه «خط سوم» از تولیدات گروه خانواده شبکه دو، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته حدود ساعت 23 با محوریت بانوان ایرانی در مسائل مختلف، شامل آیتم‌های متفاوتی همچون «هدیه‌ فرهنگی» با اجرای معصومه امیرزاده پیرامون معرفی کتاب، «تجربه زیسته» در قالب پادکست تصویری، «معرفی بانوان شاخص انقلاب اسلامی» با اجرای سمیه آقاجانی و «مردم چی میگن» با موضوع مصاحبه مردمی با توجه به موضوع برنامه پخش می‌شود. بازپخش این برنامه پنجشنبه و جمعه حوالی ساعت 13 است.
     
پیروی از الگوی سوم

سیدیزدان ملک‌آبادی، تهیه‌کننده خط سوم درباره شکل‌گیری این برنامه و تناسب محتوا با نام آن به جام‌جم می‌گوید: از شهریورماه با سردبیر برنامه، خانم دانشور که کارشناس ارشد مطالعات زنان هستند، کار را شروع کردیم. معمولاً مسائل مختلف بانوان کشور ذیل مسائل مردانه دیده می‌شود یا با نگاه دولت‌هایی که عموماً متشکل از آقایان بودند به مسائل زنان پرداخته شده است. رهبری، الگوی سومی را برای زن مقرر می‌کند که این الگو با نگاه فمینیستی و غرب مخالف است.

با چارچوب‌های سنتی که زن را فقط در فضای خانه می‌بیند هم مخالف است. در این الگو، زن پایبند به اصول خانواده است اما کنشگر اجتماعی و فعال سیاسی هم هست. براساس فرمایش رهبری و الگوی سوم، نام برنامه را خط سوم گذاشتیم. سعی کردیم در این حوزه به موضوع‌هایی بپردازیم که به آنها پرداخته نشده است. مثلاً به موضوع معلولان پرداخته شده اما موضوع مادران معلول یا مادرانی که فرزندی با شرایط خاص دارند، مغفول مانده است. تعاون و تعاونی‌های زنانه، مد و پوشش و ظاهر (از این منظر که مسأله پوشش از نگاه حکمرانی و فرمان جامع‌تر است و به مسأله اقتصاد پوشش و... هم مرتبط می‌شود)، دختران و تجرد قطعی و... از موضوعاتی است که در این برنامه به آنها نگاه داشتیم.

ملک‌آبادی ادامه می‌دهد: مسأله مهم دیگر در ارتباط با برنامه این است که بیشتر عوامل خانم‌ها هستند. یعنی در تیم محتوایی برنامه یک آقا هم نداریم.

از ملک‌آبادی می‌پرسیم به‌ عنوان یک مرد در جایگاه تهیه‌کننده چقدر برای شناخت دغدغه زنان با تیم محتوایی برنامه تعامل دارد؟ وی توضیح می‌دهد: صد در صد در تعامل با سردبیری هستیم. ضمناً علاوه بر تیم سردبیری، بالغ بر 15- 14 نفر کارشناس جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، مطالعات زنان و... از میان خانم‌های دانشگاهی داریم که بر محتوای برنامه نظارت می‌کنند. دخترانی هم هستند که به نویسندگی متن کمک می‌کنند. البته مهمانان آقا داشتیم ولی قوه‌ عاقله برنامه زنان هستند. در اجرا هم کار را به سردبیر برنامه، خانم دانشور سپردیم. چون می‌خواستیم کسی مجری برنامه باشد که به محتوا مسلط است. در این زمینه به دنبال چهره‌‌های مطرح تلویزیونی در حوزه اجرا و جذابیت‌های رسانه‌ای نبودیم.
     
همه راه‌ها به «خط سوم» می‌رسد
این برنامه کنار بحث کارشناسی، بخش‌های دیگری هم دارد. تهیه‌کننده خط سوم در این‌ باره عنوان می‌کند: برنامه را با بخش تجربه زیسته شروع می‌کنیم که نوعی پادکست تصویری است. در این بخش یک خانم تجربه‌ای که درباره موضوع هفته داشته را روایت می‌کند. مثلاً یک مادر معلول از اتفاقاتی که برایش افتاده می‌گوید. این روایت را نویسنده می‌نویسد و ما آن را به صورت پادکست تصویری درمی‌آوریم. البته قسمتی داشتیم که درباره مردانگی و جایگاه مرد در خانواده بود که آن را به حضرت‌ امام(ره) تقدیم کردیم. امام علاوه بر این‌که رهبر انقلاب بودند در خانواده هم به تقریظ فرزندان‌شان پدری بودند که راه‌های ورود به عرصه‌های مختلف را برای زنان بعد از انقلاب گشودند. در آن قسمت در بخش تجربه زیسته، صدای حضرت امام درباره نگاه‌شان به مسائل بانوان را پخش کردیم. یا قسمتی که درباره تعاون اجتماعی بود، با صدای خانم عصمت احمدیان که دارد از تجربه خود می‌گوید ــ به‌عنوان بانویی که تعاونی روستایی راه انداخته ــ پخش شد. پس گاهی تجربه‌ها با صدای شخص تجربه‌گر روایت می‌شود.

وی ادامه می‌افزاید: در بخش دیگر، معصومه امیرزاده، معرفی کتاب در حوزه مطالعات زنان که با موضوع هفته مرتبط است را برعهده دارد. سپس وارد بحث کارشناسی می‌شویم. همچنین یک مقاله تصویری داریم که مکمل بحث کارشناسی است. در بعضی از قسمت‌ها علاوه‌ بر آن، گزارش مردمی و رفت‌وآمدهایی به بیرون استودیو هم داریم. بخش معرفی چهره‌های شاخص زنان هم در برنامه وجود دارد. در سال‌های پیش و پس از انقلاب زنان شاخص بسیاری داشتیم که این خانم‌ها در حوزه‌های مختلف شخصیت‌های موفق بودند. این افراد در قالب نقاشی دیجیتال و نریشن برای مخاطبان معرفی می‌شوند. چنین کاری، نوعی الگونمایی است و هر قسمت به همین شخصیت شاخص تقدیم می‌شود.

به‌روز بودن، اصلی‌ترین دغدغه
مدتی است با توجه به رخدادهای کشور، توجه به موضوع زنان بیش از پیش شده است. از ملک‌آبادی می‌پرسیم سوژه‌های برنامه را چقدر متناسب با موضوعات روز یا نقدهایی که بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌شود اختصاص می‌دهید؟
وی پاسخ می‌دهد: همان‌طور که گفتم اساساً دلیل ضبط برنامه به صورت هفتگی همین است. شاید بتوان 26 قسمت این برنامه گفت‌وگومحور را در یک هفته ضبط کرد تا از نظر تولید و اجرا ارزان‌تر تمام شود اما ما داریم این برنامه را به‌ صورت هفته‌ای دو قسمت می‌گیریم که تا پایان تیرماه ادامه دارد. اصلی‌ترین مسأله به‌روز بودن برنامه است که تأکید آقای بامروت‌نژاد، مدیر شبکه دو سیما هم هست. برنامه به‌ صورت هفتگی ضبط می‌شود چون می‌خواهیم با مردم در تعامل باشیم. برای نمونه سوژه مادران دارای کودک با شرایط خاص را مردم پیشنهاد داده بودند. افزون بر به‌ روز بودن، به مسائلی می‌پردازیم که در رسانه‌ ملی کمتر به آنها پرداخته شده یا با نگاه مردانه بررسی شده است. در این راستا احتمال این‌ که فصل دوم را به‌ صورت زنده اجرا کنیم هم وجود دارد. بخش تجربه زیسته و مقاله تصویری می‌تواند برای اقشار مختلف بینندگان دیدنی باشد اما به نظر می‌رسد گفت‌وگوها، فضای تخصصی‌تری دارند و ممکن است همه نوع مخاطبی با آن ارتباط برقرار نکند. تهیه‌کننده درباره مخاطبان هدف برنامه تصریح می‌کند: مخاطبان اصلی برنامه ما نخبگان جامعه فعالان اجتماعی زنان هستند اما بسیاری از قسمت‌ها مثل مد و پوشاک، تعاونی یا دختران و حکمرانی و تفریح برای عموم مخاطبان بودند. در کل محتوای ارائه‌ شده، نخبگانی اما نتیجه کاملاً مردمی است. مثلاً این را بررسی می‌کنیم که برای تفریحات دخترخانم‌ها چقدر امکانات و توان فکری داریم؟ اصلاً به این اندیشیده‌ایم که دختران هم نیاز به تفریح دارند؟ این‌که در تهران سه پارک بانوان داریم چند درصد از نیاز دختران به تفریح را پوشش می‌دهد؟ در این موارد با مهمان گپ می‌زنیم.

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/182659

 

آخرین اخبار

حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع)

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها