مشاهده خبر

گفت‌وگو با سیداحمد موسویان تهیه‌کننده ویژه برنامه ناگهان حسین(‌ع)‌

نمایشنامه‌خوانی وقایع‌ کربلا و عاشورا در قاب تلویزیون

سیداحمد موسویان،تهیه‌کننده ویژه برنامه ناگهان حسین(‌ع)‌ در گفت‌وگو با (قاب کوچک) روایت متفاوت این برنامه از مفهوم عاشورا را بیان کرد.

با آغاز ماه محرم شبکه دو رسانه ملی هم مانند سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ویژه برنامه‌هایی را تهیه و تولید کرده است که در این ایام شاهد پخش آنها از این شبکه پرمخاطب تلویزیون هستیم. یکی از برنامه‌های متفاوت و جذاب شبکه دو سیما در ایام محرم، ویژه برنامه‌ای است که تاکنون کمتر نظیر آن را در قاب شبکه‌های رسانه ملی دیده‌ایم و به‌ نظر می‌رسد با این برنامه اتفاق کم‌نظیری برای مخاطبان و عاشقان اباعبدا.. الحسین(ع) تا حالا درتلویزیون رقم خورده است.

«ناگهان حسین (‌ع)» ویژه برنامه محرمی این شب‌های شبکه دو رسانه ملی است که در عین حال که همه را به فضای معنوی ایام محرم و شهادت سرور آزادگان جهان حضرت سیدالشهدا و یاران با‌وفایش می‌برد از طرفی این برنامه با حال و هوای نمایشی و نمایشنامه خوانی تقدیم عاشقان ثارا... می‌شود. ویژه برنامه «ناگهان حسین(‌ع)‌» که از اول محرم با نگاهی نو و فضایی آکنده از عشق به امام حسین(ع) روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود، به‌ مدت 10 شب‌ مهمان خانه‌های مردم و دوستداران سرور و سالار شهیدان خواهد بود. این برنامه که توسط سه تن از هنرمندان کشورمان‌، میرطاهر مظلومی، ‌حامد عزیزی و بهار نوحیان در قالب نمایشنامه‌خوانی روایت می‌شود هرشب ساعت 21 در قاب شبکه دو تلویزیون می‌نشیند و هرشب روایت‌گر قصه‌ای جداگانه از محرم‌، واقعه کربلا و روز عاشوراست.

تهیه‌کننده این برنامه سعی کرده است که روایت‌های برنامه «ناگهان حسین(‌ع)‌» را با توجه به نامگذاری روزهای دهه اول محرم با روایت‌های انتخابی هرشب برای مخاطبان همخوانی کند و همچنین در این ویژه برنامه می‌بینیم که صحنه‌های محرمی بر اساس صحنه‌های نمایشی به صورت مینی‌مال بازسازی شده و از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این ویژه برنامه است‌. به همین مناسبت با سید‌احمد موسویان تهیه‌کننده ویژه برنامه «ناگهان حسین(‌ع)‌» به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که می‌خوانید.  

در خصوص ویژه برنامه «ناگهان حسین(‌ع)‌» توضیح دهید.‌

با عرض تسلیت ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و یاران با‌وفایش به مردم عزیز‌، ویژه برنامه محرمی«ناگهان حسین(‌ع)‌» در شبکه دو سیما و ‌در 10 قسمت 40 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده و قالب برنامه نمایشنامه‌خوانی و بازسازی صحنه‌های ایام محرم‌، واقعه کربلا و عاشوراست‌. ما در هر قسمت به واقعه همان روز که در این دهه اتفاق افتاده پرداخته‌ایم‌، بدین‌گونه که با یک روایت فرعی شروع و به انتهای قصه که می‌رسیم‌، روایت و قصه اصلی آن شب را بیان می‌کنیم.

در خصوص راویان قصه این برنامه توضیح دهید. 

روایت‌کنندگان قصه‌های این برنامه آقای میرطاهر مظلومی، خانم بهار نوحیان و آقای حامد عزیزی هستند که با توجه به تسلط و سوابق خوب این عزیزان در کار هنری روایت‌گری‌ و نیز آمادگی‌های لازم برای کار اجرا در کسوت یک راوی انتخاب شدند و به نظرم به‌ خوبی توانستند از عهده این کار برآیند. 

چطور شد عنوان «ناگهان حسین(‌ع)‌» را برای این برنامه انتخاب کردید؟ 

انگیزه نامگذاری به این دلیل بود که واقعیت ایام محرم و داستان واقعه کربلا و قیام عاشورا خود یک اتفاق بسیار منحصر به‌ فرد و متفاوت در جهان است و در حقیقت واقعه‌ای بسیار بزرگ و به قدری‌ باعظمت است‌ که غیرقابل فراموشی است و از طرفی ‌تأثیر‌گذار در زندگی بشریت ‌است و اگر در زندگی‌های شخصی خودمان رجوع کنیم می‌بینیم که وقتی وقایع عاشورا و کربلا را برای دوستان و آدم‌های دیگر ‌تعریف می‌کنیم در واقع یک حس ناگهانی در ما نسبت ‌به عشق به امام حسین(ع) ایجاد می‌شود و همین امر ما را برآن داشت تا چنین عنوانی را برای این برنامه انتخاب کنیم.

روایت‌ها چگونه با صحنه‌های بازسازی شده منطبق شده است‌؟ چقدر در این مورد تلاش کردید که به واقعیت نزدیک باشد. پایان برنامه چگونه است‌؟ 

روایت‌هایی که از سوی روایان هنرمند این برنامه مطرح می‌شود بین صحنه‌های باز‌سازی شده‌ای که در داخل روایت هست به‌ صورت مینی‌مال می‌آید و صدای دوستان روایت‌گر روی آن قرار می‌گیرد،‌ البته ما در بخشی هم آواز ایرانی داریم که این آواز ایرانی در واقع منظور و هدفش در رثای سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدا...الحسین(ع) هست که در همین رابطه آهنگسازی صورت گرفته و استاد حمید خزاعی خواننده آواز است و انتهای برنامه هم یکی از پیرغلامان اهل بیت در برنامه حاضر می‌شود و به صورت مداحی روایت ما را کامل می‌کند و آن شب عزیز و مقدس را با مداحی خود در انتهای برنامه به پایان می‌برد‌.‌

چطور شد طراحی این برنامه را ‌به این صورت انجام دادید‌؟ 

این برنامه مناسبتی است و با توجه به فرم جدیدی که دارد و ابتکار و نو‌آوری که شده لذا نمی‌شود آن را صرفاً یک برنامه روتین و معمولی تلقی کرد و البته باید منتظر ماند و بازخورد مخاطبان را دید‌.‌

نمایشنامه‌ها به چه صورت اجرا می‌شود؟

اجرای نمایشنامه‌ها در قالب باز‌سازی صحنه‌ها و بدون دیالوگ است بدین‌گونه که انگار ما هاله‌ای از واقعه را در ذهن خودمان داریم و ‌یک فلش‌بک هست. چون قرار نیست دوستان راوی ما دیالوگی داشته باشند. انگار که ما توی ذهنمان داریم این وقایع را مرور می‌کنیم‌.

قدری در رابطه با دکور‌، فضا و عوامل دیگر این برنامه توضیح بفرمایید. 

تمام فضای این برنامه مینی‌مال دیده شده و این برنامه را با دکورهای پرتابل و صحنه‌هایی که به‌ طور ویژه چیده شده بود تولید کردیم. پژوهش‌های ما هم از مقاتل معتبر و کتب معتبر در خصوص واقعه کربلا گرفته شده است و جناب آقای حامد قدیری کارهای پژوهش را انجام داد و آقای‌ مهدی کلهر هم نویسندگی برنامه را بر عهده داشت و کارگردان هنری‌ هم آقای سید‌محمد‌صادق بی‌بی شهر‌بانویی بود و همچنین کارگردان تلویزیونی هم آقای پیمان امینی است. 

در پایان اگر مطلبی هست بیان کنید. ‌

در پایان از همه دوستان و عواملی که ما را در تولید این اثر معنوی کمک و یاری رساندند کمال تشکر را دارم و امیدوارم این کاری را که انجام دادیم مورد قبول اباعبدا...الحسین(ع) و اصحابش قرار گیرد و بتوانیم در این شب‌های مقدس سهمی از این سفره داشته باشیم. ‌

 

https://jamejamonline.ir/fa/news/1416701/

 

آخرین اخبار

«پولشویی» در مدار بسته امشب حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها