مشاهده خبر

روایت تهیه کننده تلویزیون از ارادت تصویربردار ارمنی به سیدالشهداء

تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس تلویزیون گفت: در همین هیئت قمر بنی هاشم در شبکه دو تصویربرداری ارمنی داشتیم. باید می‌دیدید که این آدم در دهه محرم چه می‌کرد؛ یک ارمنی که دوستانی که در شبکه دو هستند می‌توانند درباره‌اش شهادت بدهند. این مشعل باید همیشه روشن بماند و این بیشترین هدف ماست.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مهران مهام، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس که مهمان برنامه «نشان ارادت» از شبکه دو سیما بود، درباره خاطره اولین آشنایی خود با نام امام حسین(ع) گفت: اتفاقی در کودکی برایم رخ داد. در دو سالگی مادرم را از دست دادم. ما سه فرزند بودیم و پدرم دست تنها باید این سه بچه را بزرگ می‌کرد. بیماری‌ای به نام ذات‌الریه می‌گیریم و گفته بودند کارم تمام است. پدرم برایم تعریف کرد که چون مادرت تازه از دنیا رفته بود، من گرفتار بودم و گفته بودند دومی و سومی را هم می‌کشد. چنین فشاری روی پدر مرحومم بود. پدرم می‌گفت شبی از شب‌ها نیایش کردم و گفتم: خدایا این یکی را از من نگیر. داغ پشت داغ برایمان سخت است.

چه کسی گفته بچه تو می‌میرد؟

وی ادامه داد: پدرم می‌گفت کل قسمت بالاتنه بدنت را عفونت گرفته بود و هیچ پنی‌سیلین و آنتی بیوتیکی جواب نمی‌داد. پدرم سید بود و آن شب با گریه خوابیده بود. می‌گفت وقتی خوابیدم یک شخص نورانی در خوابم آمد و پرسید چرا ناراحتی، چه شده و من گفتم به تازگی همسرم را از دست داده‌ام و اگر فرزندم را هم از دست بدهم، ممکن است فامیل و اطرافیان بگویند این دارد بچه را هم از بین می‌برد. آن شخص به پدرم گفته بود چه کسی گفته بچه تو دارد می‌میرد؟

او افزود: آنطور که برایم تعریف کرده‌اند من 9 روز در کما بودم و پدرم از خواب می‌پرد و می‌بیند من سِرُم و دستگاه اکسیژن را با وجود سن کم از خودم جدا کرده‌ام و دارم پایین تخت راه می‌روم. از 7- 6 سالگی روانه خدمتگزاری و نوکری در هیأت‌ها شدم. بچه چهارراه تلفنخانه نارمک هستم. هیأتی به نام هیأت جوانان بود و ما دو گروه سینه زنی داشتیم. کوچک که بودم علاقه‌مند به داشتن بیرق و کتل بودم. کتل و هیأت را ما جلو می‌بردیم و وقتی وارد هیأتی می‌شدیم و خوشامد می‌گفتند که «سینه زنان خوش آمدید خوش آمدید» و ما باید این پرچم‌ها را به علامت سلام جلوی هیأت‌ها می‌دادیم و بزرگ‌ترها سینه می‌زدند.

مهام خاطرنشان کرد: مداحمان آقا جعفر بود که می‌گفت: «شیر سرخ عربستان، وزیر شه خوبان پسر مظهر یزدان، که بُدی صاحب طبل و علم و بیرق و سیف و حشم و...» ترجیع بدنش می‌شد «شه باوفا اباالفضل(ع)» وقتی بزرگ‌تر شدم درجه گرفتم و چای پخش می‌کردم. آرام آرام دنبال کارهای بزرگ‌تر بودم. نوجوان بودم و از نظر اقتصادی کاری نمی‌توانستم بکنم. در راه امام حسین(ع) باید جانی و مالی جلو برویم.

ارادت تصویربردار ارمنی به سیدالشهداء

او در پاسخ به این پرسش که چطور می‌شود که شما و بزرگانی چون خسرو شکیبایی با افتخار از این کار و خدمت در هیأت عزاداری امام حسین(ع) یاد می‌کنید، توضیح داد: ما اصلاً کار بزرگی نمی‌کنیم. دوستانی که در دهه اخیر در سطح شهر می‌بینید هم همینطور هستند. کار بزرگ مختص عاشورا و اتفاقاتی است که در صحرای کربلا رخ داد. با اینکه می‌دانستند آخر این مسیر مرگ است اما ماندند. فقط می‌توانیم کاری کنیم که ذره‌ای از بزرگی و عظمت آن را نشان بدهیم. چای دادن یا شستن استکان عزاداران حسینی را نباید به عنوان کار عنوان کرد. باید تا ته این راه ایستاد. آنجا در کربلا جبهه خیر و شر تشکیل شده است. چرا بعد از هزاران سال هیچ صحبتی از جبهه شر نمی‌شود. ممکن است حتی عده‌‌ای طرفدار این جبهه باشند. جبهه خیر که کوچک و مظلوم‌تر بوده است سالهاست که جهانی شده است. در همین هیأت قمر بنی هاشم در شبکه دو تصویربرداری ارمنی داشتیم. باید می‌دیدید که این آدم در دهه محرم چه می‌کرد؛ یک ارمنی که دوستانی که در شبکه دو هستند می‌توانند درباره‌اش شهادت بدهند. این مشعل باید همیشه روشن بماند و این بیشترین هدف ماست.

دوست دارم تا جان در بدنم است، بجنگم

مهام در پاسخ به این پرسش که به کدام یک از اهل بیت بیشتر وصل هستی گفت: قمر بنی هاشم(ع). روحیه شخصی من اینطور است که آدم مبارزی هستم و تا جایی که بشود برای چیزی که عقیده‌ام است می‌جنگم و دوست دارم تا جان در بدنم است بجنگم. امام حسین(ع) که وصل بود و می‌دانست چه می‌کند. عده‌ای با ارادت امام حسین(ع) داشتند وصل می‌شدند. واسطه اصلی که حضرت عباس(ع) است که در شجاعت بی‌همتا بود تا جایی که می‌توانست ایستاد و این آرزوی من است که اینگونه باشم. آدم اهل دفاع نیستم، اهل مبارزه هستم.

این تهیه کننده درباره اینکه اگر قرار باشد صحنه‌ای از صحنه‌های واقعه کربلا را بسازد، کدام صحنه را خواهد ساخت، اظهار کرد: آنجایی که قرار است بروند و برای طفلان آب بیاورند. وقتی حضرت عباس(ع) را تیر باران می‌کنند تا مشک‌ها سوراخ شوند و آب به کودکان نرسد، بهترین سکانس است و من عاشق این سکانس هستم.

 

https://www.farsnews.ir/news/14020529000240

 

آخرین اخبار

«پولشویی» در مدار بسته امشب حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها