به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، چند سالی است که سرود به عنوان گونهای از موسیقی در قاب تلویزیون دیده میشود و برنامههایی به این گونه هنری اختصاص یافته است. برنامههایی که رفته رفته طی سالهای گذشته سرود را به عنوان یک ظرفیت هنری گرانبها و مؤثر برای گسترش ارزشها برای گروههای سنی کودک و نوجوان و فضایی برای حضور اقوام مختلف در قاب تلویزیون تبدیل کرده است.
البته با وجود اینکه در سالهای گذشته برنامههای تلویزیونی مختلفی به امر استعدادیابی در زمینههای خوانندگی، گویندگی، نویسندگی، ورزشی و... توجه داشتند، اما در حوزه سرود به نسبت دیگر رشتهها تاکنون برنامههای اندکی به استعدادیابی در این حوزه پرداختهاند.
برنامه «ایران سرود» تازهترین برنامه شبکه دو سیما در حوزه موسیقی و سرود است که از تیرماه سال جاری پخش خود را آغاز کرده است. این برنامه به سراغ گروههای سرود در شهرهای مختلف میرود و با اجرای هر سرود ضمن معرفی فرهنگ هر شهر به معرفی گروههای فعال در این حوزه نیز میپردازد.
برنامه «ایران سرود» در سه محور «تمرکززدایی از پایتخت و توجه بیشتر به مراکز استانها»، «توجه به کنشگری اجتماعی گروههای سرود» و «نشان دادن فرایند آمادهسازی تا زمان اجرای سرودها» به گروههای سرودی از سراسر کشور پرداخته است. از مهمترین شاخصههای این برنامه، نمایش مستندگونه فرایند آمادهسازی تا اجرای سرودها توسط گروههای سرود است تاکنون در هیچ برنامهای به نمایش گذاشته نشده و مخاطبان از زمان آغاز یک سرود و شلوغکاری بچهها و بازیهایشان تا لحظه نمایش سرود در استیج را در قالب یک مستند روایی مشاهده خواهند کرد.
تمرکززدایی در فضای سرود کشور
حسین صیامی، مدیر پروژه برنامه «ایران سرود» درباره شروع کار و نحوه تولید این برنامه به خبرنگار فارس گفت: سرود، یکی از حوزههای پرمخاطب و ترغیبکننده در فضای جامعه است، همچنین از فعالیتهای فرهنگی است که در همه جای کشور و حتی در روستاهای دور افتاده هم وجود دارد. معمولاً تمرکز برنامههایی که در حوزه سرود ساخته میشود، در بخش فنی و رقابتی آن است. در این برنامه تلاش شده از ظرفیت رسانهای استفاده شود و رسانه با عدالت بیشتری در اختیار اهالی سرود مناطق مختلف ایران قرار بگیرد. تلاش کردیم در فضای رسانه تمرکززدایی کنیم و تصمیم گرفته شد که این بار گروههای تولیدی ما به شهرستانها بروند و از فرآیند اجرایی یک گروه سرود، برنامهای در قالب مستند بسازند.
وی درباره ویژگیهای برنامه «ایران سرود» بیان داشت: همچنین در این برنامه تلاش میکنیم در کنار اجرای سرود گروههای شرکتکننده، اقلیم، فرهنگ و پوشش مردم مناطق مختلف کشور نیز معرفی شود. مثلاً تأکید داریم اجرای سرود حتماً در یکی از اماکن باستانی و دیدنی آن شهر انجام شود و اعضای گروههای سرود با لباس محلی خود حاضر شوند. بنا داریم در فصل اول این برنامه از همه استانها یک نماینده داشته باشیم. برای مراحل و فصلهای بعدی این برنامه نیز برنامهریزیهایی انجام شده که بهزودی اعلام خواهد شد.
رقابت بر اساس آراء مردمی
وی با اشاره به زمان پخش برنامه «ایران سرود» گفت: حدود سه هفته است که پخش این برنامه از شبکه دو سیما آغاز شده و 9 قسمت آن پخش شده است. رقابت در این برنامه بر اساس آرای مردم است. در طول هفته نیز مخاطبان برنامه میتوانند شماره گروه مورد نظر خود را را پیامک کنند و در پایان هفته، گروهی که آرای بیشتری کسب کرده باشد معرفی خواهد شد.
مدیر پروژه برنامه «ایران سرود» درباره دلیل توجه به حوزه سرود در این برنامه گفت: حدود هشت سال است که مسئله سرود در کشور ما پررنگتر از سالهای گذشته شده و شاید بعد از پخش سرود «سلام فرمانده» توجه به مسئله سرود بهعنوان یک هنر عامهپسند جلب شد. معمولاً فعالیتهای هنری برای تبدیل شدن به هنر عامهپسند دشواریهای زیادی را طی میکنند و امروز سرود یکی از حوزههای پرطرفدار فرهنگی است.
برای یک گروه سرود، 100 خانواده به صورت مستقیم درگیر میشوند
صیامی ادامه داد: با توجه به اینکه از نظر تعداد برای یک گروه سرود، 100 خانواده به همراه عوامل اجرایی آن سرود به صورت مستقیم درگیر میشوند، با جامعه بزرگی از نظر تعداد روبرو هستیم. همچنین سرود، هنری است که به خاطر زبان ساده و روانی که دارد سرعت و عمق تأثیرگذاری بیشتری دارد. در همه این سالها شاید هیچ قالب دیگری نبوده که سریع بتواند مباحث دینی و انقلابی را مطرح کند و به جان مخاطب بنشیند. نمونه آن را در برخی کارهای مانند «سلام فرمانده» شاهد بودیم که تأثیرگذاری زیادی داشت؛ این باعث میشود به سرود توجه بیشتری کنیم.
وی درباره قالب مستند این برنامه توضیح داد: مستند بودن این برنامه به خاطر این است که معمولاً تصویری که از گروههای سرود در ذهن مردم است همان تصویر کت و شلوار پوشیده و موقری است که جلوی دوربین در حال خواندن سرود هستند و به اتفاقات پشت صحنه این گروهها در برنامههای تلویزیونی کمتر پرداخته شده است.
صیامی ادامه داد: در پشت صحنه این مستند، کودکان و نوجوانانی که عوامل اجرای سرود هستند، بازی و تفریح میکنند، با یکدیگر شوخی میکنند، گاهی از کار خسته میشوند و به طور کلی پشت پرده خلاصهای از لذتها و دردسرهاست و به نمایش گذاشتن آن نیازمند قالب مستند است، مستندی که راوی آن خود بچهها و خانوادههایشان هستند. به این موارد کمتر پرداخته شده؛ برای همین سراغ سرود و پشت صحنه آن در قالب مستند رفتیم.
موضوعات سرودها «انقلابی، اجتماعی، هویتی و مذهبی» است
وی درباره موضوع سرودها نیز گفت: برای موضوع سرودها محدودیتی قرار ندادیم. خود گروهها موضوعشان را انتخاب میکنند و برای ما میفرستند. ترجیح ما این است که اگر گروهی سرودی محلی دارند، همان را اجرا کنند. خود گروهها دقت زیادی در تولیدات خود دارند و موضوعات معمولاً انقلابی، اجتماعی، هویتی و مذهبی است. حساسیت خاصی روی موضوع نداریم ولی اولویت ما برای گروههای شهرستانی این است که سرود محلی اجرا کنند.
صیامی همچنین درباره جوایز این برنامه گفت: در مرحله اول، گروههای برتر به مرحله بعدی یا فصل بعد راه پیدا میکنند که آن فصل جدیتر و مفصلتر خواهد بود. برای مخاطبانی که از طریق پیامک به گروه مورد نظر رای میدهند نیز کمک هزینه سفر به مشهد مقدس در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، در حال طراحی فصل دوم این برنامه هستیم که آن هم از شبکه دو سیما پخش میشود.
https://www.farsnews.ir/news/14020606000826