مشاهده خبر

نگاهی به برنامه خانواده محور شبکه دو سیما

آموزش مهارت‌های زندگی به سبک«کام شیرین»

فصل نخست برنامه«کام شیرین» سال 1395 تهیه و روانه آنتن شد و تا به امروز که به فصل نهم رسیده‌ است تلاش می‌کند آسیب‌ها، نیازها و موانع رشد خانواده را با رویکردی تخصصی و علمی، اما با زبان عامیانه برای مردم به تصویر بکشد و برای آن‌ها راه‌حل ارائه کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انتقال مهارت‌های زندگی در عصر دیجیتال و فضای مجازی نیز یکی دیگر از محورهای مطرح شده در این برنامه است. «کام شیرین» می‌کوشد تا همچون کلاس درسی باشد که از فضای خشک آموزشی به دور است و از قلب پایتخت گرفته تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور با فرهنگ‌های مختلف درآن حضور پیدا می‌کنند و هریک به سهم خود بهره‌ای می‌برند.

با دست اندکاران پرتلاش این برنامه که حالا دیگر مخاطبان پروپاقرص خودش را دارد به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی

مرتضی یعقوبی، تهیه‌کننده و کارگردان فصل نهم «کام شیرین» با بیان اینکه سال‌هاست برنامه به‌ صورت فصلی روی آنتن شبکه دو سیماست، گفت: این برنامه اکنون در حال پخش است و تا آذر ماه روی آنتن خواهد بود. با توجه به اقبالی که از سمت مخاطبان داریم احتمال ادامه فصل نهم این برنامه تا نوروز 1403 هم وجود دارد.

وی افزود: برنامه «کام شیرین» و «مثبت کام شیرین» تلاش کرده بر اساس منویات رسانه ملی یعنی آگاهی‌بخشی و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی‌ به مهارت و تکنیک‌آموزی بپردازد. تخصص برنامه آن است که مهارت و تکنیک‌های روان‌شناسی را بر اساس دین مبین اسلام و سبک زندگی ایرانی – اسلامی ارائه و تلاش می‌کند درباره جایگاه زن و مرد در زندگی مشترک صحبت کند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این برنامه تلاش می‌کند به ارائه مهارت‌هایی که لازمه زندگی در عصر دیجیتال و فضای مجازی است، بپردازد و مخاطب را به آگاهی برساند. این آگاهی‌بخشی بر اساس منویات و آموزه‌های دینی و اسلامی است که از کودکی آموخته‌ایم و در تمام زندگی‌مان جاری است. بحث «کام شیرین» و آن موضوعاتی که اتفاق افتاده از فصل اول تاکنون این است که نگاه ویژه‌ای بر نص صریح آیات و روایات داشته‌ باشد و به سبک زندگی در عصر حاضر به‌ دور از شعارزدگی در حوزه اسلامی توجه کند.

وی درباره موضوعات هر فصل برنامه گفت: موضوعات هر فصل برنامه برگرفته از پیامک‌های بسیاری است که از مخاطبان می‌گیریم که آن‌ها را موضوع‌بندی و نسبت به فراوانی موضوعات، موضوعات فصل بعدی برنامه را می‌نویسیم و تولید می‌کنیم.

یعقوبی درباره اینکه چه ضرورتی برای تولید این برنامه احساس می‌کردید، تصریح‌ کرد: خلأ برنامه‌ای در حوزه فنی بین فردی و روان‌شناسی در رسانه وجود داشت. پس از بررسی، دریافتیم که این موضوع بکر از سمت مخاطبان با اقبال ویژه‌ای روبه‌رو می‌شود. آن هم مخاطبی که همواره به دنبال آموختن در حوزه روابط بین فردی و زوجین است. زوج‌های جوان به دنبال مهارت‌هایی می‌گردند که روابطشان را بهتر و مستحکم‌تر کنند. قاعدتاً پخش چنین برنامه‌ای که تلاش می‌کند به مهارت‌آموزی بپردازد، می‌تواند با اقبال خوبی روبه‌رو شود. بنابراین سعی کردیم در ابتدای کار به  قالب، ترکیب، ساختار و شکلی برسیم که مخاطب آن را بپذیرد.

وی افزود: تلاش کردیم برنامه مانند کلاس درسی باشد که پیوسته در آن یک نشاطی وجود دارد تا به‌ دور از فضای خشک آموزشی بتوانیم این مهارت‌ها را به تمام سطوح ارائه کنیم که بتوانند از آن بهره ببرند؛ از دورافتاده‌ترین نقطه با فرهنگ‌های مختلف تا مرکز ایران و پایتخت که فرهنگ‌های متکثری در آن زندگی می‌کنند و تا به امروز نتیجه‌های خوبی گرفته‌ایم. بازخوردهای این برنامه را از میزان و جنس پیامک‌ها دریافت کردیم و به ادامه برنامه پرداختیم و آن چیزی که عامل حیات برنامه برای من برنامه‌ساز  است، از جنس همین پیامک‌هاست.

یعقوبی در پاسخ به اینکه چه‌طور می‌توان این سبک برنامه‌ها را به سایر جوامع و فرهنگ‌ها هم صادر کرد، افزود: این سبک برنامه‌ها اگر حمایت نشوند قاعدتاً نمی‌توانند توسط مخاطب داخلی دیده شوند، چه برسد به مخاطب خارجی! فضای مجازی انتخاب را برای منِ مخاطب سخت کرده‌ است. سریع می‌توانم دسترسی پیدا کنم. باید این برنامه‌ها به‌ قدری رونق پیدا کنند که از طریق فضای مجازی دست‌ به‌ دست شوند و مخاطب خاص خود را نیز در هر کجای دنیا پیدا کنند و وقتی رونق پیدا کنند من برنامه‌ساز هم می‌توانم آزمون و خطا کنم تا بتوانم برنامه‌ای متناسب برای سایر فرهنگ‌ها تولید و به بیانی دیگر فرهنگ غنی اسلام را صادر کنم.

تهیه‌کننده و کارگردان فصل نهم «کام شیرین» خاطرنشان کرد: یک ‌دست صدا ندارد. تهیه‌کننده کف میدان زحمت می‌کشد و با تمام کم‌ و کاستی در حال مبارزه است تا یک برنامه خوب فاخر به مخاطبش ارائه کند که کارا و سازنده هم باشد و این اتفاق زمانی می‌افتد که باقی بزرگان هم پای کار بیایند و موانع را  از  پیش پای تهیه‌کننده بردارند تا بتواند آسان‌تر برنامه را تولید کند. خوشبختانه در رسانه ملی این تعامل وجود دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم کافی است. کار فرهنگی کردن  خیلی مشکل است و توان کاری زیادی می‌خواهد.

 

نگاه به مسائل از دریچه روان‌شناسی روز دنیا

مریم کثیری، دبیر برنامه «کام شیرین» شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل نهم برنامه «کام شیرین» از شبکه دو سیما پخش می‌شود، گفت: ساخت این برنامه از سال 1395 به‌صورت فصلی آغاز شده و طی این سال‌ها سردبیرها و گروه‌های کارشناسی مختلفی داشته‌ است.

وی افزود: این برنامه تلاش می‌کند آسیب‌ها، نیازها و موانع رشد خانواده را به‌صورت کاملاً علمی و تخصصی با زبان عامیانه و مردمی‌ بیان کند و کار را به سمتی ببرد که با یک محتوای کاملاً دقیق و علمی و در عین‌ حال کاربردی راهکارها را به مخاطبانش ارائه دهد.

دبیر برنامه «کام شیرین» با اشاره به اینکه سیری که ما برای فصل نهم در نظر گرفته بودیم این بود که از نقطه صفری که یک خانواده به آن نیاز دارد آغاز کنیم، عنوان کرد: ما تقریباً دو ماه درباره شناخت صحبت کردیم؛ شناخت نیازهای عاطفی، نیازهای جسمانی، نیازهای اجتماعی، اهداف، تکالیف، ارزش‌ها و تمام آن چیزی که یک خانواده برای رشد به آن نیاز دارد. از مرحله شناخت نیز وارد مرحله مهارت‌ها، مهارت حل مسئله، مدیریت هیجانات و امثالهم شدیم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم تا خط سیر برنامه در فصل نهم «کام شیرین» هم ناظر به محتوای روان‌شناسی روز دنیا باشد هم ناظر به فرهنگ ایرانی - اسلامی افزود: تلفیق این دو، قدری مشکل است، چون خیلی وقت‌ها نسخه‌هایی که روان‌شناسی غربی برای خانواده می‌پیچد مطابق با ارزش‌های ایرانی - اسلامی ما نیست و این‌ها را با هم تلفیق‌کردن کار دشواری است؛ اما اینکه ما بتوانیم از اساس خانواده را بشناسیم بدانیم که نیازهای اصلی خانواده کجاست؟ و از کجاها ضربه می‌خورد؟ و روی نقاط عطفی که در حال ضربه خوردن است دست بگذاریم و از روان‌شناسی روز دنیا استفاده کنیم این امری است که می‌تواند برنامه را به سمت کاربردی بودن پیش ببرد.

کثیری خاطرنشان کرد: بیان صرف روان‌شناسی و گفتن نظریه‌های روان‌شناسی اگر که با شناخت بومی همراه نباشد، نمی‌تواند دردی را از جامعه ما دوا کند و اگر خانواده هم به سمت آن راه‌حل‌ها برود باز هم نتیجه‌ای نمی‌گیرد و شاید نتیجه عکس هم بگیرد؛ چراکه راه‌حل ارائه شده برای حل مشکلات بر اساس نیاز آن‌ها ارائه نشده‌ است.

آموزش مهارت‌های ده‌گانه همسرداری

حسین گلرخی، روان‌شناس برنامه «کام شیرین» با بیان اینکه این برنامه متفاوت با سایر برنامه‌هایی است که تاکنون در این حوزه کار شده، گفت: فضای حاکم بر برنامه، مجری‌هایی که خودشان زن و شوهرند و زوج‌هایی که مهمان برنامه هستند با بیان موضوعات آن را باورپذیرتر می‌کنند. گروه سردبیری و کارشناسانی که در برنامه حاضر می‌شوند از عواملی است که این برنامه را متفاوت کرده‌ است.

وی با بیان اینکه تأکید گروه سردبیری و کارشناسانی که در برنامه حاضر می‌شوند این است که حتماً مباحث برخاسته از آسیب‌شناسی‌های جلسات درمان و مشاوره باشد افزود: این‌ها رایج و نیاز مبرم است تا درباره آن صحبت شود و ارتباط دائمی‌ با مخاطبان برنامه از طریق سامانه‌های مختلف و پایش هفتگی برنامه بر اساس نظر مخاطب شاید از عوامل مؤثر در توفیق این برنامه بوده در مورد اصلاح سبک زندگی حتماٌ چنین برنامه‌ای می‌تواند مؤثر باشد، چرا که در بلندمدت مشکلاتی وارد فضای خانواده‌ها شده که علت‌های مختلفی دارد. فضای مجازی، سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و... آسیب‌های ناشی از آن همه ریشه در سبک زندگی غربی دارد.

گلرخی با تأکید بر اینکه تداوم چنین برنامه‌هایی در بلندمدت می‌تواند اثرگذار باشد و در مقابل سبک زندگی غربی عمل کند، ادامه داد: تداوم چنین برنامه‌هایی می‌تواند در مقابل سبک زندگی غربی عمل کند. این فصل از برنامه «کام شیرین» تقریباً مروری بر مهارت‌های ده‌گانه همسرداری دارد و ذیل این مهارت‌ها، نکات مطرح می‌شوند؛ اما حتماً می‌تواند به‌عنوان یک موضوع مستقل به‌صورت ویژه و با نگاه به سبک زندگی، فصل‌هایی را داشته‌ باشد.

این روان‌شناس ادامه داد: طی صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده داشتیم نتیجه آن شد که حتماً فصلی از برنامه به‌صورت ویژه به موضوع ازدواج و انتخاب همسر که ریشه بسیاری از چالش‌هاست اختصاص پیدا کند. پرداختن به سبک‌های معیوب انتخاب که ریشه در سبک زندگی غربی و گونه‌های معیوب هم‌زیستی دختر و پسر که ریشه در سبک زندگی غربی دارد و کاملاً محسوس است و در جامعه گسترش پیدا کرده و آرام‌آرام موجب بالارفتن سن ازدواج و آسیب‌های بعدی خواهدشد در مد نظر ما قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی به‌ عنوان یک برنامه شاخص قرار است در فصل نهم «کام شیرین» ادامه داشته‌ باشد، خاطرنشان کرد: حاصل اصلاح سبک زندگی با تکیه ‌بر سبک زندگی ایرانی- ‌اسلامی توانمند شدن دختر و پسر برای انتخاب، مسلح شدن آن‌ها به ملاک‌ها و معیارهای انتخاب، آشنایی آن‌ها با مهندسی جلسات انتخاب و فرایندهای انتخاب است. آن چیزی که امروزه ما در فعالیت‌ها و کلینیک‌های بالینی می‌بینیم عمده زوج‌درمانی‌ها ریشه‌اش در انتخاب‌های معیوب و خیلی از نکاتی است که اگر در ابتدای زندگی مطرح و گوشزد می‌شد شاید فضای متفاوتی شکل می‌گرفت.

گلرخی در خصوص اینکه چه برنامه‌هایی می‌تواند با سبک زندگی غربی مقابله کند، گفت: جدای از جذابیت‌هایی که قالب‌های مختلف برنامه دارد و فکر می‌کنم برای رسانه ملی مشخص است که کدام قالب‌ها مخاطب‌پسندتر بوده و بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته، از لحاظ محتوایی شاید دو موضوع باید مورد توجه باشد؛ یکی اینکه بخش‌هایی از سبک زندگی رایج مردم کشورمان که آسیب‌دیده و معیوب است در برنامه‌ها شناسایی و بررسی شود. شناسایی مبادی ورودی سبک زندگی غربی که این آسیب‌ها از طریق آن وارد زندگی‌ها شده هم تا حدودی به مخاطب آگاهی بخشیده و می‌تواند او را مصون کند.

وی ادامه داد: مخاطب زمانی که متوجه می‌شود یک سریال آسیب دارد احتمال اینکه آن سریال یا آن منبع رسانه‌ای را دنبال نکند زیاد خواهد بود. حداقلش این است که او به آسیبی که می‌بیند واقف است و احتمال اینکه حتی در مسیر آسیب‌دیدن، یک جایی کار متوقف ‌شود و آسیب‌دیدن عمیق‌تر نشود، وجود دارد. این‌ها نکاتی است که هدف‌گذاری‌اش به احیای سبک زندگی ایرانی – اسلامی ختم می‌شود.

روان‌شناس برنامه «کام شیرین» با اشاره به اینکه هم‌اکنون برخی نیازها و نگرانی‌های رایج است که نیاز به آگاهی‌بخشی بهنگام دارد و متأسفانه متناسب با آن، برنامه اثرگذاری ساخته نشده‌است، عنوان کرد: به عنوان‌مثال، ریشه طلاق‌های زیر شش ماه تا یک سال در انتخاب‌های معیوب طرفین است یا یک نگرانی رایج خانواده‌ها نحوه حضور فرزندانشان در فضای مجازی و آسیب‌های ناشی از آن است و ارتقای سواد رسانه‌ای یک امر ضروری به شمار می‌رود.

گلرخی ادامه داد: در مباحثی چون اشتغال نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات ما فقدان فرهنگ اشتغال در کشور است که باعث شده از یک سو آمار بیکاری بالایی داشته‌ باشیم و از سوی دیگر 700 هزار فرصت شغلی معطل مانده که کسی حاضر نیست در آن‌ها کار کند. این‌ها همه به فرهنگ شغلی بازمی‌گردد و جا دارد برنامه‌هایی در تلویزیون با این موضوع و مبتنی بر سه رکن دانش، مهارت و فرهنگ شغلی تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در این حیطه‌ها نیازمند مطالعات علمی و بررسی‌های تخصصی کارشناسانه است، تصریح‌ کرد: مباحثی وجود دارد که جامعه در قبال آن‌ها دچار ابهام است و تنها جایی هم که می‌تواند این ابهام را رفع کند رسانه است. پیشنهادم این است که در دوره تحولی رسانه ملی، نیازسنجی‌ها به‌روزرسانی شوند و نیاز کنونی جامعه را هدف بگیرند.

روان‌شناس برنامه «کام شیرین» تأکید کرد: همچنین نیازمند هم‌افزایی بیش‌تر در شبکه‌های مختلف برای پیگیری موضوعات مرتبط هستیم تا عموم مردم در سطوح مختلف، هر کانالی را که انتخاب می‌کنند احساس کنند نوعی یکپارچگی و وحدت میان مجموعه تولیدات وجود دارد.

گلرخی اضافه کرد: باید نیازهای جامعه به صورت جدی مورد توجه رسانه قرار بگیرد. امیدواریم رسانه ملی در دوره تحولی‌اش رویکرد حل آسیب‌های فعلی را به شکل جدی‌تری دنبال کند.

 

https://www.pririb.ir/portal/newsview/84069

 

آخرین اخبار

روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها