مشاهده خبر

معرفی سه پیرغلام اهل بیت و برپایی روضه‌های خانگی آنان در مستند «خانه‌های نورانی»

مستند «خانه‌های نورانی» با محوریت معرفی پیرغلامان اهل بیت و برپایی روضه‌های خانگی با قدمت و سابقه طولانی توسط آنان، از چهارشنبه 22 شهریور روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه دو سیما؛ این مستند با هدف تبلیغ و ترویج روضه‌داری‌های سنتی ایران، به سراغ منازل پیرغلامانی همچون «میرزا اسماعیل اربابی»، «میرزا ابوالقاسم عطار» و «حسین آقاجانی بیگ» رفته تا روایتگر برگزاری روضه‌های خانگی در منازل این پیرغلامان باشد.

روضه «میرزا اسماعیل اربابی» روایتی از برگزاری روضه‌های خانگی در خانه میرزا اسماعیل است؛ خانه‌ای که حدود 80 سال است چراغش روشن مانده و بعد از وفات میرزا اسماعیل، به حسینیه‌ای برای عزاداری عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) تبدیل شده است. در این مستند با علی آقا فرزند آقای اربابی، شیخ حسین انصاریان که بخشی از روزگار جوانی‌اش را در خانه اربابی سپری کرده، مهدی آصفی دوست میرزا اسماعیل و عضو ثابت جلسات روضه‌خوانی، ماشاءالله عابدی از اعضای هیئت امنای حسینیه اربابی و سیدمحمد سادات شیرازی بانی حسینیه سادات شیرازی و مهمان همیشه روضه‌های میرزا اسماعیل گفت‌وگو می‌شود. کارگردان این قسمت از مستند «خانه‌های نورانی» را بابک مینایی عهده‌دار است.

روضه «میرزا ابوالقاسم عطار» به کارگردانی عباس موزون، روایتی از مرحوم میرزا ابوالقاسم عطار و روضه خانگی اوست که یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین روضه‌های خانگی در تهران به شمار می‌رود. این روضه خانگی در سوگ شهادت امام حسین(ع) در منزل میرزا عطار در حوالی بازار تهران برگزار می‌شد و بزرگان زیادی از جمله عرفا، بزرگان علمی حوزه علمیه، چهره‌های سیاسی نظیر نواب صفوی، بازاریان صاحب نام همچون مرشد چلویی، مرحوم دولابی و... در آن حضور پیدا می‌کردند. این مراسم بیش از 100 سال سابقه دارد و هم‌اکنون پس از فوت میرزا عطار توسط فرزندان و نوادگان او برگزار می‌شود.

روضه «حسین آقاجانی بیگ» از دیگر قسمتهای این مستند به کارگردانی امین لطفی است. هیأت آقاجانی بیگ یکی از قدیمی‌ترین هیأت‌های همدان است که سابقه فعالیت آن به بیش از 200 سال پیش باز می‌گردد. آقاجانی بیگ محله‌ای است كه بیش از هفتاد سال ‌اجرای تعزیه را پشت سر گذاشته و افرادی همچون ‌حاج رضا زندی، ‌حاج رضا فرخ نیا،‌ علی آجیلی، ‌حاج صادق چارلی و علی رنگچیان، در طول دهه‌های گذشته توانسته‌اند چراغ تعزیه را در این محله روشن نگه دارند.

این مجموعه، جستجویی برای یافتن روح معنوی حاکم بر مکان‌هایی است که روضه‌خوانی اهل بیت با قدمت و سابقه طولانی در آنجا برگزار می‌شد. تأکید این مستند بر ظواهر و تاریخچه بناها نیست و وجوه عاشقانه و معنوی اماکن مد نظر است تا علاوه بر نمایش اماکن روضه‌خوانی باقدمت به معرفی پیرغلامان باصفا که سالها مشغول خدمت در آن روضه‌ها بودند بپردازد و با اطرافیان آنها هم گفت‌وگویی صورت پذیرد.

مستند «خانه‌های نورانی» به تهیه‌کنندگی محمدامین نوروزی، از چهارشنبه 22 شهریور به مدت سه شب ساعت 23 از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد.
 

آخرین اخبار

حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع)

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها