مشاهده خبر

تهیه‌کننده برنامه «خط سوم»: «خط سوم»، جسارت شکستن تابوهای زنانه را دارد

از ابتدای امسال مسائل زنان با نگاهی دقیق و کارشناسانه زیر ذره‌بین برنامه«خط سوم» قرار گرفته است. سازندگان این برنامه تلاش می‌کنند به ابعاد مختلف مسائل زنان بپردازند و از دریچه‌های مختلفی به آن بنگرند. بازنمایی سیمای زن ایرانی و تلاش برای نمایش جایگاه واقعی‌اش به عنوان اهداف«خط سوم» قابل ذکر است تا جایی که می‌خواهد به سکوی مطالبه‌گری حوزه زنان و خانواده تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یزدان ملک‌آبادی، تهیه‌کننده برنامه «خط سوم» شبکه دو سیما در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی صدا و سیما با بیان اینکه پخش این برنامه از بهار سال 1402 آغاز شده، تصریح‌ کرد: 24 قسمت ابتدایی به‌صورت تولیدی در حوزه زنان و خانواده روی آنتن رفت و از قسمت بیست و پنجم به‌صورت زنده پخش شد.

وی افزود: محورهای موضوعی مختلفی از مسئولیت اجتماعی گرفته تا حیا و عفاف را در مد نظر داشتیم و به مسائل زنان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداختیم. وی با اشاره به اینکه سحر دانشور، سردبیر و کارشناس مجری برنامه است، گفت: فصل اول برنامه چندی پیش به اتمام رسید و فصل دوم نیز از اوایل مهر به روی آنتن رفته‌است.

تلاش برای رسیدن به یک دائرةالمعارف محتوایی در حوزه زنان و خانواده

تهیه‌کننده برنامه«خط سوم» با تأکید بر اینکه بنا داریم در حوزه زنان و خانواده به یک دایرةالمعارف محتوایی برسیم، عنوان کرد: در این سال‌ها به بسیاری از مسائل مهم و جدی که زنان در کشور ما دارند پرداخته نشده و به ‌بیان‌ دیگر گویی به این نقاط نوری تابانده نشده‌ است. یکی از رسالت‌های برنامه توجه به همین مسائل و نقاط تاریک‌مانده است.  ملک‌آبادی ادامه داد: به‌ عنوان‌ مثال به موضوع کنشگری زنان در جامعه و زیست اجتماعی آن‌ها به علت نگاه سنتی قالب، کم‌تر ورود شده و  بعضاً بازنمایی درستی صورت نگرفته‌است.

رسالت «خط سوم» این است که ضمن نشان دادن جایگاه زن در کشور اعلام کند که زن خانه‌دار یک رسالت اجتماعی دارد و او به‌ نوعی شاغل است و شغل او از مشاغل مهم کشور است. وی اضافه کرد: در واقع نگاهمان به زن، سنتی نیست که بر مبنای آن بخواهیم بگوییم حتماً زن باید خانه‌دار باشد. البته از آن‌سو، نگاه فمینیستی هم نداریم، بلکه نگاه ما نگاه جریان سومی است که حضرت آقا فرمودند و بر اساس آن ما باید به الگویی سوم برای زن برسیم. عنوان برنامه یعنی «خط سوم» نیز برگرفته از همین رویکرد است. ما قائل به جریان زن کنشگر اجتماعی و پایبند به خانواده هستیم.

تهیه‌کننده برنامه «خط سوم» با اشاره به اینکه فکر اولیه برنامه از سوی گروه خانواده شبکه دو مطرح و به سفارش آن‌ها ساخته شد، گفت: پرداختن به «زن و خانواده» از رسالت‌های گروه خانواده شبکه دو سیما بوده‌ است و به حوادث اخیر مربوط نیست.

زنان، ستون محکم خیمه انقلاب

ملک‌آبادی تأکید کرد که باید به مسائل زنان به‌ عنوان یک مسئله حساس و یک ستون جدی و محکم خیمه انقلاب اسلامی‌ پرداخته‌ شود.

زنان ما نقشی جدی در جریان سازی اجتماعی دارند و لزوماً فقط کارمند و کارپرداز نیستند، بلکه جریان‌ساز هستند و این جریانات می‌تواند از روضه‌های خانگی و تربیت فرزند باشد تا سطحی که رئیس انجمن کارگران کشور یک خانم است و جایگاهی کاملاً مردانه را اداره می‌کند. پس این نقش‌ها نقش‌هایی مؤثر، جدی و اساسی هستند. وی با بیان اینکه با توجه به اینکه برنامه ما گفتمانی است در فصل اول مخاطب خوبی داشتیم گفت: لازم است دو سه فصل از این برنامه پخش شود تا به قوام و ثبات برسد و به سکویی برای مطالبات زنان تبدیل شود. ما آینده را این‌گونه می‌بینیم که برنامه ما سکویی برای مطالبات زنان باشد.

خط سوم، سکوی مطالبه‌گری حوزه زنان و خانواده

تهیه‌کننده برنامه «خط سوم» افزود: ما در پی مخاطب عام زنان هستیم و بسته به موضوع، مخاطب ما مشخص می‌شود. این عرصه جدیدی است که رسانه ملی تاکنون کم‌تر به آن پرداخته است و نگاه ما به حوزه زنان عمیق‌تر است و  همان‌طور که گفته شد به سکوی مطالبه‌گری حوزه زنان و خانواده تبدیل خواهد شد و معتقدیم با یک نگاه بلندمدت، برنامه «خط سوم» به برنامه‌ای مورد اعتماد برای مردم بدل می‌شود.

بازنمایی جایگاه واقعی زن ایرانی

ملک‌آبادی درباره جایگاه زن در رسانه ملی گفت: نیاز به ساخت چنین برنامه‌هایی در حوزه زنان همچنان وجود دارد. حوزه زنان به‌ عنوان نیمی از بدنه جامعه که تحصیل‌کرده و کنشگر هستند حتماً باید مورد توجه باشد. اگر به نقاط تاریکی از این حوزه که نقش‌آفرین هستند نور تابانده شود جایگاه واقعی زن ایرانی نمایانگر می‌شود. 

وی اضافه کرد: «خط سوم» جایگاه زن ایرانی در انقلاب اسلامی، اتفاقات اجتماعی، دانشگاهی و اندیشکده‌ای را نشان می‌دهد. پرداختن به توفیقات زنان می‌تواند امیدی به جامعه تزریق و برای دختران جوان الگوسازی کند. ما بانوان موفق تحصیل‌کرده و کنشگری داریم که مادرند. مثلاً در برنامه ما خانم دکتری بوده که چهار بچه داشته‌ است یا خانم دکتری که فرزند معلول داشت و در ارتباط با خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند صحبت کرد. او یک الگوست که به جایگاه معاون وزیری رسیده‌ است و با اینکه دختر معلول دارد او را با خود همه‌ جا می‌برد و نقش مادری هم دارد. این خانم می‌تواند الگویی درجه ‌یک برای مرد و زن ما باشد که در سخت‌ترین شرایط نتیجه‌بخش‌ترین زندگی را داشته‌ است. 

تهیه‌کننده برنامه «خط سوم» به ساخت بخش‌های متنوع در برنامه به‌ منظور پرهیز از شعارزدگی و تکراری شدن این برنامه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، مجری ما، فقط مجری نیست، بلکه کارشناس است و وقتی با مهمان‌ها وارد گفت‌وگو می‌شود خودش صاحب‌نظر است و خط نگهدار نیست. موضوعاتی که در برنامه انتخاب می‌کنیم تماماً بدیهی است مثلاً ما به مسائل عوام‌گرایانه که کف اجتماع است، نپرداخته‌ایم، یا اگر به مسئله حجاب ورود کرده‌ایم از نگاه عفیفانه بودن این ماجرا بوده‌ است. همچنین اگر به مسئله فرهنگ و سینما پرداخته‌ایم آمده‌ایم سریال «روزی روزگاری» و نقش زنان را در آن پررنگ کرده‌ایم.

ممیزی نداشته‌ایم

ملک‌آبادی با اشاره به اینکه ما اصلاً ممیزی نداشته‌ایم و مطالب جدی خود را گفته‌ایم و در برنامه‌های پیش رو هم این اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: در حوزه محتوا دچار ممیزی نشده‌ایم و شبکه با ما همراهی کرده‌ است که شاید در قالب رویکرد تحولی جدید سازمان هم بگنجد. «خط سوم» جسارت لازم را برای شکستن تابوهای زنانه دارد و ما با همین هدف برنامه را پیش می‌بریم.

تهیه‌کننده برنامه «خط سوم» تصریح کرد: البته جسارت همیشه مقابل دولت بودن نیست، بلکه مقابل نحوه نگرش و زیست هم هست. در جایی که لازم باشد با تیغ جدی نقد پیش می‌رویم. بعضی جاها نقد نیست، گفتن محاسن است و انداختن نور در تاریکی‌هایی است که به دلایل مختلف بیان نشده‌ است مثلاً تشکیلاتی داریم به اسم تشکیلات مادرانه و چند هزار نفر در آن فعال هستند و کسی نمی‌داند که تشکیلات زنانه خودجوش غیردولتی چه جریان‌سازی جدی فرهنگی در جامعه و خانواده ایجاد می‌کند. برنامه ما فقط نقد یا مچ‌گیری نیست، بلکه در خیلی از موارد باید محاسن گفته شود.

ملک‌آبادی در خاتمه اضافه کرد: امید ما این است که بتوانیم جایگاه واقعی زنان کشورمان را به مردان و زنان کشور نشان دهیم و این نگاهی که تا به الآن درباره زنان وجود داشته‌است تغییر یابد و زنان کشور که در تمام مناسبات 200 ساله اخیر نقش‌آفرینی کرده‌اند به‌ صورت صحیح و درست بازنمایی شوند.

 

https://www.pririb.ir/portal/newsview/85552

 

آخرین اخبار

حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع)

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها