مشاهده خبر

توجه به مخاطب با محتوای سالم و سرورانگیز مثل «سید خندان»

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون درباره برنامه «سید خندان» اینگونه نوشت:

تلویزیون تعاریفی بنیادین به عنوان یک رسانه امروزی دارد و تنّوع و تکثّر شبکه‌هایش در هر کشوری نشان می‌دهد که برای گروههای متفاوت اجتماع، می‌تواند برنامه داشته باشد. کمتر شبکه در جهان وجود دارد که طیف بسیاری از مخاطب را درگیر کند مگر آنکه در حوزه محلی یا بومی باشد و طیف فعالیت رسانه‌هایش، علاوه بر ویژگی‌های ساختاری رسانه، متکی به ویژگی‌های بومی باشد. برای همین قضاوت با معیار استاندارد یا معیاری ظاهری و روزمره، کامل نیست. در ایران خودمان، تعدّد شبکه‌های اصطلاحاً سراسری و همچنین شبکه‌های استانی را داریم. هر کدام از اینها نیز با بنیانی تعریف شده مستقر شده‌اند و امکان انتخاب به بیننده داده شده تا برنامه‌های خود را یافته و آن را تماشا کند. کسی هم نگفته یا نمی‌تواند ادعا کند که برخلاف استانداردهای آغازین تلویزیون در جهان، صد در صد جریان‌سازی و سوگیری دادن به مخاطب، صرفاً از دریچه تلویزیون رخ می‌دهد. حتی در جامعه خودمان که به ظاهر ساختار صدا و سیما، منحصر و حاکمیتی است، چنین ادعایی به تمامه، گزاف است. این روزها تلویزیون ما می‌کوشد با استفاده از توسعه نفوذ آن در سطوح گوناگون اجتماعی، اعم از شهرها و روستاها و حتی در میان اجتماعات متحرک چون عشایر، برنامه‌های خاص و گاه عام بسازد، این نیز طبیعی است. دنیای امروز در حال گذر و تجربه بسیاری از رفتارهای رسانه‌ای و درگیر سازنده مخاطب است. از برکت تحولات فناورانه نیز، دسترسی به برنامه‌ها، برای همگان میسّر است که با تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌توان انتظار داشت، مخاطبان با آگاهی کامل به دیدن برنامه‌ها بنشینند اما از این مقدمه نسبتاً مطول و بنیادین عبور کنیم تا به نکته اصلی، یعنی خنده، برسیم.

«خنده» را می‌توان بر لبان همه افراد دید، از تبسم در هنگام دیدن یکدیگر تا حداکثر تلاش برای نقل نکات خنده‌دار و شادی‌آور. بنابراین توجه به خنده و خنداندن و سرور، یکی از بدیهیات زندگی است. تأکیدات دینی نیز بر مثبت انگاشتن همه مردمان، تا پیش از بروز هرگونه رفتاری، مستقر است. بنابراین می‌توان با دیدن هر فردی، شاد هم بود؛ یعنی بدون قضاوت آغازین. توجه برنامه‌سازان به این رفتار انسانی، توجهی طبیعی است.

تلویزیون ما در سال‌های گوناگون به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خنده را در الگوها و ساختارهای متعدد مورد توجه قرار داده و بسیاری از برنامه‌ها را می‌توان ردیف کرد که اصطلاحاً، شاد یا طنازانه‌اند. چه مجموعه‌های داستانی و چه به زبان امروزی talk showهای بسیار. الگوهای موفق نیز همیشه امکان استمرار داشته‌اند.

ما در داستانی‌ها، نمونه‌های متأخری چون «پایتخت» با شش سری ساخت را داریم یا «نون خ» که به فصل پنجم نزدیک می‌شود. در الگوهای دیگر متأخر، «خندوانه» را داشتیم و مشابه آن را شاید بتوان برنامه نوظهور «سیدخندان» که به فصل دوم آن، نزدیک شده‌ایم. کاری ندارم که برنامه‌سازان، هر کدام برنامه خود را برتر می‌انگارند، طبیعی است. به این هم کاری ندارم که در قیاس با یکدیگر، ممکن است تشابهاتی باشد، که هست و نباید به اینها توجه داشت؛ که در نکته‌ای بنیادین باید گفت همه این برنامه‌ها، مخاطب مشابه دارند، همان انسان با ویژگی اجتماعی بودن که در الگوی ما، بسیار بر واژه خانودگی آن، توجه داریم. برای همین ساخت برنامه‌ای که بتواند ساعاتی پس از لحظات فعالیت سالم برای تأمین معاش یا کسب علم و تحصیل، شبانگاه در کنار خانواده، آرامش و شادی داشت یا نکات تلنگرآمیزی برای کاربرد در ساعات بعدی زندگی به دست آورد، اصلی بدیهی است. واژه مصطلحی داریم که رسانه ملی ما را دانشگاه می‌انگارد. بر این مبنا، طراحی یا انتقال محتوا به مخاطب، باید واجد خصوصیات دانشگاهی باشد. یعنی هر آنچه طراحی می‌شود، باید بر محوری روشن باشد و از تنوع و پراکندگی بسیار دور باشد. شاید ساده‌تر آن است که همانند ویژگی اسلامی مرکزمحور باشد مانند کعبه به دور آن محور مرکزی باشیم، محتوای نهایی یا برایند نهایی ما را به آن مرکزیت یعنی فطرت الهی متمرکز دارد و از لغو و بیهوده گویی و آشفتگی، پرهیز شود.

برنامه «سیدخندان» بیشترین تلاش را برای تنوع آیتمی کرده است و مبتنی بر تجربه فصل نخست، وارد دومین فصل می‌شود. بازتاب‌های بسیاری دریافت کرده و نقدهای متنوع، دیدگاههای مثبت و منفی هم به همراه داشته است. کاری به بازخوردها ندارم، اما ضروری است از هر حاشیه‌ای پرهیز شود. نه در آیتم‌ها، نکته‌ای نادیده گرفته شود و نه تعدّد بسیاری ایجاد شود که بعد از دیدن هر قسمت، بیننده نتواند محور یکسان فطری بیابد. مجری تجربه پس داده فصل نخست نیز، فراتر از بازخوردهای بیرونی که بخشی به رفتار شخصی خودش و بخشی به نگرش های او برمی‌گردد، در این فصل حتماً تأکید بسیاری بر بهتر کردن برنامه خواهد داشت. نباید از خیلی از بازخوردها برآشفته شود و البته نباید هم بی‌خیال باشد. عملکرد او در برنامه‌هایی چون «پاورقی»، قطعاً بر قضاوت اجرای او در «سیدخندان» تأثیر می‌گذارد اما این قضاوت باید بر این محور ارزیابی شود که مخاطب این دو برنامه متفاوت هستند، ضمناً شبکه دو نیز ادعای عام مانند شبکه سه نداشته و ندارد و این برنامه نیز در اندازه خودش، مخاطب خواهد داشت و برداشت اینکه فصل نخست 5 درصد بیننده در نظرسنجی کسب کرده و فلان برنامه شبکه سه بالای 50 یا 60 درصد، قضاوت بی‌مبنایی است.

مخاطب امروزی نه در انحصار سیماست، نه در انحصار یک شبکه. او همزمان با بهره‌مندی از تلویزیون، با ابزار و مجاری گوناگون به دریافت نکات مورد نظر می‌پردازد حتی 5 درصد مخاطب هم، قطعاً اعدادی چند میلیون مخاطبی را می‌تواند نمایندگی کند و چنین تعداد مخاطبی در وانفسای ادعای شبکه‌های مجازی که به ندرت عضو یا فالورشان، به چندصدهزار یا یک میلیون می‌رسد، بسیار خوب است. امید که فصل دوم «سیدخندان» همان محور مرکزی متمرکز نگاه داشتن مخاطب با محتوای سالم و سرورانگیز، بر مبنای فطرت الهی انسان را بروز دهد.

«سید خندان» کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد و اجرای محمدرضا شهبازی است که به زودی روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

 

آخرین اخبار

«پولشویی» در مدار بسته امشب حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها