مشاهده خبر

شنیدن صدای قهقهه مخاطب لازمه حرفه استندآپ کمدی است

میمندیان گفت: استندآپ کمدین باید بتواند نهایت خنده را از مخاطبی که طنز را می‌شنود، دریافت کند؛ به گونه‌ای که صدای قهقهه مخاطب را بشنود و او را وادار کند که تشویقش کند.

به گزارش روابط عمومی شبکه دو سیما، محمدامین میمندیان استندآپ کمدین و عضو تحریریه برنامه «سید خندان» درباره ریزه‌کاری‌هایی که باید یک کمدین مقابل تماشاچی رعایت کند، گفت: استندآپ در کار طنز کار سختی است. به نظرم بالاترین شاخه طنز، استندآپ است. چون شما باید بتوانید نهایت خنده را از مخاطبی که طنز را می‌شنود، دریافت کنید؛ به گونه‌ای که صدای قهقهه مخاطب را بشنوی و او را وادار کنی، که تشویقت کند.

میمندیان در پاسخ به این سؤال پس قهقهه مخاطب جزو الزامات کمدین است؟ بیان کرد: بله. فقط لبخند مخاطب کفایت نمی‌کند. باید آنقدر ضربات و کلمات طنزی که آخر جمله بکار می‌بری، سطح بامزگی‌اش بالا باشد، که تماشاچی نتواند جلوی خنده خود را بگیرد. از طرفی، وقتی به مخاطب می‌گوییم فلانی برای استندآپ آمده، مخاطب گارد می‌گیرد. او با خودش می‌گوید فلانی آمده مرا بخنداند و من هم نمی‌خواهم بخندم، ببینم می‌خواهد چکار کند! این عوامل کار استندآپ کمدی را سخت می‌کند. در مقابل در طنز عادی کسی به مخاطب نگفته که من می‌خواهم تو را بخندانم. اما در استندآپ باید مخاطب را غافلگیر کنی، تا از شدت غافلگیری خنده‌اش بگیرد و تو را تشویق کند.

این کمدین افزود: کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید طنز را بشناسد. پیشنهادم به این دسته از علاقه‌مندان این است که در طنز مطبوعاتی شرکت کنند. آن‌ها باید یاد بگیرند، چگونه متن طنز نوشته می‌شود و کسانی که از این مسیر پیش می‌روند، نسبت به بقیه علاقه‌مندان به استندآپ کمدی جلوتر هستند. یعنی ابتدا باید بدانند چگونه می‌توان با فلان موضوع شوخی کرد و بعد چه شوخی ضرباهنگ و بزرگنمایی مشخصی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که اکثر علاقه‌مندان به این حوزه تصوّر می‌کنند همین که در بداهه‌گویی مسلط‌ هستند و خانواده و دوستان را به خندیدن وادار می‌کنند، در حوزه استندآپ کمدی دستی بر آتش دارند، توضیح داد: بله. خیلی از افراد می‌گویند ما جمع‌های خانوادگی را دستمان می‌گیریم و همه با شوخی‌های ما می‌خندند. اما نکته اینجاست که در جمع‌های خانوادگی آن گاردِ همیشگی وجود ندارد. بیشتر مواقع شوخی‌هایی که در جمع‌های خانوادگی خنده‌دار است، در جمع‌های عمومی خنده‌دار نیست. چون آن شوخی در موقعیت شخصی خنده‌دار بوده است.

این بازیگر با بیان اینکه باید در استندآپ کمدی طنزی را بیان کرد، که برای همه بامزه باشد و همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: در استندآپ‌هایی که چند ساله در تلویزیون باب شده، بیشتر به سراغ شوخی‌های خانوادگی می‌روند. من از یک جایی با این شوخی‌ها مشکل دارم، که وارد فضای توهین‌آمیز و بی‌ادبانه می‌شود. اینکه من نوعی در جمع پدر و مادرم را آدمِ احمق نشان بدهم، تا بقیه بخندند، شوخی‌ قشنگی نیست و نباید به مقام پدر و مادر توهین کرد.

به گفته میمندیان، فضاهای استندآپی که در مراسمات، دانشگاه‌ها و کافه‌ها برگزار می‌شود، شوخی‌های جنسی به کار می‌رود. خنداندن با این نوع شوخی‌ها خیلی راحت است و کمدین لازم نیست کاری انجام دهد. از آنجایی که نسبت به مسائل جنسی گارد وجود دارد، با تابوشکنی مخاطب را می‌خندانند. در حالی که اصلی‌ترین کار کمدین شوخی با یک موضوع معمولی است.

گفتنی است با توجه به استقبال مخاطبان از بخش استندآپ کمدیِ فصل اول «سید خندان»، تصمیم بر این گرفته شد تا در فصل دوم هم از ظرفیت آن در برنامه استفاده شود.

«سید خندان» پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 22:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

 

آخرین اخبار

حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع)

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها