مشاهده خبر

نگاهی به آمار تازه تلوبیون: «پاورقی‌»‌ میلیونی شد

شاید روزهای ابتدایی پخش، کسی فکرش را نمی‌کرد یک برنامه جمع‌وجور با زمانی کوتاه، در هر قسمت بتواند مخاطبان را چنان با خود همراه کند که امروز نامش به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ملی و شبکه دو در تلوبیون مطرح شود. البته فقط این آمار نیست، بلکه وقتی پیامک‌های ارسالی به سامانه 162 را به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم، باز هم به نام این برنامه در میان اظهارنظرهای مخاطبان می‌رسیم که اغلب با دید مثبت درباره آن نظر داده‌اند.

درگزارش پیش رو به آمار تازه تلوبیون درباره تعدادی از برنامه‌های سیما نگاهی انداختیم و همچنین دلایل موفقیت «پاورقی» را بررسی کردیم. به تازگی خبر آمده‌ است که برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی، در تلوبیون از مرز شش میلیون بازدید عبور کرد. بر اساس آمار بازدید تلوبیون از اول آبان امسال‌ بعد از سریال‌هایی که معمولاً مخاطب بیشتری دارند، «پاورقی» با میانگین مخاطب بیش از 10 هزار بازدید برای هر قسمت کامل برنامه، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ ملی و این شبکه است.

 

تکمله‌هایی به متن

«اسم برنامه پاورقی نشان‌دهنده تکمله‌هایی است که دارد به متن اخبار زده می‌شود. یعنی گویی متنخبرها و اتفاقات یک چیز دیگری است و ما در پاورقی داریم اشارات تکمیلی و توضیحاتی درباره این اتفاقات و ماجراها می‌دهیم که آنها را گویا و واضح‌تر می‌کند. می‌خواهیم اخباری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است، به رخ بکشیم و عیان کنیم.» این توضیحاتی است که محمدرضا شهبازی، مجری به جام‌جم درباره انتخاب نام برنامه گفته بود. در واقع این برنامه سعی دارد نگاهی سریع اما عمیق به برخی اخبار روز داشته باشد و دریچه‌ای تازه به روی مخاطبان خود بگشاید. البته در این مسیر و به علت پافشاری گروه بر دیدگاه‌شان، گاهی دچار انتقادهای مخالفان هم شده‌اند. برای مثال با کشیده شدن پای حاشیه‌ها به برنامه پاورقی، مخاطبان بیشتر از قبل به این باور رسیدند عوامل پاورقی محکم پای اعتقادات‌شان ایستاده‌اند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه ایستادگی بر باورها در خلق محتوا و همچنین سادگی فرم و ریتم تند آن در ساختار است که البته با نگاه حرفه‌ای محتوا و ساختار درخور آن، از هم منفک نیست. در این خصوص پیشتر محمدرضا شهبازی، مجری و از نویسندگان برنامه به جام‌ جم بیان کرده بود: یکی از دلایل سادگی، ژورنالیستی بودن کار است. نمی‌خواستیم خیلی پیچیدگی‌های فرمی، نمایشی و... داشته باشیم. می‌خواهیم ساده حرف بزنیم. در نظر داشتیم کارمان بیشتر به طنز مطبوعاتی نزدیک باشد تا طنز تلویزیونی و نمایشی. فکر می‌کنم صراحتی که داریم باید هم در سوژه و هم در لحن و اجرا وجود داشته‌ باشد. به همین دلیل جای پیچیدگی‌های عجیب و غریب که تولید را سخت و زمانبر و فهم محتوا را برای عموم مخاطبان دشوار می‌کند، در این برنامه نیست. لازم است این برنامه از همه نظر حتی از لحاظ تولید چابک باشد تا خیلی راحت توسط مخاطبان فهمیده شود. وی ادامه داد: خیلی به‌ دنبال طولانی‌ شدن برنامه نیستیم. زمان ایده‌آل‌مان برای هر برنامه حداکثر 15 دقیقه است. برای همین مجبوریم خیلی از سوژه‌ها را کنار بگذاریم و به آنهایی بپردازیم که از لحاظ مختلف‌ اولویت دارند.
     
تبیین به زبان تازه

وجه دیگری از این برنامه، سوژه‌های به روز آن است که اغلب با نگاه طنازانه به آن پرداخته می‌شود. در این بخش نویسندگانی همچون محمدامین میمندیان با رصد فضای مجازی و همچنین یافتن سوژه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دل مرزهای کشور و همچنین فضای بین‌الملل رویکردی تازه را برای طرح موضوع انتخاب می‌‎کنند. رویکردی که معمولاً از زاویه تبیین و با زبانی تازه با مخاطبان همراه می‌‎شود. این نویسنده به جام‌ جم می‌گوید: برای بیان مباحث تبیینی در تلویزیون اولین نکته‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، این است که دو تا صندلی بگذارند، با حضور یک کارشناس و مجری گفت‌وگویی را جلو ببرند. برای مخاطبانی که عادت کردند آیتم‌های کوتاه ببینند این‌ که در تلویزیون یکی دو ساعت تحلیل را تماشا کنند چندان خوشایند نیست. باید سراغ کارهای جدیدتر برویم و با شکل و شمایل تازه‌تر حرفی را که می‌خواهیم بیان کنیم، به مخاطبان بزنیم.

میمندیان همچنین درباره دیگر علل موفقیت این برنامه عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های برنامه پاورقی و از علل موفقیتش این است که تکلیف آن با خود روشن است. این برنامه مشخصاً می‌‎گوید طرفدار جمهوری اسلامی هستم. این را خیلی رک بیان می‌کند. البته زبان طنز را برگزیده است که برای مخاطبان جذاب باشد و زهر برخی حرف‌ها را بگیرد و مدل تحلیل‌ها را عامیانه‌ و ساده‌تر کند. با عنایت به مواد اشاره شده می‌توان دلایل دیده ‌شدن این برنامه و کثرت بینندگان آن را به روشنی دریافت. تا جایی که افرادی که موفق نشدند این اثر را از تلویزیون ببینند، به تماشای آن از تلوبیون نشستند و این آمار را به شش میلیون بازدید رساندند. این برنامه به نیاز مخاطبانی که با سبک‌های تازه برنامه‌سازی مانوس هستند، پاسخ می‌دهد و سعی دارد دیدگاه خود را صریح و موجز بیان کند.

مافیاهای خودمونی

طبق آمار تازه تلوبیون، سریال «محرمانه» شبکه سه با میانگین بیش از 60 هزار بازدید، پربازدیدترین برنامه در حوزه سریال بوده و برنامه‌های «شهروند و مافیا» با میانگین بازدید بیش از 2500 مورد و «خودمونی» با میانگین بازدید بیش از 1500 مورد در هر قسمت برنامه در جایگاه‌های بعد از پاورقی قرار دارند.

 

آمارها سخن می‌گویند:

پاورقی ..................... 10 هزار بازدید در هر قسمت

شهروند و مافیا ............ 2500 بازدید در هر قسمت

خودمونی ..................  1500 بازدید در هر قسمت

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/214204

 

آخرین اخبار

گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها