مشاهده خبر

نگاهی به آمار تازه تلوبیون: «پاورقی‌»‌ میلیونی شد

شاید روزهای ابتدایی پخش، کسی فکرش را نمی‌کرد یک برنامه جمع‌وجور با زمانی کوتاه، در هر قسمت بتواند مخاطبان را چنان با خود همراه کند که امروز نامش به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ملی و شبکه دو در تلوبیون مطرح شود. البته فقط این آمار نیست، بلکه وقتی پیامک‌های ارسالی به سامانه 162 را به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم، باز هم به نام این برنامه در میان اظهارنظرهای مخاطبان می‌رسیم که اغلب با دید مثبت درباره آن نظر داده‌اند.

درگزارش پیش رو به آمار تازه تلوبیون درباره تعدادی از برنامه‌های سیما نگاهی انداختیم و همچنین دلایل موفقیت «پاورقی» را بررسی کردیم. به تازگی خبر آمده‌ است که برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی، در تلوبیون از مرز شش میلیون بازدید عبور کرد. بر اساس آمار بازدید تلوبیون از اول آبان امسال‌ بعد از سریال‌هایی که معمولاً مخاطب بیشتری دارند، «پاورقی» با میانگین مخاطب بیش از 10 هزار بازدید برای هر قسمت کامل برنامه، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ ملی و این شبکه است.

 

تکمله‌هایی به متن

«اسم برنامه پاورقی نشان‌دهنده تکمله‌هایی است که دارد به متن اخبار زده می‌شود. یعنی گویی متنخبرها و اتفاقات یک چیز دیگری است و ما در پاورقی داریم اشارات تکمیلی و توضیحاتی درباره این اتفاقات و ماجراها می‌دهیم که آنها را گویا و واضح‌تر می‌کند. می‌خواهیم اخباری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است، به رخ بکشیم و عیان کنیم.» این توضیحاتی است که محمدرضا شهبازی، مجری به جام‌جم درباره انتخاب نام برنامه گفته بود. در واقع این برنامه سعی دارد نگاهی سریع اما عمیق به برخی اخبار روز داشته باشد و دریچه‌ای تازه به روی مخاطبان خود بگشاید. البته در این مسیر و به علت پافشاری گروه بر دیدگاه‌شان، گاهی دچار انتقادهای مخالفان هم شده‌اند. برای مثال با کشیده شدن پای حاشیه‌ها به برنامه پاورقی، مخاطبان بیشتر از قبل به این باور رسیدند عوامل پاورقی محکم پای اعتقادات‌شان ایستاده‌اند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه ایستادگی بر باورها در خلق محتوا و همچنین سادگی فرم و ریتم تند آن در ساختار است که البته با نگاه حرفه‌ای محتوا و ساختار درخور آن، از هم منفک نیست. در این خصوص پیشتر محمدرضا شهبازی، مجری و از نویسندگان برنامه به جام‌ جم بیان کرده بود: یکی از دلایل سادگی، ژورنالیستی بودن کار است. نمی‌خواستیم خیلی پیچیدگی‌های فرمی، نمایشی و... داشته باشیم. می‌خواهیم ساده حرف بزنیم. در نظر داشتیم کارمان بیشتر به طنز مطبوعاتی نزدیک باشد تا طنز تلویزیونی و نمایشی. فکر می‌کنم صراحتی که داریم باید هم در سوژه و هم در لحن و اجرا وجود داشته‌ باشد. به همین دلیل جای پیچیدگی‌های عجیب و غریب که تولید را سخت و زمانبر و فهم محتوا را برای عموم مخاطبان دشوار می‌کند، در این برنامه نیست. لازم است این برنامه از همه نظر حتی از لحاظ تولید چابک باشد تا خیلی راحت توسط مخاطبان فهمیده شود. وی ادامه داد: خیلی به‌ دنبال طولانی‌ شدن برنامه نیستیم. زمان ایده‌آل‌مان برای هر برنامه حداکثر 15 دقیقه است. برای همین مجبوریم خیلی از سوژه‌ها را کنار بگذاریم و به آنهایی بپردازیم که از لحاظ مختلف‌ اولویت دارند.
     
تبیین به زبان تازه

وجه دیگری از این برنامه، سوژه‌های به روز آن است که اغلب با نگاه طنازانه به آن پرداخته می‌شود. در این بخش نویسندگانی همچون محمدامین میمندیان با رصد فضای مجازی و همچنین یافتن سوژه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دل مرزهای کشور و همچنین فضای بین‌الملل رویکردی تازه را برای طرح موضوع انتخاب می‌‎کنند. رویکردی که معمولاً از زاویه تبیین و با زبانی تازه با مخاطبان همراه می‌‎شود. این نویسنده به جام‌ جم می‌گوید: برای بیان مباحث تبیینی در تلویزیون اولین نکته‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، این است که دو تا صندلی بگذارند، با حضور یک کارشناس و مجری گفت‌وگویی را جلو ببرند. برای مخاطبانی که عادت کردند آیتم‌های کوتاه ببینند این‌ که در تلویزیون یکی دو ساعت تحلیل را تماشا کنند چندان خوشایند نیست. باید سراغ کارهای جدیدتر برویم و با شکل و شمایل تازه‌تر حرفی را که می‌خواهیم بیان کنیم، به مخاطبان بزنیم.

میمندیان همچنین درباره دیگر علل موفقیت این برنامه عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های برنامه پاورقی و از علل موفقیتش این است که تکلیف آن با خود روشن است. این برنامه مشخصاً می‌‎گوید طرفدار جمهوری اسلامی هستم. این را خیلی رک بیان می‌کند. البته زبان طنز را برگزیده است که برای مخاطبان جذاب باشد و زهر برخی حرف‌ها را بگیرد و مدل تحلیل‌ها را عامیانه‌ و ساده‌تر کند. با عنایت به مواد اشاره شده می‌توان دلایل دیده ‌شدن این برنامه و کثرت بینندگان آن را به روشنی دریافت. تا جایی که افرادی که موفق نشدند این اثر را از تلویزیون ببینند، به تماشای آن از تلوبیون نشستند و این آمار را به شش میلیون بازدید رساندند. این برنامه به نیاز مخاطبانی که با سبک‌های تازه برنامه‌سازی مانوس هستند، پاسخ می‌دهد و سعی دارد دیدگاه خود را صریح و موجز بیان کند.

مافیاهای خودمونی

طبق آمار تازه تلوبیون، سریال «محرمانه» شبکه سه با میانگین بیش از 60 هزار بازدید، پربازدیدترین برنامه در حوزه سریال بوده و برنامه‌های «شهروند و مافیا» با میانگین بازدید بیش از 2500 مورد و «خودمونی» با میانگین بازدید بیش از 1500 مورد در هر قسمت برنامه در جایگاه‌های بعد از پاورقی قرار دارند.

 

آمارها سخن می‌گویند:

پاورقی ..................... 10 هزار بازدید در هر قسمت

شهروند و مافیا ............ 2500 بازدید در هر قسمت

خودمونی ..................  1500 بازدید در هر قسمت

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/214204

 

آخرین اخبار

در گفتگو با مهدی طهماسبی تهیه کننده برنامه «مغناطیس»: در مسیر حضور تا ظهور با شما هستیم روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری بوم حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» آغاز فصل چهارم بخش خبری دی بی سی فارسی از شبکه دو سیما «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین(ع) خانواده خلبان «پرواز اردیبهشت» به شبکه دو می آیند سفر هزار و یک داستان با فصل دوم «سندباد» مدرسه ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» آغاز پخش فصل جدید «از مامان بگو» از شبکه دو سیما پخش مجموعه نمایشی «در کنار پروانه‌ها» از شبکه دو سیما نگاهی به مرثیه سرایی عاشورایی در «کوی محبت» شبکه دو نویسنده کتاب اربعین طوبی در «کوی محبت» شبکه دو پشت درهای بهشت با «کوی محبت» شبکه دو نخستین گفتنی های عاشورا برای تو در «کوی محبت» شبکه دو نگاهی به قاب‌های ماندگار شهادت در مجله هنری بوم روایتی دیگر از وقایع ظهر عاشورا در «کوی محبت» شبکه دو همزمان با شب تاسوعای حسینی؛ شرحی بر ایثار علمدار وفا، ساقی آب و ادب در «کوی محبت» شبکه دو شرحی بر فداکاری‌ها و ایثار سالار شهیدان، حسین بن علی (ع) در «کوی محبت» شبکه دو روایت تلاقی عشق و هنر در مستند «مضطر» قصه عشق و ایمان در «کوی محبت» شبکه دو روایتی نو از واقعه‌ای کهن در «کوی محبت» شبکه دو پخش همایش شیرخوارگان حسینی از شبکه دو مجموعه نمایشی «بزم آخر» روی آنتن شبکه دو حسین(ع)؛ از آغاز تا پرواز در «کوی محبت» شبکه دو سیده مارال بابایی به «کوی محبت» شبکه دو می آید «بوم» سیزدهم به خانه حسین(ع) می رود همرزمان حسین (ع) در «کوی محبت» شبکه دو سفر عاشقان اباعبدالله(ع) به «کوی محبت» پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طنین نوای یا حسین(ع) در شبکه دو سیما «حسینیه بهشت» در شبکه دو برپا می‌شود همزمان با آغاز ماه محرم «سفیر» به شبکه دو می آید بازپخش مناظره‌های دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری از شبکه دو سیما اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو پخش شش برنامه پایانی نامزدهای ریاست جمهوری هنر شیعی به روایت استاد «مسعود نجابتی» حضور نماینده امور بانوان دکتر قالیباف در «خط سوم» امروز حضور نماینده امور بانوان حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در «خط سوم» امروز بازپخش برنامه انتخاباتی «مهنا» از آنتن شبکه دو حضور نماینده بانوان دکتر پزشکیان در «خط سوم» امروز پخش مستندهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه دو حضور نماینده بانوان دکتر قاضی زاده هاشمی در «خط سوم» امروز حضور نماینده بانوان نامزدهای ریاست جمهوری در «خط سوم» در آستانه عید سعید غدیر خم؛ «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه دو سیما «جاده دلتنگی» از پا به ماه روی آنتن شبکه دو سیما دیداری تازه با دکتر علی شریعتی از قاب مجله هنری بوم پخش دعای عرفه از شبکه دو

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها