مشاهده خبر

تولد «ضد»؛ از حضور یک دوبلور ویژه تا پیدا کردن راه‌های جذب مخاطب

علی نیک‌جو نویسنده مجموعه مستند «ضد» درباره شکل‌گیری، ایده‌پردازی و چالش‌های ساخت این مجموعه تلویزیونی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی نیک‌جو نویسنده مجموعه مستند «ضد»، محصول مرکز مستند سوره با اشاره به هماهنگی خوب میان دست‌اندرکاران ساخت این مستند تلویزیونی، گفت: یکی از ویژگی‌های مستند «ضد» که توانسته آن را به اثری حرفه‌ای تبدیل کند، هماهنگی میان اعضای مستند است‌. هماهنگی ساخت مستند را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول بر دوش محسن کریمیان تهیه‌کننده و کارگردان مستند است. بخش دوم این هماهنگی نیز، حاصل تجربه و همکاری این تیم طی چند فصل و اپیزود‌ مختلف است. در واقع گروه تولید به این درک رسیده است که هرکس چه جایگاهی دارد و چه تعاملی باید بین بخش‌های مختلف ایجاد شود.

وی درباره نحوه رفت‌وبرگشت بین نویسنده و تیم تحقیق عنوان کرد: من به طور خاص رفت‌ و برگشتی با تیم تحقیق نداشتم. در واقع محسن کریمیان پل ارتباطی بین نویسنده و اعضای تحقیق بود. گروه تحقیق ابتدا ایده ‌اولیه و مواد خام تحقیق را در اختیار کارگردان قرار می‌دادند. پس از بررسی اولیه توسط محسن کریمیان، من و ایشان درباره ایده به نتیجه می‌رسیدیم.

این نویسنده درباره نگارش متن و منابع تحقیقاتی‌ مستند «ضد» در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد: من با برخی از موضوعات مستند در زندگی شخصی‌ تعامل و برخورد داشتم، اما برخورد اصلی و حرفه‌ای من با کار مربوط به متن تحقیقات می‌شد. در فرآیند نگارش متن، از یک جنبه به متنِ تحقیق تکیه کرده بودم و از جنبه‌ای دیگر از آثار تصویری که پیش از مستند ساخته شده بودند، به عنوان مکمل استفاده کردم. در واقع تحقیق من خطی نبود بلکه به شکل دایره‌ای از توجه به متن تحقیقات و تصاویر آرشیوی از پیش موجود بود.

نیک‌جو درباره چالش‌های فصل اول مستند بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های فصل اول مستند «ضد» اول ایجاد جذابیت در متن و پیدا کردن ذائقه مخاطب بود؛ اینکه پرداختن به یک موضوع خاص، چقدر در زندگی روزمره مخاطب می‌تواند مفید باشد. این چالش‌ها در ادامه مسیر هم رفع نشد؛ اما توانستیم با شناخت بیشتر و بهتری از مخاطب، راه‌هایی را برای افزایش جذابیت پیدا کنیم.

وی افزود: هر چه در مستند جلوتر رفتیم، متن سخت‌تر و در عین حال لذت‌بخش‌تر و در هر قسمت جدید چالش‌های ما از نو متولد می‌شد.

نویسنده «ضد» درباره بخش ایده‌پردازی مستند عنوان کرد: من در مرحله‌ پیش‌تولید سعی کردم چندین موضوع را به آقای کریمیان پیشنهاد دهم. البته بخش دیگر ایده‌پردازی من به عنوان نویسنده، برای بعد از انتخاب موضوع بود. در واقع من و محسن کریمیان با همفکری، تلاش کردیم با نگاه‌های مختلف به موضوعات بپردازیم. همانطور که اشاره کردم، یکی از چالش‌های ما در فصل اول ایجاد جذابیت برای مخاطب بود. هرچه به جلوتر حرکت کردیم، این مسئله جدّی‌تر شد. ما تلاش کردیم با به کار بردن تکنیک‌های نویسندگی و ایجادِ روایتی داستان‌گونه این جذابیت را بیشتر کنیم.

نیک‌جو در ادامه عنوان کرد: به عنوان مثال در اپیزود سوم فصل سه، موضوع محوری برج‌سازی بود. ما ابتدا در مرحله تحقیق، به نیویورک رسیدیم که نماد برج‌سازی است. از نیویورک به شخصیت دونالد ترامپ رسیدیم، که پیوندی عمیق و قدیمی با املاک این شهر و برج‌سازی دارد. در ادامه برای اینکه مجموع این موضوعات را جذاب روایت کنیم؛ باید حواشی مربوط به نیویورک، برج‌ها و ترامپ را پیدا و برای ایجاد جذابیت، باید روایت را داستانی و خلاقانه تعریف کنیم. ماجرای بندبازی مشهور در نیویورک، همان موضوعی بود که من فکر کردم برای متن مفید است. در واقع رابطه بین انسان و برج‌ها را از زاویه یک بندباز بررسی کردیم. در سایر اپیزودها هم ما درباره حاشیه‌ها، پیشینه و اخبار مربوط به اصل موضوع پرداختیم. ما سعی کردیم از این خرده روایت‌ها، محتوایی را که با متن اشتراک مضمونی دارد و آن را جذاب‌ می‌کند، پیدا کنیم.

وی از تجربه همکاری با محسن کریمیان مطرح کرد: پیش از مستند «ضد» با ایشان همکاری نداشتم در واقع همکاری ما به فصل اول مستند بازمی‌گردد. تجربه همکاری با ایشان بسیار دلنشین بود چرا که فردی خلاق، تعامل‌پذیر و با ذهنی باز است. محسن کریمیان فضا را به نحوی فراهم کرد تا بتوانیم ایده‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و کار را به شکل تعاملی پیش ببریم.

نیک‌جو درباره نحوه همکاری با گروه تدوین اظهار کرد: من در فرایند تدوین کار حضور نداشتم. اما در مرحله پیش‌تولید درباره موضوع با محسن کریمیان به شکل دقیق صحبت کردیم. در حقیقت متن‌ها را طوری تنظیم کردیم که در مرحله تدوین، اثر را عمیق‌تر و تأثیرگذارتر کند. ما با الهام از دیگر مستند‌های داستانی، متن هر قسمت را به 8 تا 10 سکانس تقسیم کردیم و این سکانس‌بندی باعث شد شروع و پایان هر سکانس مشخص باشد و راحت‌تر تصویریابی شود. در واقع فرآیند هوشمندی بین تدوین و نگارش صورت گرفت.

وی در پایان درباره تعامل با گوینده نریشن فریبا رمضان‌پور، خاطرنشان کرد: از همان فصل اول متوجه شدم که فریبا رمضان‌پور با صدای بی‌نظیرش، توانایی تحسین‌برانگیزی در خوانش متن‌ها دارد. من از سمت خودم سعی کردم در کوتاهی و بلندی جملات دقت کنم، تا از بیشترین ظرفیت صدای ایشان استفاده شود و این یک رابطه متقابل بود. صدای گرم و ماندگار او و همچنین لحن قانع‌کننده‌ای که دارند، باعث شد «ضد» با این صدا به یاد بماند.

 

https://tn.ai/2994416

 

آخرین اخبار

«پولشویی» در مدار بسته امشب حضور دکتر «حسین خیراندیش» در «مدار بسته» شبکه دو روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها