به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «صبحانه ایرانی» از 15 آبان سال 1401 همه روزه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 تا 10 صبح روی آنتن شبکه دو سیما میرود و در اعیاد هم برنامه حالت ویژه برنامه به خودش میگیرد. برنامه «صبحانه ایرانی» بعد از اینکه برنامه «در انتهای الوند» در شهریور سال 1401 به پایان رسید با حال و هوایی جدید از آبان سال 1401 روی آنتن رفت و فضای برنامه هم شاد و پرنشاط است و هم موضوعاتی که در برنامه به آن پرداخته میشود موضوعات درخواستی خود مردم است.
تاکنون بالغ بر 260 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته، بازتاب و بازخوردهای خوبی هم داشته است. میزان پیامکها و بازخوردها نشان میدهد که برنامه دیده شده و اثرگذار است. از طرف دیگر «صبحانه ایرانی» از لحاظ بازدید سال 1402 در میان برنامههای صبحگاهی مقام اول را در تلوبیون دارد و این نشان دهنده اقبال مردم به این برنامه است.
تعامل و ارتباطگیری خوبی از فصل اول تا کنون که فصل سوم «صبحانه ایرانی» پشت سر گذاشته میشود در میان مردم شکل گرفته است. در حال حاضر حدود 8 هزار پیامک در روز و میانگین هفتگی بین 70 تا 80 هزار پیامک و تعداد درخور توجهی تماس با 162، نشاندهنده آن است که برنامه در ریل اصلیاش حرکت میکند. به مناسبت این موفقیت با عوامل این برنامه صبحگاهی گفتوگو کردهایم.
برنامه «صبحانه ایرانی» رنگ و بوی مردمی دارد
امیرعلی آزادی، تهیهکننده «صبحانه ایرانی» درباره تاریخچه شروع این برنامه گفت: برنامه «صبحانه ایرانی» از 15 آبان سال 1401 روی آنتن رفت و همه روزه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 تا 9:50 روی آنتن شبکه دو سیما میرود و در اعیاد هم برنامه حالت ویژه برنامه به خودش میگیرد و تنها روزهایی که برنامه نداریم جمعهها، شهادتها و ایام سوگواری است.
وی ادامه داد: برنامه «صبحانه ایرانی» بعد از اینکه برنامه «در انتهای الوند» در شهریور سال 1401 به پایان رسید با حال و هوایی جدید از آبان سال 1401 روی آنتن رفت و فضای برنامه هم شاد و پرنشاط است و هم موضوعاتی که در برنامه به آن پرداخته میشود موضوعات درخواستی خود مردم است.
آزادی با اشاره به اینکه بالغ بر 260 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته، بازتاب و بازخوردهای خوبی هم داشته، افزود: میزان پیامکها و بازخوردها نشان میدهد که برنامه دیده شده و اثرگذار است. از طرف دیگر«صبحانه ایرانی» از لحاظ بازدید سال 1402 در میان برنامههای صبحگاهی مقام اول را در تلویبیون دارد و این نشاندهنده اقبال مردم به این برنامه است.
وی به ضرورت ساخت این برنامه در شبکه دو سیما اشاره کرد و گفت: شبکه دو سیما شبکه خانواده است و باید به خانواده بیش از پیش بپردازد و در کنار آن هم فضای ژورنالیستی نیز در مد نظر گروه برنامهساز بود و ما کاری که کردیم برنامه ژورنالیستی را بالا آوردیم که در ادامه خودش به یک برنامه خانواده محور تبدیل میشود. از 7 تا 8 صبح برنامهای ژورنالیستی در حوزههای ورزش، سیاسی - اجتماعی کشور و مطالبهگری است و از 8:10 تا 10 صبح برنامه وارد فضای خانهداری میشود.
وی به وجود میزهای مختلف در«صبحانه ایرانی» اشاره و خاطرنشان کرد: شاید یکی از پراقبالترین میزهایی که داریم میزمطالبه باشد که المیرا شریفی مقدم آن اجرا میکند. مردم پیام ها و تصاویر بسیاری میفرستند و درخواست پیگیری دارند و ما هم در حد وسعمان این مطالب را پیگیری میکنیم و بارها شده که به موضوعی در برنامه اشاره کردهایم و مسئولان خود را ملزم به پاسخگویی دانستهاند.
وی اظهار داشت: متأسفانه برخی موارد هم بوده که با بدخلقی و بیمسئولیتی مسئولان روبهرو شدهایم و آنطور که باید جوابگوی خواست مردم نبودهاند، اما در بسیاری موارد هم موفقیتآمیز بوده و ما به موفقیت رسیدهایم. هدف کلی برنامه دو بخش است یکی فضای سرگرمی برنامه است که میخواهیم افراد خانواده سرگرم باشند و برنامهای خوب و نشاط آور را ببینند، از طرف دیگر میخواهیم مخاطب ما تنها سرگرمی صرف نبیند و در فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم اطلاعاتش بالاتر برود و سطح مطالبهاش از مسئولان و جامعه ارتقا پیدا کند.
وی در ادامه به بخشهای مختلف این برنامه صبحگاهی اشاره کرد و گفت: نماهنگهای صبحگاهی، «صدای زندگی» آیتم ویژه «صبحانه ایرانی» است که مشاغل مختلف را پررنگ میکند. بخش ویژهای هم داریم که مجریان به مشاغل سخت سر میزنند. المیرا شریفی مقدم در حوزه پیشرفت پیشرو است و برای نمونه به بیمارستانهایی که در سطح کشور ساخته میشود، میرود یا اگر زلزله ای رخ دهد مانند زلزله خوی با همراهی وحید رونقی به آنها سر میزنند و تصاویری به ما میدهند که پس از ارتباط با مسئولان بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم. وی ادامه داد: قولهای مسئولان را پیگیری میکنیم، اگر اتفاقی خاصی در کشور اتفاق بیفتد مانند نمایشگاه روستاآباد که در مصلای تهران برگزار شد با همراهی مجری برنامه، المیرا شریفی مقدم ضبط و پخش میشود.
وی به میهمانهای این برنامه اشاره کرد و افزود: در حیطههای مختلف افراد را دعوت میکنیم تا درباره کار و شغلشان صحبت کنند، از انگشترساز، کارگر معدن و مرزبان گرفته تا محیط بان، جنگلبان و... همه را دعوت میکنیم.
هدف اصلی «صبحانه ایرانی» تعامل با مخاطب است
ابوالقاسم رحمانی، سردبیر«صبحانه ایرانی» با اشاره به اینکه هدف اصلی «صبحانه ایرانی» تعامل با مخاطب است، افزود: تعامل نه از این حیث که صرفاً مخاطب جذبمان شود و تماشاگر برنامه باشد، تعامل از این جنس که مخاطب سهمی در برنامه و بخشهای مختلف و متنوع آن داشته باشد، این سبک از برنامهریزی باعث شد که ما ماهها و مدتها برای پیشتولید وقت بگذاریم.
مدام به فصلهای جدیدتر برنامه فکر میکنیم که چه کار کنیم مخاطبی که به هر دلیلی از رسانه ملی دور شده دوباره بازگردد و ما بتوانیم یک مرجعیتی در حد وسع خودمان و میان برنامههای صبحگاهی ایجاد کنیم و مخاطب را سمپاد خودمان کنیم. این هسته مرکزی با توسعهاش به این کمک کرد که ما بخشها و میزهای متنوعی داشته باشیم که همگی بر مبنای نیاز مخاطب طراحی شده است.
وی خاطرنشان کرد: چون سابقه سه چهار برنامه دیگر در شبکههای دیگر را داشتم سعی کردم از تجربههای حضورم در دیگر برنامهها با عناوین و شغلهای مختلف استفاده کنم و گلش را در برنامه «صبحانه ایرانی» استفاده کنم و حول این هسته مرکزی به تولید محتوا بپردازم. سعی کردیم به فراخور مخاطبی که از ابتدای صبح تا اواخر برنامه را دنبال میکند میزهای محتوایی درخوری را در اختیارش بگذاریم.
وی ادامه داد: چینش برنامه به این شکل است که برنامه را با یک هیجان ورزشی شروع میکنیم و بعد میرویم سراغ اخبار، میز روایت که در میز روایت ما یک پرونده مهم و جریانسازی خبری را پیش میبریم و به یک موضوع خاص میپردازیم. بعد از آن میرویم سراغ میز مطالبه که از اصلیترین میزهای تعاملی برنامه بین برنامه و مخاطب است، چطور؟ اینگونه که ما از مخاطبانمان در هر کجای کشورند با هر سطح از دغدغه و نگرانی و مطالبهای که دارند از آنها میخواهیم که فیلم، عکس یا پیام برای ما با شمارهای که در نظر گرفتیم ارسال کنند.
وی اظهار داشت: در میز مطالبه از هموطنان میخواهیم از مشکلاتی که پیش رویشان است از هر سطح و مدلی که هست برای ما ارسال کنند تا ما آن مطالبات را ضمن طرح در برنامه پیگیری کنیم. یعنی مطالبات را مطرح میکنیم و فیلمی را که مخاطب برای ما ارسال کرده پخش میکنیم. قبل و بعد از آن هم پیگیر آن مسئله توسط مسئولان هستیم. موارد زیادی هم داشتهایم که به نتیجه رسیده و حتی در رسانههای کوچک و محلی در حد رسانههای روستایی هم بازخورد داشته است.
وی در ادامه به میزهای تخصصی صبحانه ایرانی اشاره کرد و گفت: در میزهای تخصصی مهمترین موضوعات موضوعات مهارتی است. سعی کردیم در فصل جدید سراغ مهارتهایی برویم که مردم خیلی با آن مواجهند، اما تخصصش را ندارند، مانند عکاسی با تلفن همراه، ویرایش عکس با تلفن همراه. سعی کردیم در حد متعادل آنها را آموزش دهیم و در اختیار مخاطب بگذاریم.
وی در ادامه به میز تربیت فرزند اشاره کرد و گفت: در میز تربیت فرزند حوزههای مختلف اعم از روانشناسی کودک، کتاب کودک، مسئله والدگری، بازی کودکان و مسئله روابط زوجین مطرح میشود. در ادامه برنامه «صبحانه ایرانی» سراغ مهارتهای خانهداری، دکوراسیون داخلی گل و گیاه، بادکنک آرایی، مدیریت پسماند به سمت خانمهای خانهدار میرود و مسائل خانهداری خیلی پررنگتر میشود.
وی همچنین در ادامه به میز دانستنیها در «صبحانه ایرانی» اشاره کرد و افزود: میز دانستنیها اطلاعاتی را درباره حوزههای مختلف به مردم میدهد. میز تاریخ اسلام و تاریخ ایران را حجتالاسلام طباخیان و خسرو معتضد روایت میکنند. یک میز پرمخاطب هم داریم که در آن به موضوعات خاطرهساز، طراحی برخی نمایشها و موضوعات طنازانه و برخی فیلمهای وایرالی طنز در فضای مجازی میپردازیم که در این فضا هم بیشتر گپ و گفت دوستانه میان آقایان رونقی و یحیایی به عنوان مجریان برنامه شکل میگیرد.
وی همچنین به میز طب ایرانی و سنتی نیز اشاره و تأکید کرد: نکته مهم در چینش و مهندسی برنامه این بوده که متناسب با بضاعتمان چه در حوزه اجرا و تولید و چه حوزه محتوا ظرفیتهایمان را بهخوبی شناسایی کنیم.
وی در پاسخ به اینکه شما موضوعات و میهمانهای برنامه را بر چه اساسی انتخاب میکنید، افزود: ما برای انتخاب میهمانان برنامه فاکتورهای مختلفی داریم. با در نظر گرفتن خط قرمزهایی که صدا و سیما دارد مسئله عدالت شاید بالاتر از مسئله تعامل برای ما مهم باشد و کسانی را دعوت میکنیم که مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقر ار کند و در پایان گفتوگو، مخاطب چیزی عایدش شده باشد، چه در بخشهای تخصصی و کارشناسی و چه در بخش صبحانه و چه در بخش تازهها که ذاتاً نقش سرگرم کنندگی دارد. بنابراین در بخش به بخش برنامه، برنامهریزیهای دقیقی صورت گرفته و در حد توان تلاش کردهایم از مسیری که ترسیم کردهایم خارج نشویم.
وی با اشاره به اینکه تعامل و ارتباط گیری خوبی از فصل اول تاکنون که فصل سوم «صبحانه ایرانی» را سپری میکنیم شکل گرفته است، افزود: گواه این برنامه آمار است؛ فصل اول برنامه با تعدادی محدودی از پیامک که شاید حتی سه رقمی هم نبوده تحویل گرفته شد و در حال حاضر حدود 8 هزار پیامک در روز و میانگین هفتگی بین 70 تا 80 هزار پیامک و تعداد درخور توجهی تماس با 162، درصد بالایی از درست حرکت کردن برنامه در ریل اصلیاش را نشان میدهد.
https://www.pririb.ir/portal/newsview/87834