مشاهده خبر

نگاهی به «نوسان»؛ برنامه‌ای کوتاه برای غزه

برنامه «نوسان» ویژه‌ برنامه شبکه دو مختص به روایت اتفاقات این روزهای غزه است که توانسته توجه مخاطبان را خود جلب کند و جزو برنامه‌های تلویزیونی است که با استقبال مخاطبین مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته در گزارشی به انتشار آمار پیامک‌های مردمی درباره چند برنامه تلویزیونی پرداخته شد؛ در این گزارش برنامه‌های «پاورقی»، «مکث»، «دی بی سی»، «دفترخونه» و «نوسان» و سریال «سرزمین مادری» عناوینی بودند که بیشترین میزان پیام‌ها را به خود اختصاص دادند به‌ طوری‌ که کلیدواژه برنامه‌های شبکه دو همچون «پاورقی» (25 درصد)، «نوسان» (25 درصد) و «دی بی سی» (9 درصد) تکرار داشتند. 

همچنین 16 آذرماه در مطلب دیگری به برنامه‌های پرمخاطب سیما از نظر مخاطبان پرداخته شد. در این گزارش برنامه «نوسان» و «پاورقی» مجدداً جزو برنامه‌های پربیننده بودند و این‌ بار 23 درصد از پیام‌های مردمی به این دو برنامه اختصاص دارد؛ از آنجا که «نوسان» علاوه بر اینکه ویژه‌ برنامه‌ای اختصاصی برای اتفاقات غزه است و البته زمان زیادی از پخش آن نمی‌گذرد در ادامه به مرور برخی از ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

برنامه «نوسان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قاسم عوض‌بیگی و اجرای محمد طادی کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیماست که از شنبه 20 آبان هرشب بعد از خبر 20:30 به‌ صورت زنده روی آنتن می‌رود. 

این برنامه با مدت زمان تقریباً 20 دقیقه‌ای با ضرب‌آهنگی تند، تلاش می‌کند در همین چند دقیقه نگاهی جامع نسبت به رویدادها و اتفاقات روز جهان نسبت به غزه داشته باشد. 
پخش ویدیو، مرور شبکه‌های پیام‌رسان بین‌المللی، نشریات و اخبار جهانی، اقدامات و نظرات چهره‌های بین‌المللی و مردم دنیا در خصوص حمایت از مردم غزه و... از جمله بخش‌های این برنامه است.

«نوسان» را می‌توان به‌ عنوان یک مجموعه تصویری و خبری قلمداد کرد که اخبار مهم، جذاب و غیرتکراری محور مقاومت و جنایات اسرائیل را در یک بسته‌ خبری تصویری و شبانه ارائه می‌کند. 

شروع برنامه با پخش تلاوت قرآن کریم، «هشتگ غزه»، «چهره محبوب و منفور»، «اسمش را بخاطر بسپار»، «غزه بدون مرز» و ارتباط تلفنی با ایرانیان ساکن سایر کشورها از جمله بخش‌های قابل توجه این برنامه است.

اجرا در برنامه «نوسان» از چند جهت دارای اهمیت است. محمد طادی در این برنامه کاری سخت و حساسی دارد. زنده بودن برنامه جدا از جذابیت و در لحظه بودن، دشواری‌هایی را هم برای میزبان برنامه به‌ همراه می‌آورد؛ علی‌الخصوص وقتی برنامه میهمان حضوری ندارد و مجری‌محور است. 

بنابراین مجری در 20 دقیقه نقش پررنگی در ارائه و هدایت بیننده دارد. مورد بعدی سبکی است که در این برنامه می‌بینیم. طادی (مجری برنامه) از ابتدا تا انتها به‌ شکل ایستاده و کاملاً در تعامل با مخاطب راجع به ویدیوها و موضوعات صحبت می‌کند، در صحنه حرکت می‌کند، دوربین‌های پر تعداد، توضیحات تکمیلی برای هر ویدئو، لحن و ادبیات او که به‌ شکلی روان با بیننده ارتباط می‌گیرد و ... . 

در مجموع شاید بتوان گفت اجرا در «نوسان» کمی از چهارچوب‌های متداول در برنامه‌هایی با این فرم و محتوا فاصله گرفته و همین نکته به نظر می‌رسد نقطه مثبتی را برای این برنامه تلویزیونی ایجاد کرده باشد.

همان‌طور که گفته شد برنامه‌ای مانند «نوسان» با ضرب‌آهنگی بالا، پرداختن به ابعاد کمتر دیده شده اتفاقات غزه، نمایش حمایت‌ها در اقصی نقاط جهان، حمایت سیاستمداران و... با زمان کوتاه خود شیوه‌ای نو را در این زمینه ارائه کرده تا جایی که درصد بالایی از پیامک‌های مردمی صدا و سیما را به دست آورده است. 

این برنامه نوپا فقط با 28 قسمت که از پخش آن گذشته در کنار برنامه‌های با سابقه شبکه دو همچون «پاورقی» قرار دارد؛ در این شرایط می‌توان انتظار داشت «نوسان» حتی در آینده و با محوریت‌های دیگر نیز به کار خود ادامه دهد.

 

https://tn.ai/3003679

 

آخرین اخبار

روایتی از برگزاری کنفرانس افق نو «در مرز غبارآلود» «امتحان نهایی» در شبکه دو سیما گویندگان پادکست «همزن» با «بسته پیشنهادی» به شبکه دو می‌آیند برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می رود ورود «غرغر خان» به باغ شادونه اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور یک روانشناس در برنامه «ماه ترین پلاس» حضور بانویی کارآفرین و هنرمند در برنامه «کار خونه» بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط» داستان تولد پسر کوهستان در برنامه «پا به ماه» پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما «مدار بسته» امشب با حضور «سید جواد هاشمی» قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها