بدون جهاد فراگیر به صلح نمیرسیم هزینه مقاومت، از سازش کمتر است امروز بزرگترین شعار ما مرگ بر سازش است
شنبهای که گذشت حامل یک خبر ناگوار برای محور مقاومت بود و آن شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان بود. این حادثه دردناک خون تازهای در رگهای مجاهدین و مبارزان آزادی قدس به حرکت درآورد. به همین بهانه برنامه زمانه با موضوع «لحظه به لحظه با لبنان» روی آنتن زنده شبکه دو سیما رفت و در این خصوص با حجتالاسلام پناهیان گفتوگوی کوتاهی داشت.
حجتالاسلام پناهیان، در آغاز سخنان خود ضمن تبیین معنای شهادت و ارزشمندی آن، گفت: اینکه کسی شهادت را در آغوش میگیرد یعنی نوع مرگ خود را انتخاب کرده است. شهادت در مرگ تغییری ایجاد نمیکند. حیف نبود که مرگ این سید بزرگوار به شهادت ختم نشود؟ اینکه بگوییم اگر او آنجا نبود یا به جهاد نرفته بود، یک سخن کافرانه است. این سلسله شهدای ۶۳سالهاژ جمله شهید هنیه، شهید رییسی و دیگران نوری در عمر این افراد است. این سن هم سنی است که بسیاری از افراد به مرگ طبیعی میمیرند. اگر سید حسن فوت کرده بود ما خوشحالتر بودیم؟ البته بررسی قصور و تقصیرات به جای خود است اما ایمان به معنای شهادت هم جای تفکر دارد.
وی در ادامه به تبیین برکات و آثار شهادت سید حسن نصرالله پرداخت و افزود: از الطاف خفیه و آثار باعظمت این شهادت، ترویج فرهنگ شهادت است. امام بعد از پذیرفتن قطعنامه دعا کردند که خداوندا سفره شهادت را از میان عاشقان شهادت جمع نکن. امام مرگ را پذیرفته بود اما میدانست اعلی درجه آن شهادت است. سید حسن نصرالله در لبنان هزاران فرقه بین مسیحیان، مسلمانان، اهل تسنن و همگان محبوب بود. دشمنان احمق ما موجب ترویج و تقویت فرهنگ شهادت شدند.
وی گفت: شهید سید حسن نصرالله سازشکاری را نابود و مرگ بر سازشکار را محقق کرد. ضربهای که با شهادت ایشان به سازشکاری وارد شد هیچ وقت دیگر نمیتوانست محقق شود. نباید این موضوع را ساده ببینیم. شعار سامری امت پیامبر نه به جنگ است. سازشکار کسی است که همیشه صلح را تئوریزه میکند و ترس را مصلحت اندیشی میداند. او هیچوقت شجاعت جهاد و شهادت طلبی را نمیفهمد. صلح بدون یک جنگ فراگیر به دست نمیآید. جهاد فراگیر قبل از ظهور، غیرقابل اجتناب است.
وی دومین درس شهادت سید حسن نصرالله را دشمنشناسی عنوان کرد و گفت: اینقدر شعور دشمنشناسی سخت است که خداوند به پیامبرش میفرماید برخی باور نمیکنند که اهل دوزخ تا ابد در آتش هستند. بسیاری از مومنان این را باور نمیکنند. مثل افرادی که فکر میکنند اگر تو اسلحه را زمین بگذاری طرف مقابل هم زمین میگذارد و کوتاه میآید. خداوند باید چکار کند که ما دشمن خود را بشناسیم؟ روضه امام حسین واقعیتهای مهمی به ما نشان میدهد. دشمنانی مثل حرمله و شمر را به ما میشناساند.
او افزود: آخرین برکت شهادت این سید عزیز، تکثیر سید حسن نصرالله بود. ایشان وقتی دبیرکل شدند سنی نداشتند. اما الان چند طلبه داریم که آماده جهاد و شهادت هستند؟ یک زمانی بعد از دفاع مقدس میگفتند که ما با گسست نسلی مواجه شدیم اما حججیها آمدند و خط بطلانی بر این ادعا کشیدند.
وی در پاسخ به این سوال که ما چه وظیفهای در برابر وقوع این حوادث و صحنهها داریم، گفت: ما نباید دستگاه محاسباتی خود را دست ابلیس بدهیم. اگر این دستگاه به دست ابلیس بیفتد به ما میگوید که نیاز به هزینه دادن نداریم. ما باید باور کنیم که اگر وظیفه داریم در برابر اسرائیل بایستیم و نایستیم بدبخت میشویم. خدا میتواند خودش دشمنان ما را از بین ببرد اما چرا این کار را نمیکند؟ برخی دعا میکنند که ایکاش این دشمنان نبودند یا خودشان نابود شوند. واقعا اینها حماقت نوع بشر است. البته در این سی چهل سال به این نتیجه رسیدند که در سایه سازشکاری میتوان به امنیت رسید و این عقلانیت است. اما هیچوقت نتیجه این عقلانیت را ندیدیم.
او افزود: ما باید بدانیم که با قبول ذلت در تاریخ حذف خواهیم شد. دشمنان ما حتی به بردگی هم راضی نمیشوند. اینها با شکنجه میخواهند شما را به بردگی بگیرند. ما باید بپذیریم که هزینه مقاومت کمتر از سازش کردن است. وقتی مسئولین محاسبه میکنند که اگر ما بزنیم، طرف مقابل هم میزند، این محاسبه بدترین نابودی کشور خواهد شد. در تاریخ اسلام مردمی را میبینیم که میگویند شر یزید را کم کنیم اما گرفتار حجاجی شدند که در شقاوت همتا نداشت. سازش بسیار هولناک است. امروز بزرگترین شعار ما امروز مرگ بر سازش است.
وی خاطرنشان کرد: اگر یک رجل سیاسی بتواند اعلام کند که هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و این را نگوید جای او در قعر جهنم است. امیرالمومنین، ابوموسی اشعری را لعن میکرد و میگفت او سامری امت است.اگر یک منافق در بین مسئولان پالسی از سازش بدهد و در کلام او بویی از مقاومت نباشد، به نسل او حسین ها سربریده خواهد شد.
او در پایان با اشاره به عمق ولایتمداری سید حسن نصرالله اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی سید حسن نصرالله، ایمان او به ولایت فقیه است. البته نه طوری که ما ایرانیان و حزباللهیها ولایتمدار هستیم. من خاطرههای بسیاری از ولایتمداری سید حسن دارم. من یکبار به سید حسن نصرالله گفتم که تمام مجاهدتهای شما یک طرف، تعریف شما از ولایت فقیه یک طرف دیگر است. او اوج ولایتمداری را با عبارت ما در برابر ولایت فقیه آقای خودمان هستیم بیان کرد.