مشاهده خبر

سنوار حسینی زندگی کرد، و حسینی به شهادت رسید

زمانه این هفته با شهادت رهبر جدید حماس، شهید یحیی سنوار، ویژه برنامه‌های مختلفی را روی آنتن زنده شبکه دو سیما برد.

علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین و مقاومت مهمان جمعه شب زمانه بود که به بررسی ابعاد شهادت یحیی سنوار پرداخت.
عبدی در پاسخ به این سوال که حماس در زمان شهادت شهید سنوار در چه وضعیتی به سر می‌برد، گفت: برخلاف تصویری که صهیونیست‌ها ارائه می‌دهند، ماشین مقاومت حماس با قدرت کار می‌کند و توان و سازمان رزم حماس همچنان سرپا مانده است. معمار حماس از سال ۲۰۱۷ در فلسطین و به خصوص در غزه دو نفر بودند، اول آقای سنوار سپس آقای محمدالضیف. البته شهید هنیه پشتوانه سیاسی حماس بود. سنوار جزو شاخص‌ترین چهره‌های حماس از لحاظ شجاعت و استقامت است. قبل‌تر از این‌ها شهید رنتیسی بود که سنوار شبیه‌ترین فرد به او بود. فارغ از شهادت بزرگمردی مثل شهید سنوار، همینکه در یک منطقه جغرافیایی کوچک، اسرائیلی‌ها با تمام تجهیزات امنیتی و اطلاعاتی و حمایت‌های آمریکا و اروپا نتوانستند او را پیدا کنند، چیزی شبیه به معجزه است.

وی افزود: تصویر آخری که از شهادت شهید سنوار مخابره شد من را به فکر روضه قتلگاه انداخت. به‌نظر من سنوار به سیدالشهدای مقاومت فلسطین تبدیل شد. قصد قیاس سنوار و حضرت امام حسین را ندارم اما می‌توان گفت آقای سنوار حسینی زندگی کرد که حسینی به شهادت رسید. سنوار در خانواده‌ای بزرگ شده که به نحو مشددی حب اهل‌بیت داشتند. تاکید شهید به روایات حضرت امیر و کربلا نشانگر حب او به اهل‌بیت است.

عبدی در ادامه به تحلیل زندگی سنوار پرداخت و گفت: نسل سنوار بزرگ‌شده دورانی هستند که کوران پان‌عربیسم جهان عرب را گرفته بود و بحث نژاد و قومیت عربی فراگیر شده بود. این نسل شکست هیمنه پان‌عربیسم را دیدند. تا اینکه این نسل به انقلاب اسلامی و مواجه با امام خمینی رسیدند. چند سال بعد از آن هم حزب‌الله در لبنان تاسیس می‌شود. زمانی که سنوار به زندان می‌رود تشکل اصلی حماس واقعیت خود را پیدا می‌کند. در ۱۹۹۰ که در زندان بود بار اصلی حماس بر عهده شهید عیاش بود. او فرد توانمندی بود که در بحث‌های شیمی و نظامی نبوغ خاصی داشت. او در سال ۱۹۹۶ ضربه‌های بزرگی به رژیم اسرائیل وارد کرد.

عبدی افزود: حرکت حماس با شهید رنتیسی و احمد یاسین ادامه پیدا می‌کند. شهید سنوار در زندان کارهای مهمی انجام داد. او در زندان دست به قلم می‌شود و رمان می‌نویسد و حتی زبان عبری را یاد می‌گیرد. او پس از آزادی به علت تبحر تشکیلاتی وارد تشکیلات می‌شود و در سال ۲۰۱۷ مسئولیت حماس در غزه را برعهده می‌گیرد.

وی درخصوص آینده حماس بعد از شهادت یحیی سنوار گفت: می‌توان یک تفسیر مادی از شهادت سنوار ارائه داد که خب رهبر حماس به شهادت رسیده و کار حماس تمام است. رژیم صهیونسیتی در حال حاضر هم بحث آزادی اسرای خود را مطرح می‌کند. اما می‌توان این موضوع را از منظر تجربه تاریخی حماس بررسی کرد. با شهادت رهبران حماس نه تنها کار حماس تمام نشد بلکه مقاومت افزایش پیدا کرد. طوفان الاقصی را می‌توان معادل جنگ شش روزه عنوان کرد. همانطور که در این جنگ اعراب شکست خوردند، در طوفان الاقصی اسرائیلی‌ها متحمل بزرگترین ضررها شدند. اگر قرار بود با زدن رنتیسی و شیخ احمد یاسین و ... کرکره مقاومت پایین کشیده شود به سنوار نمی‌رسیدیم.

او افزود: اما اگر بخواهیم این موضوع را از منظر الهیاتی نگاه کنیم می‌بینیم که اسرائیلی‌ها با ارائه تصویر شهادت سنوار یک قدیس به مقاومت منطقه تقدیم کردند. چون همیشه این بحث مطرح بود که سنوار در حال فرار است. یا در ایران هم برخی مواجب‌بگیران موضوع جاسوس بودن سنوار را مطرح کردند. براساس گفته خود شهید سنوار خاستگاه طوفان الاقصی قیام سیدالشهدا بوده است. می‌بینیم که نشانه‌های اهل‌بیتی در این قیام مشهود است. همانطور که با شهادت یاران امام حسین نیرویی آزاد شد که تبدیل به موتور پیشران تاریخ شیعه شد، شهادت سنوار هم نیرویی آزاد کرد از او یک قهرمان قدیس در دنیا ساخته است.

 

 

 

آخرین اخبار

بررسی تاثیر جنگ رسانه ای در نبرد نظامی در برنامه «زمانه» باید توان نظامی قدرتمندی داشته باشیم ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه را به رسمیت نمی‌شناسیم «زمانه» امشب با موضوع جزایر سه گانه همیشه ایرانی قصه سفره ایرانی در مستند «ترنج» در برنامه صبحانه ایرانی مطرح شد: روایتی از یک شغل پراسترس و حساس! مسئول هیئت هنر دانشگاه تهران در برنامه زمانه مطرح کرد: کار هنری بدون پیوست بین‌الملی ناقص خواهد ماند گزارش ویژه شبکه دو از جشنواره فیلم کوتاه تهران متن پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان فرمانده «یحیی سنوار» پیام دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما درپی شهادت یحیی سنوار «خار و میخک» به تفصیل از تاریخ غزه روایت می‌کند سنوار حسینی زندگی کرد، و حسینی به شهادت رسید اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» حزب‌الله به روزهای اوج خود بازگشته است معادن ذغال سنگ سودده نیستند؛ بیش از ۷۵درصد معادن امنیت ندارد بررسی ایمنی و حوادث کار در «زمانه» امشب مستند «طوفان آزادی» از قاب شبکه دو آمریکا مدیریت حوادث بعد از هفت اکتبر را برعهده دارد بررسی نقش امریکا در نبرد جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی در برنامه «زمانه» سهم سه درصدی وام ازدواج و فرزندآوری از تسهیلات بانک‌ها «اخت الرضا» به شبکه دو می آید بررسی چالش‌های ازدواج در «زمانه» امشب «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان تهران اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» کمیک موشن «زیتون سرخ» روی آنتن شبکه دو بازتاب خبری پاسخ مقتدارنه ایران به جنایات رژیم صهیونیستی در شبکه دو سیما مستند «معادله نصر» از قاب شبکه دو سیما «قصه های قدس» از شبکه دو روایت می‌شود پخش ویژه برنامه زمانه با موضوع ترور و شهادت دبیر کل حزب الله لبنان سازشکار، ترس را مصلحت اندیشی می‌داند پیام رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله رئیس سازمان صداوسیما در پیامی شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت پخش مستند «اسرائیلیسم» از قاب شبکه دو سیما حزب‌الله شهادت سیدحسن نصرالله را تأیید کرد پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان «عملیات اقتدار» در شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان البرز حضور بانویی هنرمند و کارآفرین در «کار خونه» بررسی حوادث تروریستی لبنان در «زمانه» امشب بررسی حادثه معدن طبس در «زمانه» امشب فصل جدید مسابقه «خانه ما» از شبکه دو آغاز پخش ویژه برنامه «وادی» از شبکه دو سیما «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان قزوین جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در «حسینیه بهشت» بازگشت «باغ شادونه» به آنتن شبکه دو همزمان با ولادت نبی اکرم(ص) جشن آغاز سال تحصیلی با «خونه دوم» از «شهیدانه زیستن» تا «خداحافظ رفیق» در هفته فیلم‌های کوتاه شبکه دو (سینما دو +) گذری از دل معماری تا دیار عاشقان در ویژه برنامه «وادی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها