علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین و مقاومت مهمان جمعه شب زمانه بود که به بررسی ابعاد شهادت یحیی سنوار پرداخت.
عبدی در پاسخ به این سوال که حماس در زمان شهادت شهید سنوار در چه وضعیتی به سر میبرد، گفت: برخلاف تصویری که صهیونیستها ارائه میدهند، ماشین مقاومت حماس با قدرت کار میکند و توان و سازمان رزم حماس همچنان سرپا مانده است. معمار حماس از سال ۲۰۱۷ در فلسطین و به خصوص در غزه دو نفر بودند، اول آقای سنوار سپس آقای محمدالضیف. البته شهید هنیه پشتوانه سیاسی حماس بود. سنوار جزو شاخصترین چهرههای حماس از لحاظ شجاعت و استقامت است. قبلتر از اینها شهید رنتیسی بود که سنوار شبیهترین فرد به او بود. فارغ از شهادت بزرگمردی مثل شهید سنوار، همینکه در یک منطقه جغرافیایی کوچک، اسرائیلیها با تمام تجهیزات امنیتی و اطلاعاتی و حمایتهای آمریکا و اروپا نتوانستند او را پیدا کنند، چیزی شبیه به معجزه است.
وی افزود: تصویر آخری که از شهادت شهید سنوار مخابره شد من را به فکر روضه قتلگاه انداخت. بهنظر من سنوار به سیدالشهدای مقاومت فلسطین تبدیل شد. قصد قیاس سنوار و حضرت امام حسین را ندارم اما میتوان گفت آقای سنوار حسینی زندگی کرد که حسینی به شهادت رسید. سنوار در خانوادهای بزرگ شده که به نحو مشددی حب اهلبیت داشتند. تاکید شهید به روایات حضرت امیر و کربلا نشانگر حب او به اهلبیت است.
عبدی در ادامه به تحلیل زندگی سنوار پرداخت و گفت: نسل سنوار بزرگشده دورانی هستند که کوران پانعربیسم جهان عرب را گرفته بود و بحث نژاد و قومیت عربی فراگیر شده بود. این نسل شکست هیمنه پانعربیسم را دیدند. تا اینکه این نسل به انقلاب اسلامی و مواجه با امام خمینی رسیدند. چند سال بعد از آن هم حزبالله در لبنان تاسیس میشود. زمانی که سنوار به زندان میرود تشکل اصلی حماس واقعیت خود را پیدا میکند. در ۱۹۹۰ که در زندان بود بار اصلی حماس بر عهده شهید عیاش بود. او فرد توانمندی بود که در بحثهای شیمی و نظامی نبوغ خاصی داشت. او در سال ۱۹۹۶ ضربههای بزرگی به رژیم اسرائیل وارد کرد.
عبدی افزود: حرکت حماس با شهید رنتیسی و احمد یاسین ادامه پیدا میکند. شهید سنوار در زندان کارهای مهمی انجام داد. او در زندان دست به قلم میشود و رمان مینویسد و حتی زبان عبری را یاد میگیرد. او پس از آزادی به علت تبحر تشکیلاتی وارد تشکیلات میشود و در سال ۲۰۱۷ مسئولیت حماس در غزه را برعهده میگیرد.
وی درخصوص آینده حماس بعد از شهادت یحیی سنوار گفت: میتوان یک تفسیر مادی از شهادت سنوار ارائه داد که خب رهبر حماس به شهادت رسیده و کار حماس تمام است. رژیم صهیونسیتی در حال حاضر هم بحث آزادی اسرای خود را مطرح میکند. اما میتوان این موضوع را از منظر تجربه تاریخی حماس بررسی کرد. با شهادت رهبران حماس نه تنها کار حماس تمام نشد بلکه مقاومت افزایش پیدا کرد. طوفان الاقصی را میتوان معادل جنگ شش روزه عنوان کرد. همانطور که در این جنگ اعراب شکست خوردند، در طوفان الاقصی اسرائیلیها متحمل بزرگترین ضررها شدند. اگر قرار بود با زدن رنتیسی و شیخ احمد یاسین و ... کرکره مقاومت پایین کشیده شود به سنوار نمیرسیدیم.
او افزود: اما اگر بخواهیم این موضوع را از منظر الهیاتی نگاه کنیم میبینیم که اسرائیلیها با ارائه تصویر شهادت سنوار یک قدیس به مقاومت منطقه تقدیم کردند. چون همیشه این بحث مطرح بود که سنوار در حال فرار است. یا در ایران هم برخی مواجببگیران موضوع جاسوس بودن سنوار را مطرح کردند. براساس گفته خود شهید سنوار خاستگاه طوفان الاقصی قیام سیدالشهدا بوده است. میبینیم که نشانههای اهلبیتی در این قیام مشهود است. همانطور که با شهادت یاران امام حسین نیرویی آزاد شد که تبدیل به موتور پیشران تاریخ شیعه شد، شهادت سنوار هم نیرویی آزاد کرد از او یک قهرمان قدیس در دنیا ساخته است.