نیکنام شغل کنترل ترافیک هوایی را یک مسئولیت جدی و حساس عنوان کرد و گفت: من از سال ۱۳۸۰ افتخار این را دارم که کنترلگر ترافیک هوایی باشم. ۲۹ مهرماه روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی است. این روز را به این دلیل به این عنوان نامگذاری کردهاند که این شغل یک شغل مهم و پر استرس است و کسی که این کار را انجام میدهد فرد بهخصوصی است. رادار و سامانههای کنترل هوایی ترافیک هم یکی از ابزارهایی است که کنترلر در اختیار دارد و به وسیله آن، این کار حساس را انجام میدهد.
وی در ادامه به بیان خاطرهای از شغل خود پرداخت و گفت: یکی از همکاران ما به شدت به شغل خلبانی علاقمند بود. خلبانها و کمک خلبانها قبل از پرواز برخی موارد را بر اساس یک دفترچه با یکدیگر چک میکنند. این همکار ما میگوید اینقدر که من غرق در فضای کاری بودم به جای کمک خلبان جواب میدادم. اما در مجموع نمیتوانیم خلبانی کنیم چون به مهارت و آموزش دیگری نیاز دارد. اما یکسری درسهای پایه خلبانی را خواندهایم که در شرایط اضطراری بتوانیم کمکی بکنیم.
نیکنام در پاسخ به این سوال که اگر هواپیمایی مورد سرقت قرار بگیرد، خلبان چگونه آن را به برج مراقبت اعلام خواهد کرد، گفت: بستگی به شرایطی که خلبان دارد روشهای مختلفی برای اعلام این موضوع وجود دارد. این موضوع میتواند با اعلام یک کد یا گفتن یک جمله صورت بگیرد. تمام این موارد در درسهایی که خواندیم وجود دارد. مثلا ذکر شده در این شرایط خلبان باید چکار کند و ما چه وظیفهای خواهیم داشت.
وی افزود: موضوعات فنی که حین کار برای خلبانها اتفاق میافتد از خاطرات مشترک کنترلرهای هوایی است. کار ما با این مشکلات و استرسها و اتفاقاتی که هر کدام از آنها میتواند یک فاجعه باشد عجین شده است. اما همکاران من خیلی تلاش میکنند که این موضوعات را هندل کنند. اما خاطرات بد هم در این خصوص داریم مثلاً من کنترلر پروازی بودم که در قزوین سقوط کرد. به دلیل همین استرسها، این شغل یک شغل حساس و پراسترس است. بسیاری از همکاران من به دلیل مواردی مثل تحمل فشارها، شیفتهای شب، بهم خوردن سیکل شب و روز و استراحت دچار مشکلاتی میشوند.
برنامه صبحانه ایرانی شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 7 تا 10 صبح روی آنتن شبکه دو میرود.