مشاهده خبر

طنزی متفاوت در رسانه ملی: «پاورقی» بدون روتوش

نقدی بر برنامه‌ای طنز و البته بسیار گویا

این شب‌ها شاهد برنامه‌ای طنز و البته بسیار گویا، تحلیلی و متنوع از شبکه دو سیما هستیم که می‌خواهد مسائل و موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و... را با زبان طنز به مخاطبانش منتقل کند، اگرچه سبک و سیاق این برنامه شاید از برخی جهات شبیه به دیگر برنامه‌های طنز صداوسیما در سال‌های اخیر باشد، از زوایای دیگر، «پاورقی» را می‌شود به عنوان یک برنامه طنز از یک نگاه جدید به مسائل و اخبار روز کشور و جهان تلقی کرد، چرا که این برنامه سعی کرده‌ است با بررسی دقیق و موشکافانه از حوادث و وقایع روز دنیا به‌ خصوص از منظر سیاسی از مسائل و موضوعات پشت پرده اتفاقات و رویدادهای جهان، به زبان طنز اطلاع رسانی کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در همین زمینه شاهدیم که «پاورقی» به دنبال افشای توطئه‌ها و ظلم برخی از کشورهای اروپایی و دولت آمریکاست که ادعای برتری بر کشورهای جهان به‌ ویژه کشورهای مستقل و آزاده جهان دارند و با زبان شیرین طنز، ظلم و ستم آن کشورها را نسبت به مردمشان و مردم جهان، برای مخاطبان این برنامه افشا  و بیان می‌کند، لذا دست اندرکاران برنامه«پاورقی» در بخش‌هایی چون باغ اروپا،  جوالدوز،  صداهای شما و... و نیز پخش تصاویر خبری و رویدادهای متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... از سراسر جهان و بیان آن‌ها در قالب‎‌های طنز در جهت آگاهی بیش‌تر و افزایش سواد رسانه‌ای بینندگان و مخاطبان این برنامه گام برمی‌دارند.

با توجه به اینکه محمدرضا شهبازی مجری برنامه «پاورقی» خود از طنزپردازان عرصه رسانه‌ای کشور است و آثار طنز زیادی را از او دیده‌ایم، در این برنامه تلاش زیادی دارد که با بهره گیری از تجربیاتش به محتوای آیتم‌های برنامه «پاورقی» بیفزاید، به‌ گونه‌ای که این مجری - کارشناس همواره با لحنی طنز و با به کارگیری کلمات و واژه‌های طنازانه سعی می‌کند که مسائل و موضوعات چالشی و تحلیلی را با حال و هوا و فضای طنز به مخاطبان و بینندگان برنامه منتقل کند. بنابراین یکی از شاخص‌هایی که توانسته«پاورقی» را در بین مردم و مخاطبان این برنامه محبوب کند و مخاطبان بیش‌تری جذب آن شوند یقیناً متفاوت بودن این برنامه طنز تلویزیونی با سایر برنامه‌های طنزی است که شاید تا به حال از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی دیده‌ایم. موضوعاتی که در برنامه«پاورقی» مطرح می‌شود در واقع همان شاخص‌ها و آیتم‌هایی است که تاکنون در کم‌تر برنامه طنزی به آن‌ها پرداخته شده‌ است. 

همانطور که همه واقفند یکی از دغدغه‌های امروز جامعه ما بی بند و باری انتشار اخبار و اطلاعات لجام گسیخته و دروغ و شایعه‌سازی در فضای مجازی است که بیش‌تر آن‌ها به دور از واقعیت است و در واقع «پاورقی» این شهامت و جسارت را داشته که با پرداختن به پشت پرده اخباردروغ و شایعات ساختگی دشمن و افشای آن‌ها با زبان طنز، جوانان و مخاطبان را آگاه سازد. در همین برنامه طنز گاهی شاهد پخش تصاویری هستیم که واقعیت‌های پشت پرده حاکمان مزدور و وابسته به استکبار را آشکار می‌کند. یکی از آیتم‌های مهم و مردمی «پاورقی» ارتباط مردم و مخاطبان برنامه با واحد 162 روابط عمومی سازمان صدا و سیما ست که صحبت‌ها و پیام‌های آن‌ها بدون روتوش و با صدای خودشان از این برنامه پخش می‌شود که یقیناً برای مخاطبان شنیدنی و برای عوامل تولید «پاورقی» مؤثر خواهد بود. البته تهیه‌کننده مجموعه طنز«پاورقی» همچنین در بخش‌هایی هم گریزی به مسائل وموضوعات داخلی کشورمان دارد و با به چالش کشیدن کارهای ناموفق برخی از مدیران و مسئولان ارشد کشور سعی دارد با زبان طنز به حاشیه‌ها بپردازد و تلنگری به  آن مسئول بزند و زبان گویای مردم باشد که این بخش از برنامه پاورقی برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار است. به هرحال برنامه «پاورقی» شبکه دو تلویزیون با نگاهی طنز اما سازنده و مؤثر برای مخاطبان تولید و پخش می‌شود و تاکنون جایگاه خود را به عنوان برنامه طنزی که مورد توجه واقع شده در بین برنامه‌های سیما پیدا کرده است. 

«پاورقی» در عین حالی که به عنوان یک برنامه طنز در رسانه ملی شناخته می‌شود، در پس کلمات و واژه‌های طنزش، محتواهای خوبی را می‌شود جست‌وجو کرد که حتی برای کارشناسان مسائل اجتماعی وسیاسی هم مفید و قابل بهره برداری است و اگر در حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار موضوعات روز دنیا بخواهیم این برنامه را بررسی کنیم به نظر می‌رسد که برخی از رویدادها و اخبار روز دنیا که از رسانه‌های رسمی و شبکه‌های خبری  پخش نمی‌شود و در فضای مجازی به صورت گسترده و متأسفانه ناقص و کذب به اطلاع مردم رسانده می‌شود، باعث شده که عوامل تولید پاورقی تخصصی‌تر به مسائل و اخبار نگاه کنند و همین امر نقطه قوت پاورقی است.

در همین راستا برنامه «پاورقی» در فضایی طنز با پخش اخبار و تصاویر رویدادها آگاهی لازم را به بینندگان برنامه منتقل می‌کند. بزرگ جلوه دادن برخی از مشکلات کشورمان از سوی دشمنان انقلاب، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و رسانه‌های معاند موجب شده عوامل تولید برنامه «پاورقی» در بررسی‌ها و آیتم‌های طنزگونه خود، نگاهی مقایسه‌ای به این موضوعات داشته‌ باشند و با پخش اخبار و تصاویری از مشکلات فراوان در آن کشورهای به اصطلاح پیشرفته و مترقی، مخاطبان برنامه را از دشمنی‌های آن‌ها آگاه سازند که در واقع این بخش طنز سیاسی «پاورقی» دیدنی است و نشان می‌دهد که «پاورقی» نه تنها یک برنامه طنز، بلکه یک برنامه فکورانه و تحلیل‌گرانه است که به سبب بهره‌گیری از زبان طنز درست و سازنده برای مخاطبان خسته‌کننده نیست و بیننده تا پایان برنامه همراه پاورقی است و این‌ها حاکی از موفق بودن برنامه طنز«پاورقی» است که جایش در شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی خالی بود. در واقع باید گفت که برنامه «پاورقی» پلی بین طنز و واقعیت است که توانسته به نحو مطلوب در این عرصه ایفای نقش کند. 

 

https://www.pririb.ir/portal/NewsView/76131

 

 

آخرین اخبار

قدردانی مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی رسانه ملی «آقای قاضی» به شبکه دو می آید حضور بازیگری نام آشنا در «مدار بسته» امشب «اسلحه مادری» در شبکه دو روایت فانتزی از جنایات استعمار «مسعود فروتن» به مدار بسته شبکه دو می‌آید حضور یک جراح و متخصص اورولوژی در ماه‌ترین امروز معرفی موسسات ازدواج و سامانه های همسان گزینی در برنامه «بیا وسط» آغاز پخش مجموعه «هیس، هیچی نیس» از شبکه دو اطلاعات و زمان پخش فیلمهای سینمایی شبکه دو «ماه ترین پلاس» مجله تخصصی بارداری از قاب شبکه دو «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان اردبیل آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما بازگشت مجله هنری بوم به آنتن شبکه دو سیما پخش فیلم «هناس» از شبکه دو سیما ویژه برنامه «پاورقی» به مناسبت حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل بررسی حملات پهبادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در شبکه دو بازگشت «مدار بسته» به آنتن شبکه دو سیما با حضور یک قهرمان کشتی «مشاور» به شبکه دو می‌آید بازدید رئیس رسانه ملی از برنامه «پناه» بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از برنامه «سحرنشینی» عید فطر از مامان بگو جشن عید سعید فطر با عیدانه طنز سید خندان در شبکه دو بازگشت «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر «رستگاری» از نظر جلوه‌های ویژه اتفاقی خاص برای تلویزیون است چرا سحر و افطار شبکه دو «مادرانه» شد؟ نگاه ویژه «سحرنشینی» به صاحب شب‌ قدر است/ بیان صفات حضرت زهرا (س) فرهنگ‌سازی شاد و مفرح به دور از هرگونه پند و نصیحت در برنامه سفر بخیر «از مامان بگو»، دلگشا و روشنگرانه «امریکا» موضوع نهمین قسمت از «پاورقی نوروزی» ویژه برنامه لیالی قدر شبکه دو به میزبانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «فرهنگ» سفر عاشقان مولا علی (ع) در شب‌های قدر به «کوی محبت» بررسی اخبار جعلی رسانه های معاند در «پاورقی نوروزی» قصه‌های شنیدنی مادران در تلویزیون ششمین قسمت از «پاورقی نوروزی» با موضوع «پهلوی» مهمانی ویژه «نَقل و نُقل» به مناسبت میلاد کریم اهل بیت(ع) پاورقی امشب با موضوع «اسرائیل» «سفر بخیر» از شبکه دو سیما پاورقی امشب با موضوع «درمان» بررسی باغ اروپا در برنامه پاورقی «غربزدگی» در برنامه پاورقی «براندازی» در برنامه پاورقی پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ اطلاعات و زمان پخش جشنواره فیلمهای سینمایی نوروزی شبکه دو جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز 1403 سیدخندان پربازخوردترین برنامه در بین برنامه های پربازخورد سیما لیگ بازی‌های الکترونیک در «کافه بازی» نوروزی طنازی «پاورقی» در ایام نوروز در شبکه دو سیما «کامران تفتی» با «هموطنز» به شبکه دو می‌آید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها